Kameel of dromedaris?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Kameel of dromedaris?

Wie is er meer geevolueerd: een kameel of een dromedaris? En waarom geevolueerd naar een ander aantal bulten?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 23

Re: Kameel of dromedaris?

de eerste vraag is nogal zinloos; beide soorten (kruising en vruchtbare nakomelingen kan echter wel, dus verschillende soorten?), zijn natuurlijk "even veel" geëvolueerd. de dromedaris leeft in een behoorlijk ander biotoop da de kameel, waaruit men misschien de ontwikkeling van een bult in plaats van twee kan verklaren. Ik kan dat allesinds niet, en ik denk dat dat eigenlijk geen belangrijk divergentiekenmerk is tussen deze twee soorten, en dus ook niet echt duidelijk te verklaren.

Berichten: 7.068

Re: Kameel of dromedaris?

Wie is er meer geevolueerd
Wat betekent "meer geëvolueerd"?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Kameel of dromedaris?

Allebei exact evenveel, ze hebben immers precies dezelfde 'afstand' (in tijd) tot de gemeenschappelijke voorouder.

Met 'geevolueerd' bedoel ik uiteraard alleen 'genetisch veranderd'.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kameel of dromedaris?

Cassanne schreef:Allebei exact evenveel, ze hebben immers precies dezelfde 'afstand' (in tijd) tot de gemeenschappelijke voorouder.

Met 'geevolueerd' bedoel ik uiteraard alleen 'genetisch veranderd'.
Oke, het is dus niet zo dat een dromedaris vanuit een kameel geevolueerd is of andersom een kameel vanuit een dromedaris? Dan weet ik genoeg; en de vraag over het aantal bulten is nu irrelevant geworden (voor mij althans).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 4.546

Re: Kameel of dromedaris?

w00t, eerste post (srry, beetje vrolijk :P ) nja, als je die vraag over de bulten wilt weten moet je eerst weten war ze voor zijn: vetopslag waar ze op teren als het moet, kennelijk heeft de dromedaris dat minder nodig dus heeft ie maar 1 bult, maar het zou idd goed kunnen dat ze beide een gezamelijke voorvader hebben, is eigenlijk best logisch.

btw, is trouwens wel toevallig dat er toen ik deze post plaatste er een advertentie over kamelenverhuur onder stond, lol :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer