Risico's voelen terwijl je slaapt

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Risico's voelen terwijl je slaapt

Hoe komt het dat mensen die liggen te slapen wakker worden als er zich het één of ander risico aandiend? Dus bijvoorbeeld een bloedneus, een huisdier dat je slaapkamer geruisloos binnensluipt, dat soort zaken. Als je slaapt, dan neem je dit soort dingen toch niet waar? Of gaat er in je onderbewuste bij het signaleren van een risico toch een seintje naar het wakker-worden-mechanisme?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Als je slaapt neem je nog behoorlijk veel waar. Je oren en neus stoppen niet met werken (ogen ook niet, maar die zitten dicht). Het enige wat er gebeurt is dat die signalen niet meer naar het bewustzijn doorgegeven worden. Tenzij ze een bepaalde drempelwaarde overschrijden. En voor bijvoorbeeld pijn of rookgeur is die drempelwaarde heel laag.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Mja, maar een spontane bloedneus doet geen pijn en een huisdier vormt eigenlijk helemaal geen bedreiging. Alleen al de afwijking van het normale lijkt genoeg te zijn om wakker te worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

hmm, vind ik wel een goeie opmerking

Ik vind het ook raar dat ik soms wakker wordt als mijn zus bijvoorbeeld nog maar naar beneden gaat s'nachts....(dat hoor je nou toch niet bijna??)

Misschien is er wel een deel van ons hersenen die steeds alert is voor gevaren rondom ons heen.. zoals we snel kunnen reageren alsof we het nier door hebben, of met onze ogen knipperen zonder het door te hebben :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Dan heeft het er ook nog mee te maken hoe diep je slaapt en op welk moment van je slaap je zit (begin, REM of einde).

Zo is het toevallig voor gekomen dat ik een keer door een inbraak alarm heen ben geslapen (was toch vals alarm)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Hahaha, een inbraakalarm? Nuttig alarm dan :roll:

Maar inderdaad, hoe diep je slaapt zal er wel mee te maken hebben. Maar ik ben ook wel eens door de wekker heen geslapen, maar van een bloedneus ben ik ook wel eens diep in de nacht (neem aan dat je dan het diepst slaapt) wakker geworden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Wat betreft die bloedneus: ik kan me zo voorstellen dat de geur van bloed ook een prikkel is met een zeer lage drempelwaarde.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Dit lijkt mij te maken te hebben met de onbewuste alertheid, welke naast de bewuste alertheid opereert. Tijdens het slapen zijn beide getemperd, maar blijft er 'onbewust' een bepaalde waakzaamheid (grenzen), die bewust en onbewust is opgebouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

(...)Je oren en neus stoppen niet met werken (ogen ook niet, maar die zitten dicht). Het enige wat er gebeurt is dat die signalen niet meer naar het bewustzijn doorgegeven worden. Tenzij ze een bepaalde drempelwaarde overschrijden. En voor bijvoorbeeld pijn of rookgeur is die drempelwaarde heel laag.
Volgens mij kun je niet ruiken als je slaapt. Tenminste, met dat excuus worden vele rookmelders verkocht (ik heb er zelf ook twee).
Rookmelders

Bij brand vallen de meester slachtoffers door het inademen van rook. Wanneer je slaapt, word je door het inademen van rook echt niet wakker, maar je raakt snel in diepe bewusteloosheid.
http://www.ecomweb.nl/cms2/brandweer/conte...nt.php?groep=64
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Toevallig vannacht mijn hand tegen de verwarming aangelegd terwijl ik lag te slapen (stom, I know). De verwarming stond in eerste instantie gewoon uit. De leiding was koud dus geen centje pijn. Op een gegeven moment werd de leiding echter warm. Toen droomde ik dus dat ik mijn hand brandde en naar de badkamer sprintte om mijn hand onder de kraan te duwen. Pas toen ik mijn vingers ging bewegen werd ik echt wakker. (Mijn hand is er goed vanaf gekomen verder.)

Nu zou zoiets toch wel een prikkel zijn om wakker van te worden zou je zeggen. Er is immers direct gevaar voor beschadiging van je lichaam. Ook de drempelwaarde lijkt me hoog genoeg, aangezien het toch echt wel pijn deed. De theorie van Cassanne lijkt dus niet of niet altijd op te gaan. Of past het toch op de één of andere manier in het plaatje?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Ik denk dan toch dat jij een uitzonderlijk vaste slaper bent hoor. Ben jij een van die mensen die men niet wakker krijgt zelfs al men er tegen roept? (Griezelig vind ik dat, je moet op de duur aan de pols gaan voelen)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Nee, sterker nog, ik slaap over het algemeen zeer licht. Ik word vaak wakker van dingen die om me heen gebeuren, zelfs buitenshuis. Ook hoor ik het al als de deur van de kamer open gaat. Het zou ook best kunnen dat wat ik hier boven beschreef gewoon zo is gegaan omdat het toevallig in mijn droom paste ofzo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Heeft het er ook niet mee te maken of je aan de geluiden gewend bent? Als ik bijvoorbeeld in bed lig en mijn ouders gaan hun tanden poetsen dan word ik daar niet wakker van terwijl dat best wel herrie maakt (elektrische tandenborstel) maar als er bijvoorbeeld een ander geluid voorbij komt dat ik niet ben gewend, word ik vaak wel wakker. En om nog even terug te komen op de bloedneus: als je een bloedneus hebt dan kriebelt dat, dus ik denk juist dat je van die kriebel op je neus/lip wakker word en niet van het feit dat je gewaarschuwd wordt vanwege een gevaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Hee ja, kriebelen, dat zou kunnen natuurlijk. Er is weinig zo irritant als kriebelen, dus daar zou je goed wakker van kunnen worden natuurlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Risico's voelen terwijl je slaapt

Zo vaak heb je geen bloedneus o.i.d. , anders is een doktors bezoek op zijn plaats.

Kan het niet zijn dat je wakker wordt wanneer je iets passief waarneemt wat je neit gewend bent. D.w.z. guer van bloed ruik je niet vaak , dus dan wordt je wakker.

Reageer