zilver poetsen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

zilver poetsen

Kan iemand voor mij de scheikundige reactie opschrijven wanneer je zilver poetst door het in zout water te leggen met aluminium folie. Het werkt geweldig.

Mijn scheikunde moet van een hele tijd terug komen en ik twijfel aan mijn vergelijking. Verder meen ik ook iets te ruiken als zwavel (het stinkt een beetje naar rotte eieren lucht) , maar dat kan ik niet uit mijn vergelijking halen.

Wie is hier goed in?

Berichten: 179

Re: zilver poetsen

Inge G. schreef:Kan iemand voor mij de scheikundige reactie opschrijven wanneer je zilver poetst.

Verder meen ik ook iets te ruiken als zwavel (het stinkt een beetje naar rotte eieren lucht) , maar dat kan ik niet uit mijn vergelijking halen.
Hier:

http://www.kncv.nl/scheikundeprojecten/nl/page24.asp

kun je je antwoorden vinden.

Berichten: 3

Re: zilver poetsen

<!--QuoteBegin-"goldsteen

Hier:

[url+--><div class='quotetop'>QUOTE("goldsteen

Hier:

[url)<div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->http://www.kncv.nl/scheikundeprojecten/nl/page24.asp[/url]

kun je je antwoorden vinden.[/quote]

dankjewel!

Berichten: 2.746

Re: zilver poetsen

wordt het zilver dan weer afgezet op het voorwerp?

als je dat doet, wordt het oppervlak dan niet ruw of zo?

Berichten: 179

Re: zilver poetsen

superslayer schreef:wordt het zilver dan weer afgezet op het voorwerp?

als je dat doet, wordt het oppervlak dan niet ruw of zo?
De methode die wij gebruikten, mag door particulieren niet gebruikt worden n.l. afkoken met cyanide en verzilveren.

Nadat de oxiden er af gekookt waren en het voorwerp verzilverd was, wreven we er met een gladde hematiet die op een houder gemonteerd zat en die we regelmatig in zeepsop dompelden, overheen.

Hier werd het oppervlak mooi hoogglans van en dit heet bruneren of bruineren.

Bruneren is de beste methode om het zilveren voorwerp tegen oxidatie te beschermen.

Machinaal http://www.silverpartners.nl/bruneermachine.htm gebeurt dit met stalen kogeltjes.

De terugwinmethode heb ik nooit gebruikt.

Berichten: 3

Re: zilver poetsen

goldsteen schreef:
superslayer schreef:wordt het zilver dan weer afgezet op het voorwerp?

als je dat doet, wordt het oppervlak dan niet ruw of zo?
De methode die wij gebruikten, mag door particulieren niet gebruikt worden n.l. afkoken met cyanide en verzilveren.

Nadat de oxiden er af gekookt waren en het voorwerp verzilverd was, wreven we er met een gladde hematiet die op een houder gemonteerd zat en die we regelmatig in zeepsop dompelden, overheen.

Hier werd het oppervlak mooi hoogglans van en dit heet bruneren of bruineren.

Bruneren is de beste methode om het zilveren voorwerp tegen oxidatie te beschermen.

Machinaal http://www.silverpartners.nl/bruneermachine.htm gebeurt dit met stalen kogeltjes.

De terugwinmethode heb ik nooit gebruikt.
Wat ik begrepen heb is dat er geen sprake was van oxiden, waar ik in eerste instantie ook vanuit ging, maar van sulfiden. Eiwitten die ook op onze huid zitten. Het is dan ook een verklaring van de geur. Zou kunnen dat mij een bepaalde onvolledige 3Ag2S + 2Al -> 6 Ag + Al2S3 er nog S2 vrijkomt?

Berichten: 1.379

Re: zilver poetsen

Inge wil de scheikundige reakties weten waardoor het zilver in een chlorideoplossing zogenaamd gepoetst wordt.

