Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Gewoon uit interesse: er lijkt langzaam een 2e ronde in de space-race plaats te gaan vinden. Wie zou die winnen? Wees eerlijk: niet wat je hoopt (een Nederlandse maanlander, liefst ik! :roll: ) maar wat je denkt dat gaat gebeuren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

ik heb america gestemd maar waarom staat europa met esa er niet bij??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Omdat europa nog nooit een mens in de ruimte gebracht heeft (het ging altijd samen met NASA of de Russen als het om mensen ging).

Het stond je natuurlijk vrij om op "overig" te stemmen en dan te zeggen dat je denkt dat ESA het gaat doen. Maar goed, ik heb europa toegevoegd.

Ik denk zelf dat het een Chinees zal worden.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Ik heb ook Chinees gestemd! De Chinezen lijken er volgens mij wat meer druk achter te zetten op het moment. De Amerikanen lijken het wat rustiger aan te doen, misschien nog steeds in de nasleep van het ongeluk met de Columbia: een extra dosis voorzichtigheid?

Ik denk dat de ontwikkeling van de CEV nog wel redelijk lang gaat duren. Misschien een testvluchtje in 2010 (als het niet later is)?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Ik houd het toch op de Yanks. Zij zijn weer druk gaande met een uit de kluiten gewassen versie van de Apollo, hebben de ervaring en hebben al (premature) plannen voor nieuwe maanmissies.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Toevallig. Nasa heeft aangekondigd in 2008 naar de maan te gaan. Zie http://www.nu.nl/news/710561/81/NASA_wil_o...ar_de_maan.html

Ik denk niet dat een andere partij eerder zal zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.404

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Ik stem op de Chinezen.

Aangezien het landen op de maan geen economische of wetenschappelijke waarde heeft, is het louter een prestige zaak. Deze prestige is voor erg belangrijk voor de binnenlandse politiek. Zij zijn dan ook de meest gemotiveerden om dit project voorrang te verlenen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 67

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Ger schreef:Toevallig. Nasa heeft aangekondigd in 2008 naar de maan te gaan. Zie http://www.nu.nl/news/710561/81/NASA_wil_o...ar_de_maan.html

Ik denk niet dat een andere partij eerder zal zijn.
In een eerder topic werd gesproken over 2018!

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...c=13581&start=0

Alleen daar staat geen bronvermelding bij.

Maar het lijkt me dat door al het gedoe met de space shuttels het voor Amerika nog wel wat langer zal duren voor de de stap nemen.

Vandaar mijn stem op China, met hun snel groeiende economie!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

heb je de telegraaf vanochtend gelezen daar staat het ook :roll:

Berichten: 2.746

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

ik denk een chinees

maar een Indier zou ook wel kunnen.

een van de nieuwe geindustrialiseerde landen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Ger schreef:Toevallig. Nasa heeft aangekondigd in 2008 naar de maan te gaan. Zie http://www.nu.nl/news/710561/81/NASA_wil_o...ar_de_maan.html

Ik denk niet dat een andere partij eerder zal zijn.
Dat betreft wel een onbemande lander! De eerste bemande lander staat voor 2015-2020 op het programma bij de NASA, maar als je nu ziet welke enorme problemen ze hebben (o.a. space shuttle en budget), dan geloof ik nooit dat ze dat halen.

(En tussen ons: een deputy director van NASA die ik een paar maanden geleden sprak, denkt ook dat het een chinees wordt. Off the record, of course.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 67

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Elmo schreef:
Ger schreef:Toevallig. Nasa heeft aangekondigd in 2008 naar de maan te gaan. Zie http://www.nu.nl/news/710561/81/NASA_wil_o...ar_de_maan.html

Ik denk niet dat een andere partij eerder zal zijn.
Dat betreft wel een onbemande lander! De eerste bemande lander staat voor 2015-2020 op het programma bij de NASA, maar als je nu ziet welke enorme problemen ze hebben (o.a. space shuttle en budget), dan geloof ik nooit dat ze dat halen.
Dat is waar ik op doelde :roll: !

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

Aaah, bedoelde je dat een persoon weer een voetje op de maan zou zetten! Ik ging uit van een landing op de maan in het algemeen.

Voor mensen die op de maan landen verwacht ik eerder dat het 2020 zal zijn dan 2015 inderdaad. Maar toch houd ik mijn stem op de NASA. NASA heeft gewoon als enige de ervaring met mensen op de maan zetten. Ook het nieuwe ruimteschip dat in ontwikkeling is, is gebaseerd op die ervaring. De Chinezen komen pas net kijken in de bemande ruimtevaart, de Russen missen het geld, de ESA doet alleen met andere landen mee als het gaat om bemande ruimtevaart, en andere nationaliteiten die iets doen op dat gebied zullen nooit zover komen voordat de NASA weer op de maan staat. En als dat toch lijkt te gaan gebeuren dan zorgen de Yanks wel dat ze toch nog als eerste zijn. Want dat is puur prestige.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 187

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

chinezen.. ik gun het ze! van mijn part mogen ze de ami's eens laten zien dat andere landen het ook kunnen!
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Berichten: 4.546

Re: Wat is de nationaliteit van de eerstvolgende maanlander?

hehe, een Nederlander natuurlijk! dutch pride, lol :P

ok, nu ff serieus. ik heb gestemd op de ESA maar da was een beetje dom, ik denk ook dat de Chinezen het gaan doen. de ESA eigenlijk zeker niet want die is de komende jaren wel zoet met de Venus Express (en de data daarvan) en de Mercurius Express. amerika gaat zich bezig houden met die ruimte telescopen (die gaan speuren naar exo-planeten) maar va de Chinezen weet ik geen project dus ik gok daar op, ik hoop btw wel dat het snel gebeurd want we moeten eens opschieten, deep-space awaits :roll:

maar nu ff tussendoor, wanneer gokken jullie dat er begonnen word met de bouw van een maan station? ik hoop snel, dit is een super goede sprinplank voor bemande missies naar Mars en verder.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer