Fabels en feiten over kruidenthee

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Fabels en feiten over kruidenthee

Ik drink elke dag ongeveer 3 a 4 kopjes brandnetelthee van zonnatura. De thee is theïne en looizuurvrij en ik vraag me al een hele tijd af, is deze thee ongezond?

Ik zelf denk van niet, omdat hij theïne, een vorm van cafeïne geloof ik, en looizuurvrij is denk ik dat het absoluut niet schadelijk is. Maar omdat er van alle kanten wordt geroepen dat thee net zo ongezond is als koffie was ik benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

Ik heb op de site van zonnatura gekeken maar daar staat het niet op.

Berichten: 106

Re: Fabels en feiten over kruidenthee

Nou ik heb dus opgezocht wat de eigenschappen van brandnetels zijn:

De Latijnse naam van brandnetel is urticio diocia (UD) en bevat onder andere eigenschappen tegen ontstekingen, bloeddrukverlaging, anti-oxidant en aderverkalking.

Door anti-oxiderend te werken worden gevaarlijke vrije radicalen weggevangen. Te veel vrije radicalen (worden geproduceerd bij bepaalde ziektes, maar ontstaan ook door bepaalde ongezonde levensstijlen zoals roken) kunnen DNA materiaal beschadigen, leidende tot DNA schade of kanker. Doordat UD anti-oxiderende stoffen bevat, worden die gevaarlijke radicalen dus verwijderd zodat de kans op DNA schade kleiner is. Een belangrijke groep anti-oxidantia zijn de flavonoiden; zij zijn veel te vinden in natuurproducten zoals thee en waarschijnlijk ook brandnetels.

Aderverkalking is ook een proces die op lange termijn hart en vaatziekten kan veroorzaken. Doordat UD stoffen bevat die de aderverkalking remmen, raken bloedvaten minder gauw verstopt met plakkerige vetten en cholesteroldeeltjes en dus daalt de kans op hart en vaatziekten.

De vraag is natuurlijk of de concentratie actieve stoffen in zonnatura thee voldoende is om een effect te hebben. Van groene thee is bekend dat er een anti-oxidant inzit, die op lange termijn wel degelijk kan bijdragen aan het verlagen van de kans op kanker en hart en vaatziekten. Maar het is dus niet zo dat als je elke dag een kopje groene thee drinkt, de kans op kanker verkleint! Er zijn zo veel andere factoren die van invloed zijn op het ontstaan van kanker. Misschien zijn niet eens alle risicofactoren bekend. Maar over het algemeen geldt wel dat thee wel degelijk een beschermend effect kan hebben, al betekent dat niet dat thee kanker daadwerkelijk geneest.

Volgens mij bevat geen enkele thee looizuur (als ik de website van PickWick mag geloven). De tekst "looizuurvrij" is dus puur om een manier om zich te onderscheiden van andere soorten thee. Thee, waar geen vermelding wordt gedaan van looizuurvrij, bevat ook geen looizuur, want geen enkele thee bevat looizuur. De bittere smaak van thee wordt niet door looizuur veroorzaakt, maar door de flavonoiden.

Theine is gewoon een ander woord voor caffeine. Ik snap zelf ook niet waarom caffeine in thee theine wordt genoemd. Het is alleen maar verwarrend...

Groene thee bevat minder caffeine dan zwarte thee, omdat de theeblaadjes alleen gedroogd zijn en dus niet gefermenteerd. De caffeine ontstaat pas tijdens het fermentatieproces, die optreedt wanneer je zwarte theeblaadjes wilt krijgen. Het kan zijn dat bij het maken van brandnetelthee een vergelijkbaar proces plaatsvindt als bij groene theeblaadjes; je laat de brandnetelblaadjes alleen drogen waardoor geen caffeine vrijkomt.

Over het algemeen kan ik mij niet voorstellen dat thee slecht is voor de gezondheid. Je hoort tegenwoordig juist van alle kanten dat er veel positieve effecten blijken te zijn en als je de wetenschap indruikt, vind je veel publicaties over thee en haar gezondheidsbevorderende werking. Wat mij betreft is thee in ieder geval niet schadelijk voor de gezondheid. Los daarvan, thee is gewoon lekker en dat is al reden genoeg om thee te drinken, zeker als het ook nog gezond is! :roll:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Fabels en feiten over kruidenthee

kruidenthee is, in tegenstelling tot gewone thee, vrij van de stoffen die het 'ongezond' maken. En ongezond vind de mens in deze tijd: veel cafeïne en caloriën. Kruidenthee heeft naast de negatieve effecten niet te hebben, ook nog positieve effecten. Wat uiteraard ligt aan het kruid wat er in zit. Zo heb je bijvoorbeeld avondthee, zoethout thee, sterrenmuntthee, kamillethee en ga zo maar door. Op het pakje staat wel wat je ermee bereikt :roll:
huh?

Berichten: 199

Re: Fabels en feiten over kruidenthee

Nou, dit alles hierboven klopt toch niet helemaal hoor...

Ten eerste heet brandnetel niet Urticio diocia maar Urtica dioica; dit is de Grote of Gewone Brandnetel. De kleine brandnetel heet Urtica urens.

Dat thee geen looizuur bevat is slechts een woordspelletje: de meeste (en in elk geval alle zwarte) thee bevat wel degelijk looistoffen , maar niet alle looistoffen zijn ook looizuur. In elk geval bevat thee dus looistoffen (tanninen), die op zich geen ongunstig effect hoeven te hebben als je er niet te veel van drinkt. Het effect ervan is samentrekkend (vergelijk: leer looien).

Je kunt niet stellen dat kruidenthee in het algemeen "vrij is van stoffen die het ongezond maken".

Kruidenthee is niet 1 product, de inhoudsstoffen verschillen per kruid. Er zijn kruiden die wel looizuur en cafeine bevatten, er zijn kruiden die 1 vande twee bevatten en er zijn kruiden die ze geen van tweeen bevatten (sorry, ik kan op deze pc geen trema's en dergelijke op mn letters zetten :roll: ).

Maar zelfs de kruiden die geen looizuur en geen cafeine bevatten, hoeven nog niet vrij te zijn van 'ongezonde' stoffen.

De grootste vergiften komen uit de natuur en bij kruiden is het zeker niet zo, dat het per definitie gezond is, want natuurlijk. "Baat het niet, dan schaadt het niet" gaat dan ook zeker niet op!!!

Dat geldt helemaal voor de theeen die je bij de appieheijn enzo kunt krijgen. Vandaag stond ik nog op het punt een klacht in te dienen omdat hun 'Ideaal gewicht'-theemengsel onder andere Sporkehout (Rhamnus frangula) en Sennapeulen bevat; twee kruiden die niets anders doen dan laxeren. Niet alleen is dat natuurlijk een totaal verkeerde manier van 'afvallen', maar ook kunnen je darmen er aan 'verslaafd' raken en hun taak niet meer oppakken, waardoor je steeds meer van de thee nodig hebt en verstopping krijgt, als je ineens stopt.

Daarbij is de helft van hun theeen onzin: Echinacea in een thee doet niets voor je weerstand (daar heb je toch echt een tinctuur voor nodig), en Ginkgo biloba in een thee helpt je niet beter te studeren (dit effect wordt pas bereikt bij langdurig gebruik en is wederom niet sterk genoeg in een thee).

Brandnetelthee is wel gezond voor wie het nodig heeft, maar als je het jarenlang elke dag drinkt is dat niet gezond!

Jarenlang elke dag van wat dan ook is al niet gezond (koffie!), maar bij brandnetelthee kun je bijvoorbeeld last krijgen van overprikkelde nieren (het zet de nieren aan tot werken).

Afwisseling is het credo, en niet zomaar alles vertrouwen omdat het bij de AH of natuurwinkel verkocht wordt. Feitelijk zouden de winkelmedewerkers je meer moeten kunnen vertellen over de kruiden die ze verkopen, maar dat is helaasd lang niet altijd het geval, wat zonde is en nog gevaarlijk ook.