Welnu, door het zilver met Al folie te omwikkelen en in een zoutoplossing te leggen maak je een kortgesloten electrochemische cel met Al als anode en het zilver als kathode.Voor het poetsen is alleen de kathode van belang. Neem aan dat het zilver vervuild is door een oxyde (Ag2O) en/of een sulfide ( Ag2S). dan worden deze stoffen verwijderd door de kathodereakties:

Ag2O + H2O + 2e -----) 2Ag + 2OH(-)

Ag2S + H2O + 2e -----) 2Ag + OH(-) + HS(-)

Als het sulfide-ion in het zure gedeelte van dit systeem terecht komt, dus in de buurt van het Al, dan vormt zich zwavelwaterstofgas dat je dan eventueel zou kunnen ruiken. Reaktie: HS(-) + H(+) -------) H2S .

Het Al lost hierbij anodisch op volgens Al ----) Al(3+) + 3e.

Deze aluminiumionen hydrolyseren vervolgens onder de vorming van H(+) ionen.

Al(3+) + 3H2O -------) Al(OH)3 + 3H(+)

Denk hierbij ook aan de volkbedotterij van de TV-zender Tell-Sell die mensen een wonderbaarlijke aluminiumplaat probeert te verkopen die hetzelfde doet in een soda- of zoutoplossing. Ze vertikken het om de mensen te vertellen dat je dit beter met een goedkoop aluminium folie kunt doen. Want het is twijfelachtig of je met een Al plaat goed electrisch kontakt maakt met de zilveren voorwerpen . H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: zilver poetsen

Zou kunnen dat mij een bepaalde onvolledige 3Ag2S + 2Al -> 6 Ag + Al2S3 er nog S2 vrijkomt?
zwaveldamp ruikt zeker niet naar rotte eieren. Het wordt in de glastuinbouw vrij veel gebruikt als biologische bestrijdingswijze van echte meeldauw, en ik ken de geur daarom precies

Hoezo S2

ik dacht dat zwavel vrijwel alleen in de S8 vorm voorkwam:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...avel/zwavel.htm
Zwavel komt in twee modificaties voor (beiden S8). Beneden 95.5 °C rhombisch en boven deze temperatuur monoklien. Bij verhitting krijgen we de volgende verschijnselen:

Bij 95.5 °C vindt overgang plaats naar de monokliene vorm.  

De temperatuur blijft dan constant tot alles is omgezet.  

Bij 119.5 °C gaat de monokliene zwavel smelten waarbij een lichtgele beweeglijke vloeistof ontstaat, die nog steeds uit achtringen bestaat.  

Zetten we de verhitting voort, dan wordt boven 160 °C de vloeistof visceuzer en dieprood gekleurd: de achtringen openen zich en de zigzagketens koppelen aaneen tot macromoleculen.  

Bij ca. 200 °C is deze polymerisatie op zijn hoogtepunt. Ook de viscositeit is dan maximaal.  

Bij verdere verhitting neemt de viscositeit weer af en in de buurt van het kookpunt (444.6 °C) is de vloeistof weer dun en vloeibaar. De gevormde zwaveldamp bestaat uit S8 moleculen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: zilver poetsen

Ik heb mijn zilver gereinigd met de aluminium en zout methode maar het resultaat is slecht. Er zijn zwarte matte vlekken opgekomen en ik krijg ze er met niets af.

Heb nadien geprobeerd met nog langer in de zoutoplossing en ook met traditionele zilverpoets middelen, zonder resultaat.

Ik ben wel praktisch zeker dat het om echt verzilverd materiaal gaat want er staan stempels in gegraveerd. Wat kan ik doen om dit probleem optelossen?

Berichten: 1.379

Re: zilver poetsen

Mijn voorkeur gaat uit naar de combinatie aluminium en soda-oplossing ( in plaats van een zoutoplossing). Met daarbij een beetje verwarmen, bijvoorbeeld tot 50 graden Celcius .

Als dit onbevredigend is kun je proberen aan dit mengsel een klein beetje ammonia toe te voegen. Stapsgewijs, met kleine hoeveelheden. Zorgen voor een goede menging in het hele systeem.

Er zijn ook verzilverde voorwerpen die slechts met een dunne laag zilver zijn bedekt. Dan kan het gebeuren dat je het zilver helemaal weg poetst en het (gele) messing er doorheen komt.

U ziet hier: Ik pleit voor een experimentele aanpak. Telkens iets proberen en kijken wat het resultaat is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: zilver poetsen

Spijtig, ik heb het geprobeerd zoals u hebt beschreven maar weer geen resultaat.

Wat kan ik nu nog doen om het zilver terug mooi te krijgen.

Berichten: 179

Re: zilver poetsen

abelde schreef:Spijtig, ik heb het geprobeerd zoals u hebt beschreven maar weer geen resultaat.

Wat kan ik nu nog doen om het zilver terug mooi te krijgen.
Ik ben bang dat er blanke lak opzit.

Wat is (of zijn) het voor voorwerp(en) ?

Berichten: 3

Re: zilver poetsen

Ik ben in het bezit van 2x6 zilveren glashouders ong 50 jaar oud. Er !s éen set gereinigd met een normaal zilverpoetsmiddel en dat blinkt nu mooi. De andere set heb ik eerst gereinigd met zout, warm water en al folie maar dat hielp niet. Nadien met soda en warm water en al folie maar in plaats van te gaan blinken werd het alsmaar matter en zwarter. Dan heb ik met verschillende zilverpoetsmiddelen geprobeerd zonder resultaat nadien terug met soda en scheutje ammoniak zoals me werd aangeraden in dit forum.

Maar tot hier toe zijn deze 6 glashouders (waarbij al folie gebruikt is) zwart en mat tegenover de andere 6 gereinigd volgens klassieke methode mooi met zilverglans.

Mijn vraag is wat kan ik nog doen om dit te verbeteren en wat is de oorzaak?

Berichten: 179

Re: zilver poetsen

Mijn vraag is wat kan ik nog doen om dit te verbeteren en wat is de oorzaak?
Het beste advies dat ik je kan geven is dat je ermee naar een erkend juwelier of goud- en zilversmid gaat.

Een ander advies zal ik je per pb sturen (ik mag geen reclame maken).

Berichten: 1

Re: zilver poetsen

Hallo,

voor een schoolopdracht ben ik het 'schoonmaken' van zilver dmv een sodaoplossing met Al folie aan het onderzoeken.

We hebben dit ook al getest en het werkte duidelijk.

Water kreeg een beetje een zwarte kleur, waterstofsulfide geroken en glimmend zilver als resultaat.

Nu heb ik een tijdje zitten googlen en ik snap nu het proces ongeveer wel.

Kathode bij Ag2S en eventueel Al folie als anode.

Nu vroeg ik mij nog een paar dingen af waar google mij geen antwoorden op geeft, en dit forum hopelijk wel ](*,)

Op een filmpje van dit experiment op beautylab.nl wordt gezegd dat je de doffe kant van het al folie moet gebruiken, kan iemand dit beamen/verklaren?

Hoe ligt de verhouding tussen: het zwavel dat zich bindt aan het zilver, zwavel dat in de oplossing blijft (ik neem aan dat hierdoor het water licht zwart werd) en zwavel dat als waterstofsulfide de oplossing verlaat?

Heeft het licht basische natriumcarbonaat nog invloed op "het zure gedeelte van dit systeem terecht komt, dus in de buurt van het Al" dus ook de vorming van H2S

Wat is nu precies de rol van Soda/natriumcarbonaat (we zijn op school nog maar net begonnen met redox-reacties), en werkt soda nu egt/hoeveel beter dan bijvoorbeeld natriumchloride of een ander zout.

En 'de hamvraag'; hoeveel teruggevormd zilver hecht nou ook weer echt aan het voorwerp, wat is het verlies zegmaar?

Wie maakt me los? :eusa_whistle:

Reageer