[Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 9

[Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Stel:

Je zweeft in de ruimte in je ruimtepak met een pistool in de hand.

Kan je met dit pistool een kogel afvuren?

Het gaat om een std. pistool, dus geen met speciale druksystemen enzo.

Is er zuurstof nodig om de explosie te verzekeren?

Heeft de kogel wel een snelheid?

Is voorgekomen op 1 van die vraagjes van: je zit in de ruimte en moet 10 spullen kiezen uit een lijst van 30. We waren het er niet echt over eens dat het geweer wel zou werken in de ruimte, vandaar deze vraag dus.

Grtz,

Tim

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Ik denk dat het pistool op zich wel af te vuren is. Dit gebeurd voor zover ik weet dmv van een explosie waarbij geen zuurstoftoevoer nodig is. Probleem lijkt mij wel het principe van actie=-reactie. Ofwel, als jij de kogel afvuurd als je zweeft, zal je enorm veel van de kracht verliezen aan de terugslag die jou naar achteren werpt.

Maar ik ben wel benieuwd naar meer uitgebreide uitleggen. Dit is wat ik er zo uit mijn hoofd over bedenk. Ik verwacht niet dat dit compleet of 100% correct is, helaas.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Een pistool met normale kogels zal gewoon werken. Het bereik zal veel verder zijn aangezien er geen luchtweerstand is en daarnaast kan er scherper gericht worden aangezien er geen zwaartekracht of wind aan de kogel trekt. De zuurstof voor de exposie zit verwerkt in het explosief zelf dus die is ook niet nodig. (de meeste explosieven hebben veel zuurstof atomen in zich voor een goede explosie kijk maar naar de molecuul structuur van TNT, tri-nitro-tolueen)
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Ger schreef:Ik denk dat het pistool op zich wel af te vuren is. Dit gebeurd voor zover ik weet dmv van een explosie waarbij geen zuurstoftoevoer nodig is. Probleem lijkt mij wel het principe van actie=-reactie. Ofwel, als jij de kogel afvuurd als je zweeft, zal je enorm veel van de kracht verliezen aan de terugslag die jou naar achteren werpt.

Maar ik ben wel benieuwd naar meer uitgebreide uitleggen. Dit is wat ik er zo uit mijn hoofd over bedenk. Ik verwacht niet dat dit compleet of 100% correct is, helaas.
je zal inderdaad een terugslag krijgen maar dit impulsbehoud is denk ik niet zo'n groot effect, aangezien de kogel niet echt zwaar is. Maar ik weet niet hoeveel impuls een kogel meekrijgt. Hoeveel weegt een kogel? 10gram? stel hij verlaat het pistool met 360m/s (ongeveer de snelheid van het geluid in onze atmosfeer) dan is de impuls m*v = 0.010*360 = 3.6 kgm/s als de astronaut 100kg weegt dan krijgt die een negatieve snelheid van :3.6/100 = 0.036 m/s => 0.036m/s *3600s/uur = 129.6 m/uur niet echt snel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Ofwel, als jij de kogel afvuurt als je zweeft, zal je enorm veel van de kracht verliezen aan de terugslag die jou naar achteren werpt.
Netjes de helft als het goed is, (derde wet van Newton) afgezien van het feit dat nog veel expanderend gas de loop verlaat als de kogel allang "gevlogen" is. Overigens is dat ook op aarde het geval. Of een kogeltje van een paar gram zich afzet tegen een zwevende massa van 100 kg (astronaut), of tegen een zwevende massa van ....tig ton (massa planeet aarde), dat maakt in de praktijk voor de effectieve kogelsnelheid zoals waargenomen door een onafhankelijke waarnemer niet zo gek veel uit.

F=m.a, dus bij een kogel van 10 g, en een vuurkracht van bijvoorbeeld 200 N krijgt de kogel een versnelling van a= 100/0,01 = 10.000 m/s², de astronaut a= -100/100 = 1 m/s² Effectieve versnelling kogel t.o.v. onafhankelijke waarnemer dus: 9999,0 m/s²

vuur nou de kogel af, leunend tegen een vrij zwevende massa van 10 ton

a10ton=100/10000 = 0,01m/s². Effectieve versnelling kogel t.o.v. onafhankelijke waarnemer dus 9999,99 m/s²

verschil: 0,99 m/s². Niet de moeite waard dus. 8)

