Vraag over het verwijderen van pekel bromfietscilinder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vraag over het verwijderen van pekel bromfietscilinder

Ik heb deze vraag op een aantal fora gesteld en niemand kon me een goed antwoord geven. Ik heb hier een bromfietscilinder die in de winter nogal heeft moeten afzien door alle pekel die op straat gestrooid was. Nu zit er tussen de koelvinnen nog allemaal pekel vast, met een staalborstel kan je het makkelijk wegkrabben maar aangezien dat nogal lastig is om tussen alle koelvinnen te doen zou ik de cilinder graag ergens in willen laten weken om de pekel op te lossen.

Ik heb de cilinder al: in water met afwastabletten gekookt, in de schoonmaakazijn gelegd, met wc bruistabletten gekookt, in heet water met cillit bang gehad. De cilinder is brandschoon maar de pekel gaat niet weg! weten jullie misschien een oplossing?

Berichten: 1.379

Re: Vraag over het verwijderen van pekel bromfietscilinder

Het is fout te denken dat je pekel of zoutresten via een chemische reactie moet verwijderen. Je moet het met gewoon water reinigen. Ikzelf zou het als volgt doen:

Met een hogedrukspuit zand en zoutresten wegspuiten uit de groeven. Met een zacht kwastje alles nog eens insoppen met gewoon afwasmiddel uit de keuken. Dan nog eens alles wegspoelen met de hogedrukspuit.

Als het je zo niet lukt om oude olie-en vetresten, die zout kunnen vasthouden, te verwijderen dan even stomen. Met een stoomapparaat of met een fluitketel met kokend water, voorzien van een kurk of rubber stop, een buisje erdoor en een dikke slang er aan. Via het stomen kun je hardnekkige vetresten uit een verbrandingsmotor verwijderen. Maar ontzie je electrische bedrading en doe dit nooit bij een electromotor En, bescherm bij het stomen je handen en je ogen. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer