Tetanus na honden- of kattenbeet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Tetanus na honden- of kattenbeet?

Hierbij een vraag die al een tijd door mijn hoofd speelt:

Waarom wordt er altijd zo paniekerig gedaan over tetanus na een honden- of kattenbeet? Naar mijn weten komt de verantwoordelijke bacterie, Clostriudium Tetani, alleen voor in de grond en viezigheid van de straat en zeker niet in de bek van een hond of kat. Toch wordt er na elke bijtwond naar de houdbaarheid van de tetanusvaccinatie gevraagd en wordt er zonodig een antiserum toegediend.

Bacteriën die wél in de katte- en hondenbek voorkomen worden over het algemeen NIET behandeld. Veel artsen weigeren vaak een kuur antibiotica mee te geven. Naast de o.a. staphylococcen die een relatief eenvoudige infectie veroorzaken komen er ook veel gevaarlijkere bacteriën voor zoals Capnocytophaga canimorsus en Bartonella Henselae (kattekrabziekte).

Dus, waarom wordt tetanus die waarschijnlijk niet voorkomt wél en de algemeen voorkomende (gevaarlijke) bacteriën niet preventief behandeld ?

Ik heb nog even gezocht naar tetanus-gevallen na een bijtincident, maar ik heb nog geen beschreven geval gevonden...

Fabien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

Ik weet niet in hoeverre die andere bacterieen voor de mens schadelijk zijn, maar de bacterie die tetanus veroorzaakt, kan de dood tot gevolg hebben:
Tetanus loopt zelfs met optimale behandeling nog geregeld dodelijk af.
De vraag is nu natuurlijk of in een honden- of kattenbek die bewuste bacterie zit. Ik denk dat die kans best wel groot is. Ga maar na: een hond komt vaak met de gekste voorwerpen in z'n bek weer thuis. Dat zal natuurlijk per hond/kat verschillen, maar wil jij het risico lopen om tetanus te krijgen wat zelfs met optimale behandeling nog geregeld dodelijk kan aflopen? Dan toch liever maar een tetanusprik...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 2

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

Ik heb gewoon het idee dat iedereen elkaar maar na aan het praten is en gewoon maar tetanus-antiserum geeft omdat een bijtwond gevaarlijk zou zijn. Ik vraag me af of het werkelijk wel eens gebeurd is of dat iemand door een beet tetanus heeft gekregen.

Tetanus-preventie wordt overigens ook bij menselijke bijtwonden aangeraden. En die lopen overigens weinig met stokken in hun mond te sjouwen.

En waarom wordt er nu meestal géén antibiotica geven, terwijl bijtwondinfecties heel vaak voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

Ook als je je bijvoorbeeld met een heggenschaar in je hand zaagt krijg je een tetanus prik. De Clostridium tetani is een sporen vormende bacterie die overal voorkomt en voornamelijk in straatvuil en aarde. Omdat honden en katten beten vaak diepe vieze wonden zijn wordt er denk ik uit voorzorg een tetanus prik gegeven. Het gaat dus niet specefiek om het dier maar om de soort wond die er wordt veroorzaakt. En ik denk niet dat ze al die tetanus prikken gewoon voor de lol doen, ga er maar van uit dat daar wel over is nagedacht. En die voorzorg is denk ik ook wel terrecht als je kijkt wat het Clostridium tetani toxine met je doet, dat wil je gewoon in elk geval voorkomen.
The fantastic world of microbiology

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

Ik heb iemand gekend die tetanus heeft gekregen van een hondenbeet. Eigenwijs als 'ie was had 'ie geen prik gehaald. Het resultaat was een hevige ziekte die je liever niet krijgt (zwak uitgedrukt).

Waarom geen antibiotica? Ik denk omdat er al genoeg gestrooid wordt met dat spul (met als gevolg resistentie) en het ook bij de eerste ziekteverschijnselen nog gegeven kan worden. Bij tetanus is het dan al te laat.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 1

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

Bas schreef:Ik heb iemand gekend die tetanus heeft gekregen van een hondenbeet. Eigenwijs als 'ie was had 'ie geen prik gehaald. Het resultaat was een hevige ziekte die je liever niet krijgt (zwak uitgedrukt).

Waarom geen antibiotica? Ik denk omdat er al genoeg gestrooid wordt met dat spul (met als gevolg resistentie) en het ook bij de eerste ziekteverschijnselen nog gegeven kan worden. Bij tetanus is het dan al te laat.
Ook al ben je ingeent voor tetanus dan nog is het risico wel degelijk aanwezig dat je zeer ernstig ziek kan worden na een beet van een hond of kat. De eerste ziekteverschijnselen van een besmetting met de Capnocythophaga Canimorsus bacterie worden niet altijd door een huisarts onderkend, met alle gevolgen vandien. Ik spreek uit ervaring. Nieuwsgierig? Kijk op mijn website.

Kees

Berichten: 8

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

Ik denk dat ik op mijn 12e voor het laasts een tetanusprik heb gehad. In de 25 jaar daarna ben ik door van alles gebeten, honden, konijnen, een spitsmuis, papegaai en een keer heel hard door een kat. De blauwe plek rond die beet was bijna zwart (die kat had ook nog niesziekte). Ik zit altijd met wondjes aan mij handen in de grond (er zitten daar zelfs ratten). Ik heb heel vaak splinters in mijn handen of sneetjes. Maar ik heb nog nooit bloedvergiftiging gehad. Weill ook niet (wel griepverschijnselen). Kun je resistentie opbouwen tegen deze infecties of heb ik zoveel geluk?
Everything's connected

Berichten: 52

Re: Tetanus na honden- of kattenbeet?

"Tetanus, particularly the neonatal form, remains a significant public health problem in non-industrialized countries. There are about one million cases of tetanus reported worldwide, causing an estimated 300,000 to 500,000 deaths each year."

Het is gewoon uit voorzorg. Tevens protocol lijkt me.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Reageer