Ruimtemeetkunde - 1

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 219

Ruimtemeetkunde - 1

Hey, moeilijk vraagstuk, ik heb geen id hoe eraan beginnen... :roll:

Gegeven is een regelmatig zeszijdig prisma. Een ribbe van het grondvlak heeft lengte R en de hoogte is H.

a) welke moet de verhouding H/R zijn opdat een bol zou kunnen ingeschreven worden in dit prisma? ( een bol is ingeschreven in een regelmatig zeszijdig prisma als de bol raakt aan de acht zijvlakken ervan)

b) welke moet de verhouding H/R zijn opdat een bol zou kunnen omgeschreven worden om dit prisma? (een bol is omgeschreven om een regelmatig prisma als de bol door de twaalf hoekpunten ervan gaat)

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Ruimtemeetkunde - 1

tip:

Afbeelding

groter: http://img452.imageshack.us/img452/3582/gr...leopatra2ez.png

Je hebt dus twee keer een driehoek, waarvan je de inwendige hoek kent (want t'is een regelmatige zeshoek); en je hebt de lengte van een zijde, dus :wink:
???

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Ruimtemeetkunde - 1

Nouja, dankzij je tip denk ik toch al deel a) gevonden te hebben... ?? ik weet niet of het juist is ...

Afbeelding

Deel b) zie ik toch niet meteen in :roll: , kan je nog een tip geven voor b) ??

Dank u voor de hulp alleszins!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Ruimtemeetkunde - 1

b is een strikvraag, het antwoord is eenvoudiger dan je denkt :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Ruimtemeetkunde - 1

hmm, kzie toch niet echt verband met de hoogte

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Ruimtemeetkunde - 1

Is er ook niet :roll:

Bij iedere H en R is er een omgeschreven bol!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Ruimtemeetkunde - 1

ik heb er een keer eentje gemaakt met willekeurige R en H, maar de bol is dan toch niet volledig omgschreven?? in de figuur zie je het:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Ruimtemeetkunde - 1

In de tekening is het niet helemaal duidelijk, maar die gaat toch door alle 12 de hoekpunten?

Als je het middelpunt van de prisma neemt, dus de middenas op halve hoogte, dan is de afstand tot ieder van zijn 12 hoekpunten gelijk (bedenk dat de 6 hoekpunten boven op een soort denkbeeldige cirkel om de middenas heen liggen, en idem voor de 6 onderste). Als je een bol op dat middelpunt neerzet met die afstand als straal, heb je per definitie een omgeschreven bol. Dit kan dus bij iedere R en H.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Ruimtemeetkunde - 1

Ok, dus dan bestaat er geen verhouding H/R ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Ruimtemeetkunde - 1

Juist wel, iedere verhouding voldoet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Ruimtemeetkunde - 1

oki, hartelijk bedankt voor de hulp !

Reageer