Hoe dan ook; de vuistregel is: drink een thee die bestaat uit 1 kruid niet langer dan vier weken als je hem niet medicinaal drinkt; en een thee die bestaat uit meerdere kruiden niet langer dan zes weken achter elkaar. Wissel daarna af.

Als je een kruidenthee gaat drinken met weinig kruiden, en dus per saldo veel vanelk van die kruiden in de pot, lees je dan in! Zie dat je meer te weten komt over die kruiden en controleer of ze inderdaad goed voor jou zijn.

Pas op met kruiden in specifieke situaties; het kunnen krachtige medicijnen zijn. Let dus vooral op als je zwanger of ongezond bent of medicijnen slikt.

Voor meer over kruidenthee:

http://plantaardigheden.nl/aardig/aardighe...kruidenthee.htm

Groetjes nienke

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Fabels en feiten over kruidenthee

Meer in het algemeen: gezond en ongezond hangt samen met je hele manier van leven. Er is in een normale situatie niets tegen de consumptie van zwarte thee of brandnetelthee, looizuur kan in bepaalde gevallen een goede uitwerking hebben (een bekend algemeen middel tegen bepaalde vergiftigingen) en ook caffeine kan geen kwaad, mits niet in te hoge doses genomen.

Brandnetelthee is geen uitzondering: niet speciaal ongezond of gezond van zichzelf, maar het kan wel een bijdrage leveren aan gezondere of ongezondere voeding als je het naast het andere zet.
Pas op met kruiden in specifieke situaties; het kunnen krachtige medicijnen zijn.
Is heel erg waar, maar brandnetelthee en zwarte thee zijn bij normale consumptie vrij onschuldig. Met name planten met alkaloiden en andere sterke werkzame stoffen kunnen zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Een fabrikant als Zonnatura zal dit normaal gesproken niet in de kruidenthee verwerken!

't Gaat wel eens fout zoals een schandaal van een jaar of zes geleden, toen werd per ongeluk japanse steranijs in een populaire kruidenthee gedaan in plaats van de gangbare chinese. De Japanse bevat erg schadelijke stoffen met alle gevolgen van dien.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 199

Re: Fabels en feiten over kruidenthee

Hoi Jan,

Leuk dat ik je hier ook tegen kom... jammer dat pollekens al zo lang uit de lucht is he!

Hoe dan ook:

Wat ik bedoelde met dat planten krachtige medicijnen kunnen zijn, is dat zelfs planten zonder alkaloiden, ook een invloed kunnen hebben op bepaalde situaties, en dan met namen bij mensen die een ernstige aandoening hebben of die medicijnen slikken.

Ook brandnetel kan een interactie hebben met bepaalde medicijnen, onder andere (mogelijk) met NSAID's, hypertensiva, bloedverdunners, MAO-remmers... allemaal theorethsiche kansen, maar toch iets om bij stil te staan vind ik.

Wat ik doorgaans probeer is om mensen er bewust van te maken dat iets niet per definitie onschuldig is omdat het natuurlijk is of omdat het door Zonnatura verkocht wordt. Ik ben het er ook niet mee eens dat enkeld of voornamelijk alkaloiden voor heftige reacties kunnen zorgen (bovendien zitten alkaloiden ook in bijvoorbeeld Valeriaan, een kruid dat wel degelijk gebruikt wordt door Zonnatura); ook glycosiden en etherische olien kunnen een reactie uitlokken.

Aan de andere kant moet het natuurlijk ook weer niet doorslaan naar een algeheel mijden van kruidentheeen omdat je bang bent voor een reactie op het een of ander.

Bewust is prima, angstig niet. Als je kruidentheeen medicinaal wilt gaan drinken of als je medicijnen slikt, een gezondheidsprobleem hebt of zwanger bent, lees je dan vooraf goed in in het kruid dat je wilt gaan gebruiken en verzeker jezelf ervan dat het veilig is in jouw situatie.

groetjes nienke

Berichten: 1

Re: Fabels en feiten over kruidenthee

Mijn vraag aan jullie is,is verse brandnetel thee gezonder dan thee uit een zakje?

Reageer