Geen idee hoeveel van die explosiekracht in praktijkomstandigheden op aarde werkelijk in de kogelsnelheid terecht komt. Ook als de kogel al weg is fungeert de loop nog even als de uitlaat van een raket.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

dus als ik het goed heb zijn die kogels die je dan afvuurt een soort 'bullet-time'. netals in de matrix :roll:
"Free your mind"

Berichten: 4.546

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

nou volgens mij niet :roll: ze krijgen dezelfde snelheid als op aarde alleen ze stoppen niet door het ebrek aan vrijving, zelf krijg je btw net zoveel kracht en vlieg je dus wel een eind weg :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

zelf krijg je btw net zoveel kracht en vlieg je dus wel een eind weg
zie berekening in mijn bericht geplaatst: Di 18 Apr 06, 13:22

een versnelling voor de astronaut van ca 1 m/s². Laten we zeggen dat het afvuren eenhonderdste seconde duurt, dan is als gevolg van het afvuren van die kogel de snelheid van de astronaut veranderd met 0,01 m/s. Niet bepaald een "vlieg"snelheid. :roll:

Dit is overigens maar een orde van grootte. Vul zelf betere gegevens in voor massa kogel, massa astronaut, kracht afvuren en duur explosie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

je hebt geen zuurstof nodig om een pistool af te vuren. want het lukt ook onder water. als je een kogel zou afvuren in de ruimte zal de kogel voor altijd blijven doorgaan omdat er geen weerstand is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

en Jan, ik dacht dat de energie die gebruikt werd om de kogel te verplaatsen dan ook gebruikt werd om de astronaut te verplaatsen, dat blijkt dus niet zo te zijn  ja ben rekenwonder (erg voorzichtig uigedrukt )
Je bent inderdaad een rekenwonder :roll: , wan het is WEL zo dat de energie gelijkelijk over astronaut en kogel wordt verdeeld. Newton zei het al, actie is reactie. Omdat de astronaut echter een 10000 x zo grote massa heeft als dat kogeltje, stelt de versnelling van de astronaut niet zoveel voor t.o.v. die van de kogel.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

Kijk uit: impuls wordt gelijk over de twee objecten (astronaut en kogel) verdeeld, maar kinetische energie niet! Neem als voorbeeld een astronaut van 100 kg en een kogel van 1 gram. De kogel krijgt een snelheid van 1000 m/s naar links, de astronaut een snelheid van 0.01 m/s naar rechts: de totale impuls van kogel en astronaut samen is op die manier 0. Wanneer we nu de kinetische energie van de kogel vergelijken met die van de astronaut, vinden we dat de kogel een kinetische energie heeft van 0.5 * 0.001 * 1000^2 = 500 J, en de astronaut een kinetische energie heeft van 0.5 * 100 * 0.01^2 = 0.005 J. De kinetische energie is dus helemaal niet gelijkelijk verdeeld!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

excuus, verspreking :roll:

dank voor de correctie :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

sorry, bedoelde dat ik juist geen rekenwonder was :roll: (waar is mijn post btw) moet nodig eens batterijen van da keyboard vervangen :P maja, weer wat geleerd :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

je hebt geen zuurstof nodig om een pistool af te vuren. want het lukt ook onder water. als je een kogel zou afvuren in de ruimte zal de kogel voor altijd blijven doorgaan omdat er geen weerstand is.


Wil niemand dit overigens ooit, OOIT, zelf uit gaan proberen. De ontbranding van het kruit lukt wel, maar als de gassen niet goed weg kunnen onderwater dan kunnen er hele onvoorspelbare dingen gebeuren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Mechanica] Kogel afvuren in de ruimte?

carl0 schreef:je hebt geen zuurstof nodig om een pistool af te vuren. want het lukt ook onder water. als je een kogel zou afvuren in de ruimte zal de kogel voor altijd blijven doorgaan omdat er geen weerstand is.
Wil niemand dit overigens ooit, OOIT, zelf uit gaan proberen. De ontbranding van het kruit lukt wel, maar als de gassen niet goed weg kunnen onderwater dan kunnen er hele onvoorspelbare dingen gebeuren.
Wat bedoel je juist hiermee?

Ik dacht dat het glock was, die zich erop beroemde een pistool te maken dat ook onderwater werkt, en er zijn reeds diverse keren testen geweest met verschillende merken van pistolen, en voor zover ik weet zijn er nog nooit accidenten gebeurd hiermee?

De gassen gaan toch steeds naar boven borrelen eenmaal de kogel de loop verlaten heeft?

Het grootste 'probleem' is dat het geluid zich voortzet onder water, dus je bent wel beter af dat je je hoofd boven water houdt wegens de drukgolven...

Reageer