Lichaamsbacterien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Lichaamsbacterien

De doorsnee mens wast zich tegenwoordig 1 a 2 maal per dag, maar vroeger wasten de mensen zich veel minder vaak en toch hadden mensen een eigen afweer tegen schimmels bacterien en alle andere lichaamsvreemde stoffen. Onze lichaamsbacterien spelen een grote rol bij de afweer hiertegen.

Nu vraag ik me af kunnen onze eigen lichaamsbacterien zich ook tegen ons keren, zo ja wanneer gebeurd dat (bij te vaak wassen??) en op welke manier gebeurd dat dan.(tasten ze daarbij de huid aan??)

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Lichaamsbacterien

ik denk dat je lichaam eigenlijk wel immuun is tegen de bacterien op je lichaam. die bacterien zitten 24 uur per dag op je en via je handen en je mond, of gewoon via de huid zullen er wel bacterien op een of andere manier binnen gekomen zijn. waardoor het lichaam daarop antistoffen heeft aangemaakt zodat die bacterien eigenlijk niet meer schadelijk zijn.

maar de mensen van vroeger wasten zichzelf al minder waardoor ze meer soorten bacterien binnen kregen. ze zullen misschien vaker ziek geweest zijn maar op ten duur ook veel meer antistoffen gehad hebben.

sommige mensen uit deze tijd beweren nu dan ook dan de mens te hygienisch word en te weinig bacterien binnenkrijgt om tegen de onschuldigste bacterien antistoffen te maken. waardoor mensen een zwakker immuunsysteem krijgen en op latere leeftijd misschien meer last hebben van ziektes

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Lichaamsbacterien

Allergieen en astma zouden vaker voorkomen bij mensen met een overdreven hygiene. (chirurgen enzo)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Lichaamsbacterien

ja, maar je hoort ook wel eens dat ouders hun kinderen te hygienisch behandelen. want vooral op jonge leeftijd worden er veel bacterien aangemaakt omdat het lichaam nog maar weinig bacterien tegengekomen is. en omdat ouders hun kinderen op jonge leeftijd te schoon houden en ze maar weinig bacterien binnen krijgen. is er een grotere kans op ziektes op latere leeftijd

Re: Lichaamsbacterien

Ik denk wel dat die bacterien op je huid je juist beschermen.

Daarom hebben mensen dus inderdaad uitslag bij te veel wassen.

En ook daarom wast een vrouw zich op de intieme plekken beter niet met gewone zeep. Best met gewoon water of lactacid femina en dergelijke.

Gewone zeep breekt de natuurlijke bescherming af

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Lichaamsbacterien

zeep breekt vet af, de vetlaag op je huid is weg en de bacterien hebben eerder de kans om je huid binnen te dringen

Re: Lichaamsbacterien

De bacteriën die van nature op je huid leven zijn over het algemeen onschadelijk zo lang ze inderdaad óp je huid leven. Bepaalde soorten zijn echter in staat om soms toch de huid binnen te dringen en zo ontstekingen of zelfs ziektes te veroorzaken. Denk bijvoorbeeld maar aan (steen)puisten (veroorzaakt door Staphylococcen). Maar meestal heb je meer voordeel dan nadeel van de huidbacteriën omdat ze een natuurlijke barrière vormen tegen andere, wel schadelijke bacteriën van buitenaf. Als een plaats (zoals de huid) eenmaal gekoloniseerd is door bepaalde (huid)bacteriën dan is er als het ware geen plaats meer voor andere soorten bacteriën. Was je de natuurlijke bacterielaag weg dan valt die barrière dus ook weg. Niet te vaak zeep gebruiken, kortom. Alleen als het echt nodig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Lichaamsbacterien

ja dat kan ook, dat de bacterien die van je vetlaag leven met de zeep worden meegespoelt omdat zeep vet afbreekt.

Reageer