[Natuurkunde] In de war met diagrammen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde] In de war met diagrammen

Ik moet voor natuurkunde practica uitwerken en daar horen natuurlijk ook diagrammen bij, maar nu ben ik in de war, want de mening van mijn vader, mijn broer en ik is dat je als je een [F, u]-diagram moet maken de F op de x-as moet zetten en de u op de y-as.



Maar in de zelfgemaakte lesstof van mijn natuurkundeleraar staat de F op de y-as en de u op de x-as :roll:

Weet iemand welke van de 2 op de x-as hoort en welke op de y-as?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] In de war met diagrammen

Lijkt me op zich niet zo belangrijk zolang je maar de juiste grootheden bij de juiste assen zet.

"F" betekent kracht mag ik aannemen, welke grootheid bedoel je met "u"? De uitwijking van een slinger of zo? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Natuurkunde] In de war met diagrammen

u is de uitrekking van de veer

maar bedoel je dat er dus geen algemene regel ofzo voor is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] In de war met diagrammen

regels niet voor zover ik weet. Wel zijn sommige weergaven , laten we zeggen, "te doen gebruikelijk"

Alle diagrammen die me zo gauw te binnen willen schieten worden weergegeven in de y-x volgorde die in de naam zit.

Dus een pQ diagram voor een pomp heeft de p (druk) op de y-as en de Q (debiet) op de x-as

Een snelheid-tijd-diagram zal de snelheid op de y-as hebben en de tijd op de x-as.

Dus ik zou zeggen, zet bij een F-u diagram F op de y-as en u op de x-as. :roll: Zolang je je grootheden netjes bij de assen vermeldt is het hoe dan ook NIET fout.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer