It is sometimes said that all photons are virtual photons. This is because the world-lines of photons always resemble the dotted line in the above Feynman diagram: the photon was emitted somewhere (say, a distant star), and then is absorbed somewhere else (say a photoreceptor cell in the eyeball). Furthermore, in the photon's frame of reference, no time elapses between emission and absorption. This statement illustrates the difficulty of trying to distinguish between "real" and "virtual" particles as mathematically they are the same objects and it is only our definition of "reality" which is at weakness here.
Ik weet niet in hoeverre wikipedia toonaangevend is over dit onderwerp. Sommigen zijn schijnbaar van mening dat er geen onderscheid is tussen fotonen: alle fotonen zijn virtueel. Als dat zo is kom ik toch nog even terug op mijn beginvraag: "botst iedere uitgezonden (virtuele) foton uiteindelijk met een materiedeeltje?" Dan zie ik drie mogelijkheden:
1 Ieder foton botst uiteindelijk met een materiedeeltje, en uitgaande van de stelling dat een lichtbron in iedere richting zijn energie verspreidt, dan denk ik te mogen concluderen dat gezien vanuit een ster er in iedere denkbare richting materie is.
2 Ieder foton botst uiteindelijk met een materiedeeltje, en uitgaande van het idee dat gezien vanuit een ster er
niet in iedere richting materie is, dan denk ik dat ik mag concluderen dat sommige sterren sterker zullen stralen, omdat ze in een relatief leeg deel van het heelal staan waar ze hun energie niet kwijt kunnen.
3
Niet ieder foton botst uiteindelijk met een materiedeeltje, dan denk ik te mogen concluderen dat de materie in het universum energie kwijt raakt, en steeds kouder zal worden.