Springen naar inhoud

Moordenaars

• Log in om te kunnen reageren

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8409 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2006 - 23:42

Dit lijkt me niet iets waar de expertise van een strafpleiter ligt. Deze expertise lijkt me eerder onder te brengen bij een socioloog.
"Meep meep meep." Beaker

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gewoon

gewoon

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 00:17

Dit lijkt me niet iets waar de expertise van een strafpleiter ligt. Deze expertise lijkt me eerder onder te brengen bij een socioloog.

Ik weet zeker dat moordenaars meer zullen vertellen tegen hun advocaat dan tegen een socioloog/psycholoog...

Vincent1976

Vincent1976

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 00:28

Ted Bundy was verliefd op een ene Stephanie (als ik het me goed herinner)
en al zijn slachtoffers leken op deze vrouw.

Je zou misschien denken dat Bundy gewoon gestoord was, maar psychologisch valt dus wel het een en ander te verklaren.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2006 - 09:09

Ted Bundy was verliefd op een ene Stephanie (als ik het me goed herinner)
en al zijn slachtoffers leken op deze vrouw.

Je zou misschien denken dat Bundy gewoon gestoord was, maar psychologisch valt dus wel het een en ander te verklaren.

oh, dus al zijn slachtoffers leken op die Stephanie. Nee, dan is hij niet gestoord, want het is te verklaren :P :roll:

OMG

Martin23

Martin23

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 15:18

In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...

Is dat gewoon een mening van jezelf, of heb je hier onderbouwing/argumenten/bronnen voor?

Heb ik eens gelezen in een boek van Vermassen...een bekende advocaat en strafpleiter in Belgie...en hij kan het weten want hij komt constant in contact met moordenaars...

Ik heb geen bronnen daarvoor, dus het is mijn eigen mening. Ik moet de hele tijd wel denken aan het beroemde experiment van Milgram in de jaren 50.
Hierin werd een zogenaamde nietswetende sollicant voor een belangrijke baan(de onwetende proefpersoon) een kamer ingeleid, waarin een 'leerling' aan allerlei elektroden vast zat en de 'teacher" aanwezig was. De proefpersoon werd geinstrueerd een elektrische schok toe te dienen wanneer de 'leerling' een foutje maakte. De bedoeling was, dat de schokjes steeds meer werden opgevoerd. De meeste mensen gingen, omdat de 'teacher' dat zei, in de MEESTE gevallen tot 230 Volt(dat is twee keer zoveel als dat je je hoofd in een televisie stopt). Natuurlijk was de persoon die de schokken kreeg gewoon een acteur.

Daarom denk ik dat je niet per se een slechte jeugd hoeft te hebben gehad of in een extreme situatie hoeft te zitten om iemand te 'kunnen' vermoorden. Het kan denk ik gemakkelijker getriggerd worden, dan mensen in het algemeen denken.

B@rT

B@rT

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 21:29

Ted bundy was een sociopaat, die voelt niet voor mensen omdat hij hun gedrag kan voorspellen alsof ze vastgelegd zijn. Ted Bundy was geen goede sociopaat, ik zou, als collega van Bundy, nooit iemand vermoorden omdat ik zal blijven terugdenken naar de tijd dat ik nog verliefd kon worden, de tijd dat gevoelens mij nog bedrogen en belangrijk waren. Man, ik ga hier veel mensen het stuipen op het lijf jagen =D (deze laatste zin alleen al, "hij kickt op terreur" hoor ik de mensen die wat weten over ADP al denken. Kan je verzekeren dat ik door niets een kick krijg). Ik kan me wel inbeelden dat bundy wraak nam op vrouwen omdat hij inde tijd dat hij nog voelde toch zo vaak gekwetst werd door hen, en daarom hetzelfde deed.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 14:02

Moordenaars

Er worden veel moorden gepleegd, elk jaar weer en in elk land op aarde. Hoezo doen mensen dit naast haat. Ik bedoel dus niet iemand die een slecht verleden heeft meegemaakt en die in oorlogs gebied heeft geleeft.
Hoe komt het dan sommige mensen willen moorden.  
Is het lust?
Is het drang?
Is het mss seksuele voorkeur (net als iemand die van SM houd alleen dan in extreme vorm)

Ik weet niet veel over moordenaars, mss jullie wel??

Wat dacht je van geld.

