Onderkoeling bij operaties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Onderkoeling bij operaties

Tijdens zware operaties leggen operateurs vaak het hart stil en wordt de patient onderkoeld om hersenletsel te voorkomen. Ik vraag me af hoe het kan dat een hart bij onderkoeling vanzelf stopt met kloppen en of dit niet nadelig is bij lang stil leggen, is er bijvoorbeeld een tijdslimiet aan verbonden. Dat bij overschrijding hiervan bijvoorbeeld het niet meer mogelijk is het hart opnieuw op gang te brengen. Mijn andere vraag is hoe kan het dat er geen hersenletsel ontstaat bij verkoeling alle functies worden namelijk uitgeschakeld en als de doorbloeding hierbij ook stopt dan sterft weefsel normaal gesproken af.

Re: Onderkoeling bij operaties

Er is inderdaad wel een tijdslimiet, anders sterft het hart af. Ik weet dat bij een transplantatie van een nier, de nier maar een half uur heeft voor ze nutteloos is dus dat is wel vrij kort voor de chirurg.

Berichten: 100

Re: Onderkoeling bij operaties

Ook wanneer het lichaam onderkoeld is werken de organen veel minder. het beleeft een soort van winterslaap waardoor de ademhaling en hartslag amper voelbaar zijn.

Berichten: 717

Re: Onderkoeling bij operaties

Bij onderkoeling gaat de verbranding in cellen toch op een laag pitje? Dus weinig brandstof verbruik maar ook vooral weinig zuurstofverbruik?

Wel een aardige; er is een kikker die een soort antivries in zijn bloed heeft. Je kunt hem invriezen en weer ontdooien en na ontdooien gaat hij 'spontaan weer leven'. Heel bizar!

Berichten: 15

Re: Onderkoeling bij operaties

Bij onderkoeling gaat de verbranding in cellen toch op een laag pitje?
Klopt als een bus

Dit kan trouwens je leven ook redden als je in water bent en in problemen bent gekomen, aangezien daar je lichaamsfuncties ook afnemen waardoor je minder zuurstof nodig hebt.

Maar heeft ook nadelen, je wordt namelijk langzamer (wat dus bij die operatie een voordeel is)

Maar het kan zelfs zo zijn dat als je in behoorlijk koud water springt dat je hart het niet goed vind en het er abrupt mee stopt, als er dan niet op tijd wordt ingegrepen kan het de dood tot gevolg hebben. (wat ik wel moet melden is dat dit vaak voorkomt bij de wat ouderen onder ons)

Reageer