Batterijen in de magnetron

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Batterijen in de magnetron

Hoe zou je magnetron-oplaadbare-batterijen kunnen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Batterijen in de magnetron

Kun je wat duidelijker zijn?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 78

Re: Batterijen in de magnetron

Ja, het zou kunnen. Je komt dan wel voor een zooi problemen te staan. Zo zou je een antenne moeten maken die de energie opvangt en naar de opslag leidt. En de delen die geen straling op mogen vangen afschermen, echter die afscherming mag dan weer niet geleiden zodat daar geen kring ontstaat waar de energie in gaat zitten en zo zullen er nog een paar problemen zijn.

Een magnetron is eigenlijk niet meer dan een antenne waarmee een hoogfrequent signaal (eigenlijk energie dus) in een afgesloten ruimte wordt gestuurd. Je kan voor de middengolf een radiootje maken uit een paar simpele onderdelen waarbij geen batterij benodigd is. De energie om het geluid te produceren wordt gehaald uit een hele lange antennedraad.

Bij een zendamateur kan je ook een tl houden bij de antenne. Zodra deze de zender inschakelt zal de tl gaan branden.

Berichten: 20

Re: Batterijen in de magnetron

Iets duidelijker hmm. Ik zat eigenlijk te denken aan een totaal nieuw concept voor het maken van een batterij. Maar ik heb nog geen flauw benul van hoe of wat.

Misschien iets kristallerigs?

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Batterijen in de magnetron

Héhé, zeer tof ID !!! maar ik zou geen flauw benul hebben hoe het te maken (misschien zich eerst wat informeren over de straling van een magnetron? )

veel succes alleszins!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Batterijen in de magnetron

saaie manier:

De laat waterverdampen door de magnettron, daardoor stijgt het op, dan condenseerd het vanzelf en valt naar beneden, het wint snelheid, en je laat het een dynamo aandraaien, die op zijn beurd is aangesloten op een baterij oplader.

niet efficiënt niet leuk, niet uitvoerbaar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Batterijen in de magnetron

Om te beginnen vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van batterijen die je in de magnetron kunt opladen. Dat lijkt me niet echt eenvoudiger dan in een gangbare lader.

De magnetron levert een hoogfrequent elektromagnetisch veld. Je zou dan in de batterij een schakeling moeten aanbrengen die daarvan een gelijkstroom maakt. Wordt het daar eenvoudiger van? Lijkt me niet. Je bouwt dan als het ware in elke batterij een lader in.

Een andere benadering is dat je de warmteontwikkeling in de magnetron gebruikt. In een batterij vindt een chemisch proces plaats dat een elektrische stroom veroorzaakt. Door er uit een uitwendige bron een stroom door te sturen in de tegengestelde richting keer je het chemisch proces weer om, de batterij wordt geladen.

Bij de magnetron-oplaadbare batterij zou je moeten zoeken naar een chemisch proces dat je kunt omkeren door de batterij te verwarmen. Geen idee welk elektrochemische proces daarvoor bruikbaar is.

Berichten: 78

Re: Batterijen in de magnetron

Er zijn elementen die als je de ene kant opwarmt en de andere kant kouder laat, een spanning afgeven. Het omgekeerde wordt in koelkastje/boxjes gebruikt. Peltierelementen heten ze als ik het goed heb. Daar zou je dus een soort van thermosfles van kunnen bouwen waar je een hele vloeistof in stopt. De koude kant is dan de buitenkant, welke door de omgevingslucht op temperatuur wordt gehouden. De hele vloeistof komt dan natuurlijk uit de magnetron.

Berichten: 67

Re: Batterijen in de magnetron

Ik neem aan dat je met "hele"--> "hete" bedoelt :roll: ?

Kun je dan niet beter de energie die het kost om het water op te warmen direct als electrische energie in je batterij stoppen en zo een hoop energie verlies voorkomen?

Of wil je het perse via de magnetron laten gaan?

Berichten: 380

Re: Batterijen in de magnetron

Het elektromagntischveld uitgezonden door de magnetron opvangen in een spoel die met een dc stroom de batterij oplaad?
Stop de overbevolking

Reageer