[Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

[Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Graag had ik geweten hoe nou precies het zwevend net werkt bij een aggregaat en waarom dat op deze manier gebruikt wordt, wat het voordeel hiervan is.

Als het zou kunnen in een zo eenvoudig mogelijke manier uitgelegd, weet wel wat van elektriciteit maar ben absoluut geen expert.

alvast bedankt

Berichten: 2

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Dit is wat ik nog gevonden heb bij de vraagstelling 'waar gaat elektriciteit naar toe'

(Op schepen (en ik dacht ook in vliegtuigen) wordt bewust gekozen voor een zwevend net vanwege de bedrijfsszekerheid. Als er 1 massasluiting is gaat de zaak niet meteen plat. Maar je moet het wel monitoren.)

Dat is zowat alles wat ik hier op het forum over dit onderwerp kan vinden.

Er is hier toch zeker 1 iemand die mij kan helpen....nietwaar :roll:

Firefox

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Ik heb de NEN1010 er nog eens op nagekeken maar daar kan ik niets vinden over een zwevend net en/of een aggregaat.

Dus moet ik wat speculeren over deze situatie. Als je een aggregaat "in het wild" gebruikt, b.v. als je ergens waar geen openbaar net is een concertpodium wilt inrichten, dan ligt het voor de hand om het net zwevend te laten. In zo'n situatie is het nl. lastig om een goede aarding te maken. En het is beter om zwevend te werken dan met een aarding waarvan je niet zeker weet hoe goed die is.

Overigens maakt het voor de werking van het geheel niet uit of het net zwevend of geaard is.

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Op schepen gebruikt men een zwevend net,niet zo zeer uit veiligheid,maar om corrosie te vermijden.Daarom heb je in de machinekamer steeds een systeem voorhanden om massasluiting snel aan het licht te doen komen en op te sporen.Kleine stroompjes die door de metalen delen stromen kunnen daar waar twee verschillende metalen in aanraking komen,enorme schade veroorzaken.(electrolyse)Het vocht(zeewater)speelt hier de rol van electrolyt.Om schroef en schroefas te beschermen plaatst men dan ook zinkstukken op de romp in de onmiddelijke nabijheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Bij testvliegtuigen die de lucht ingaan voor de certificatie worden veel metingen gedaan. Die metingen werden altijd met een zwevend net gedaan. Het zwevende net wordt niet gebruikt om electrische veiligheidsredenen. Het metaal van de vliegtuigromp kan worden aangetast, door de romp van het vliegtuig met de net te koppelen. Daarnaast blijken er hoogfrekwente stromen te gaan lopen via de romp, tussen tal van verschillende apparatuur, e.e.a afhankelijk van de temperatuur. De gelijkrichtschakelingen blijken in de praktijk hoogfrekwentie kringen te zijn. De grote condensatoren hebben ook zelfinductie en de spoelen hebben ook capaciteit. Dit geeft aanleiding tot ongewenste neven effecten, die versterkt worden op een geaard net. Bij metingen en calibraties aan een test vliegtuig kan dat aanleiding tot meetfouten geven. Ook is apparatuur die gebruikt wordt afkomstig van verschillende leveranciers en eigen ontwikkeling op een electronisch laboratorium. Als je de apparatuur, die niet altijd specifiek voor luchtvaart is ontwikkeld, gaat gebruiken, krijg je situaties waarbij het chassis van de meetkasten de ene keer met + en de andere keer met - aan het net liggen.

Ook dat geeft bijwerkingen, die minder zijn bij een zwevend net. Ook is er apparatuur die op 50, 60, 400 of 800 Hz netten werken. Wat dan gedaan wordt is de gelijkpanning met choppers omzetten naar een wisselspanning met de juiste frekwentie. Je kan je voorstellen dat dat onderling bij directe koppeling aan massa aanleiding tot vreemde stromen kan geven. Ook hier is een zwevend net een oplossing voor deze problemen.

Wat betreft de temperatuur, de snelheid waarmee de temperatuur met de hoogte verandert, is ongeveer 2 graden Celsius temperatuur daling per 1000 ft (300+ m) klim. M.a.w. als het op de grond 15 graden Celsius is, zal de temperatuur op 36.000 ft (ruim 10.000 meter) ongeveer (36.000/1000) . 2 graden = 72 graden lager zijn. De temperatuur is dan 15-72 graden = - 57 graden Celsius.

Je kan ook het spanningsverschil meten wat in de romp en vleugels wordt opgewekt door het aardmagnetisch veld. Deze waarden komen in de buurt van meetwaarden. Door de romp/vleugels vrij van het net te houden, wordt ook deze invloed geelimineerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Goeje vraag. Hier heb ik zelf ook al es mee te maken gehad. Generator aangesloten op een schuur omdat het net de boel niet meer kon trekken. In eerste instantie de zaak zwevend aangesloten. Op aanraden van de generator leverancier en de lokale electricieen de zaak toch aan aarde gelegd. Dit betekend dat je de nul van de generator aan aarde legt. Ik heb de contructie van de schuur, staal, gebruikt. Ik wist dat de ankers van de konstructie aan het betonijzer van de fundatie vast zat. Plenty massa dus. Maar ik zou niet weten wat dit nu gebracht heeft. Qua veiligheid zou ik zeggen een zwevend net is veiliger, je kunt ongestraft fase draden beet pakken zonder een opneu... te krijgen. Beide fasen vast pakken geeft natuurlijk nog wel het bekende resultaat. Als er in woningen een zwevend net zou worden toegepast zou dit volgens mij tot minder ongelukken lijden. Wie kan de zin en onzin hiervan uitleggen. Word de mensheid er te onachtzaam van, een zwevend net ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Een zwevend net is veiliger als het een beperkte omvang heeft.

Maar in een openbaar net zijn er meestal tientallen woningen op 1 transformator aangesloten. En jij weet niet wat de buurman aan het uitspoken is. Je kunt denken dat het net zweeft, en dat je dus veilig een fase kunt beetpakken. Maar als ergens anders een andere fase aan aarde ligt ben je het haasje.

Bovendien is het bij een net van enige omvang zo dat het het zich door de capaciteiten t.o.v. aarde toch zo instelt dat de nul ongeveer op aardpotentiaal ligt. En dan is het veiliger om de nul hard aan aarde te leggen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is, en elke serieuze aardfout leidt direct tot afschakeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

Een zwevend net heeft nog het nadeel dat er bij de tweede fout 400V spanning kan staan ipv 230V.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Re: [Elektriciteit] Werking zwevend net bij aggregaat

We hadden een 3 fazig net van 550 V dat zwevend werd gehouden vanwege de bedrijfszekerheid.Door de grote omvang van het net en de capaciteit van de kabels is er altijd wel ergens een faze die wat meer in geleiding is met de massa dan de andere.Daardoor kun je als het enigzins kwaad wil een piekspanning door je lichaam krijgen van 550 x 1,4 = 777 V.Zo zijn er over een periode van omtrent 60 jaar twee doden gevallen door electrocutie.550 V is zeer interressant wanneer je met redelijk groot vermogen werkt.(motoren,electrische ovens etc.)Op drie fazen beschik je dan over omtrent één kilowatt per ampere.Het nadeel is dat je hier met een zeer gevaarlijke spanning hebt te doen,die zeer hoge eisen stelt aan isolatie.Een schok van 550 V is vreselijk en die vergeet je nooit.Voor electrische aandrijving van grote schepen(tankers) gaat men zelfs tot 6000 V en meer.Zo'n net wordt zeker nooit aan de massa gelegd.

Reageer