werking van een helicopter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 35

werking van een helicopter

Ik meen dat ie stijgt door de onderdruk dat wordt gecreeërd door de rotorbladen, maar je ziet soms van die echte werkpaarden van helicopters die zware gewichten kunnen torsen. Nu is mijn vraag: Kan het gewicht (dat verplaatst moet worden + eigen gewicht) soms niet te zwaar zijn, dat de rotor bladen naar boven buigen , en de heli naar beneden stort? Misschien kunnen jullie ook vertellen hoe hij draait en keert, want die rotorbladen hebben toch een hoge snelheid, en toch kunnen die ook nogeens aan hun bevestigingspunt draaien?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: werking van een helicopter

Weljah, het gewicht kan natuurlijk te groot worden, maar dat is gewoon afhankelijk van het vermogen van de helicopter (ik denk niet dat er iets is zoals maximum van druk dat kan gecreëerd worden, of toch?). Ik denk niet dat de wieken naar boven gaan buigen zoals dat in sommige stripverhalen wordt getoond (de wieken buigen wel al vanzichzelf licht naar boven en nog meer tijdens het draaien).

Draaien en keren gebeurt met de staart waaraan nog een klein rotorblad zit. Je laatste vraag over dat bevestigingspunt vat ik niet echt maar ik vermoed dat je wilt vragen hoe het komt dat de wieken niet loskomen? Tja, dat is gewoon een kwestie van de wieken goed vast te maken met stevig materiaal aan hun bevestigingspunt.

Berichten: 35

Re: werking van een helicopter

Ja dat het keren gebeurd via de achterste (kleinere rotor, wordt dat niet de staartrotor genoemd?)Maar dat de heli achteruit kan vliegen, schuin omhoog/omlaag, vooruit, dat komt toch door de hoek van de rotorbladen te verplaatsen (en die rotorbladen draaien a) aan die scharnieren via hefboompjes aan het bevestigingspunt zoals ik al aangaf en b) helemaal rond via de rotor), hoe werkt dat juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: werking van een helicopter

Afbeelding
De tuimelschijf:

Om de pitch te kunnen verstellen is een z.g. tuimelschijf gemonteerd, deze bestaat uit een draaiend gedeelte het geen met de rotormast mee draait en via een kogellager een stilstaand gedeelte waaraan drie servo's zijn gemonteerd.

Het geheel kan omhoog en omlaag schuiven over de rotoras. In het bovenste gedeelte is een kogelscharnier verwerkt zodat de tuimelschijf ook nog eens kan kantelen (tuimelen).

Deze tuimelschijf zit via een hefboompje verbonden met de rotorbladen zodat bij het omhoog of omlaag bewegen van de tuimelschijf de hoek van de rotorbladen verdraaien en waardoor deze dus tijdens het roteren meer of minder lift produceren.

Omdat onder het stilstaande gedeelte van de schijf de drie servo's mooi verdeeld om de 120 graden gemonteerd zitten, kan door het combineren van de servobewegingen de schijf vrijwel alle bewegingen maken, dus gelijktijdig omhoog of omlaag of kantelen naar voor of achter of links of rechts kantelen.

Als de schijf naar voren kantelt krijgen de bladen dus als ze achter zijn een grotere hoek en als zo voor zijn een kleinere op deze manier wordt dus de heli achter op getild en zal hij dus naar voren vliegen.

Door de schijf dus te kantelen kan hij dus alle kanten op vliegen en door ze gelijktijdig omhoog of omlaag te bewegen stijgen of dalen  

De bewegingen van de servo's worden in de zender software berekend en zijn dus indirect afhankelijk van de knuppelbewegingen op de zender.
De tuimelschijf is dus je antwoordt. Voor meer info e.d. zou ik je deze website aanraden: http://members.chello.nl/p-vanhout/HeliBasisKennis.htm

Btw, de rotor achteraan wordt gebruikt om te zorgen dat de helicopter zelf niet rond z'n as begint te draaien. Dus niet om te draaien zoals ik zei, daarvoor wordt ook gewoon een andere hoek gebruikt bij de wieken waardoor deze gaat draaien.

Berichten: 35

Re: werking van een helicopter

Hier kan ik al een beetje mee verder, bedankt Cycloon !!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: werking van een helicopter

Leuk te zien dat ik je geholpen heb :roll: Heb er bij het zoeken naar een antwoord nog zelf wat met bijgeleerd dusjah :P

Berichten: 78

Re: werking van een helicopter

De bladen van een helicopter kunnen enigszins naar boven doorbuigen, maar zullen niet knikken. De maximale hoeveelheid opwaartse kracht die zij kunnen genereren is kleiner dan de sterkte die ze hebben. Dus als de helicopter te zwaar beladen is zal deze niet op kunnen stijgen. De centrifugaalkrachten helpen nog mee om de bladen gestrekt te houden. Vergelijk het maar met een grastrimmer, stil heeft het draadje 'geen' vorm, boven een bepaalde snelheid is het kaarsrecht.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: werking van een helicopter

Ik als Oliebaron vlieg erg vaak met die dingen. Ik zou er airmiles voor moeten krijgen, kan ik twee keer per jaar naar de Antillen op vakantie. Die rotor bladen buigen wel degelijk naar boven, zeker bij het weg vliegen. Ze houden het moment in de aandrijving van beide motoren goed in de gaten. Zijn ze te zwaar, torque te hoog, kun je allemaal een tas laten staan of ze bumpen de minst belangrijke persoon van de helicopter. Dus overtillen doen ze nooit. Bij het wegvliegen checken ze dat even een meter boven de landingsbaan.

Berichten: 35

Re: werking van een helicopter

http://www.elsevier.nl/nieuws/buitenland/n.../index.html#top

Wanneer ik deze beelden zag, vroeg ik mij af, waarom deze heli niet meer kon stijgen :roll:

ps

ga naar video

klik op het eerste item

dan zie je ook ongeval met Russische helicopter,

start de video

edit:

intussen niet meer van toepassing (video)

Reageer