Op discovery zijn wat series geweest over moordenaars. Moorden worden om de meest uiteenlopende redenen gepleegt. Lust is er een van, dat zijn seriemoordenaars.
Maar geld is een hele sterke reden om iemand om zeep te helpen.
Het eerste wiel was echt niet rond

technofreak

technofreak

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2006 - 17:11

Dit boek zal je mss ook wel interresant vinden. Het is van Jef Vermassen, een zeer goede Belgische strafpleiter.

Zie link > http://www.advocatie.nl/page?1,54

Zwarte roos

Zwarte roos

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 19:36

ik dacht even dat je het over dit had, maar daarvoor is je post te vroeg denk ik  
http://www.standaard...DMF14042006_030

In het kort : een 17-jarige jongen is in Brussel Centraal, al wachtend met een vriend op een vriendin, aangesproken door twee mannen die aanwijzingen vroegen.  Toen ze grepen naar zijn MP3 speler, verzetten ze zich en werd hij vijfmaal neergestoken,waarna ze vluchtten met de MP speler.  De jongen is gestorven.

Deze zaak schokt Belgie erg.  Een 17jarige jongen is tijdens het spitsuur in een van de belangrijkste stations van de stad zomaar vermoord voor een prul, ie had nog zeventig jaar ouder kunnen worden.

Tja, de daders waren van Noord Afrikaanse origine.  Dit zal zeker opnieuw de spanning verscherpen, net zoals de naar hier uitgezaaide Parijse rellen, zal dit zeker in de Belgische gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 een ruk naar extreem rechts betekenen.

De dader van deze moord bleek van Poolse origine te zijn.

Er zijn heel veel factoren te bedenken die iemand tot een moord kunnen brengen. Maar je moet oppassen met zulke verbanden want omdat het brein symmetrisch werkt denken mensen dat als er staat 'indien moord dan dit en dat en dat vroeger plus deze factoren' geneigd zijn er van te maken 'als je dit en dat hebt meegemaakt, of een zekere predispositie hebt van en of in die situatie terecht komt moord je' dat is nl. iets helemaal anders en het laatste komt geenszins uit het eerste voort. Maar bon, terzake; enkele omstandigheden of factoren waar moord mee samenhangen:

Mensen worden het vaakst vermoord door hun familieleden, vrienden, buren of kennissen. (Naasten dus).
Mensen die moorden zijn vaker mannen. Het zijn vaak mensen die vroeger een dier hebben vermoord. Het zijn vaker armen.
(Nogmaals, zeg aub nooit 'als arm, dan moord' maar herinner dat het is :als moord, dan vaak arm')

Ik durf daar nog aan toevoegen dat ook de aanwezigheid van een wapen een faciliterend effect kan hebben op het plegen van een moord. (Denk daarbij vooral aan mensen die impulsief zijn en moorden, plus de onderzoeken waaruit bleek de aanwezigheid van een wapen iemand agressiever doet reageren.)

Enkele factoren waarvan ik denk dat die mensen wel tot moord kunnen drijven, voornamelijk frustratie die opgebouwd is, verveling helaas en erg genoeg ook, onder bevoegdheid staan van een autoriteit waardoor je het gevoel krijgt niet meer zelf verantwoordelijk zijn voor je daden (denk aan soldaten in het leger), vreselijke omstandigheden, wrede dingen gezien hebben (trauma's), wraak, ...
Enfin, ik denk dat er gebeurtenissen bestaan die je kan meemaken die zo wreed zijn dat ze bij bepaalde personen zulk een sterke impact hebben dat ze gevoelloosheid veroorzaken... en geen geweten meer tot gevolg hebben (denk aan psychopaten).

Manu-

Manu-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 10:03

Er loopt op dit moment een onderzoek naar impulsieve moordenaars en geweldplegers, ze denken dat het te maken heeft met de prefrontale hersenschors Hierin wordt het plannen en sturen van gedrag en het houden van overzicht geregeld. Het ziet ernaar uit dat deze gebieden van de hersenen slechter presteren dan bij gewone personen.

Verder zijn er ook talrijk van ( omstreden ) biologische verklaringen voor afhankelijk van de chromosomen van de dader bv ; Mannen met een extra Y-chromosoom zouden agressiever zijn, mannen met een extra X-chromosoom een gebrek aan mannelijkheid hebben. Mannen met een XYY-constellatie zouden onstabiel zijn, immatuur, geen schuldgevoel hebben en meerdere schijnbaar zinloze vermogensdelicten begaan.

Ik ben van mening dat het niet allemaal zo simpel te herleiden zal zijn naar een specifiek iets in je hersens. Hoewel die grote massa me nog seeds verwonderd en ik het dus niet uitsluit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures