[Wiskunde] Kansrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

[Wiskunde] Kansrekening

Ik pak 5 kaarten uit een kaartspel van 52 kaarten. Wat is bijvoorbeeld de kans dat ik twee kaarten van dezelfde soort pak? (Bijvoorbeeld 2 boeren)

Ik kom hier niet uit. Het antwoord wat ik denk is

((4 boven 2) * (48 boven 3)) / (52 boven 5)

Maar dit is niet goed. Wat doe ik fout, en waarom? Wat voor een stappen moet ik dan nemen?

Berichten: 51

Re: [Wiskunde] Kansrekening

zijn er trouwens manieren om te (enigzins) te controleren of er fouten gemaakt zijn in een kansberekening? Welke stappen kan ik het beste volgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Gebruik hiervoor de hypergeometrische verdeling.

N is het totale aantal kaarten. N = 52.

n is het aantal getrokken kaarten. n = 5.

M is het aantal kaarten met het kenmerk 'boer'. M = 4.

k is het aantal getrokken kaarten dat voldoet aan het kenmerk 'boer'. k = 2.

P is de kans dat k de werkelijke hoeveelheid kaarten met het kenmerk 'boer' voldoet.

P = (M k)(N-M n-k)/(N n)

P = 6·17296/2598960 = 0,0399 (= 4,0 %)

Berichten: 51

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Ik had dit zelf ook bedacht maar blijkbaar is dit niet het juiste antwoord... ik weet het juiste antwoord niet precies meer maar het lijkt op het volgende:

(13 * (4 boven 2) * (48 + 44 + 40) / 3!) / (52 boven 5)

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Een belangrijke vraag misschien... Worden de 5 kaarten getrokken met of zonder teruglegging?

Berichten: 51

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Een belangrijke vraag misschien... Worden de 5 kaarten getrokken met of zonder teruglegging?


Zonder.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Met teruglegging van de kaart na het trekken van de volgende kaart levert een andere kans op die je met de binomiale verdeling berekent.

n is het aantal kaarten dat je trekt. n = 5.

pi is de kans op het kenmerk 'boer' bij het trekken van een kaart uit de totale hoeveelheid kaarten. pi = 4/52.

k is het aantal kaarten met het kenmerk 'boer' uit de getrokken kaarten. k = 2.

P is de kans dat k de werkelijke hoeveelheid kaarten met het kenmerk 'boer' voldoet.

P = (n k)·pik·(1 - pi)n - k = 0,0465 (= 4,7%)

Misschien klopt dit wel met het antwoord dat het zou moeten zijn.

Berichten: 51

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Nee helaas komt mijn antwoord daar niet bij in de buurt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Ik pak 5 kaarten uit een kaartspel van 52 kaarten. Wat is bijvoorbeeld de kans dat ik twee kaarten van dezelfde soort pak? (Bijvoorbeeld 2 boeren)


En de andere drie verschillend?

Berichten: 51

Re: [Wiskunde] Kansrekening

kubbazoob schreef:Ik pak 5 kaarten uit een kaartspel van 52 kaarten. Wat is bijvoorbeeld de kans dat ik twee kaarten van dezelfde soort pak? (Bijvoorbeeld 2 boeren)


En de andere drie verschillend?


ja.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Kansrekening

\(\frac { \left( \begin{array}{c}13 1 \end{array} \right) \left( \begin{array}{c} 4 2 \end{array} \right) \left( \begin{array}{c} 12 3\end{array} \right) \left( \begin{array}{c} 4 1\end{array} \right) }{ \left( \begin{array}{c} 52 5\end{array} \right) }\)

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Wiskunde] Kansrekening

En hoe kom je daar aan? Volgens welke verdeling is dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Is de notatie (b,o) ( b boven o onder) bekend. Het is een binomiaalcoëffciënt. nCr op de GR.

Er zijn 13 waarden in het spel.

Kies een waarde, dat kan op 13C1 manieren. Kies daaruit 2 kaarten, 4C2 manieren.

Kies vervolgens 3 waarden uit de overgebleven 12 waarden, 12C3 manieren. Kies daaruit één kaart, 4C1 manieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Wiskunde] Kansrekening

Ik dacht dat het twee kaarten van een gegeven soort moest zijn, vandaar mijn fout.

Berichten: 51

Re: [Wiskunde] Kansrekening

(...) Kies daaruit  één kaart, 4C1 manieren.


Waarom moet ik daaruit nog één kaart kiezen? De rest volg ik wel, bedankt!

Reageer