Herinvoering militaire dienstplicht

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Herinvoering militaire dienstplicht

De laatste lichting die moest opkomen voor de militaire dienstplicht was in 1992. Ikzelf had het “geluk” dat ik net deze lichting miste. Ik was hier natuurlijk blij mee omdat je een periode uit je jonge leven verplicht moest aanpassen voor de vervulling van je dienstplicht. Hoewel ik geen enkel probleem zou hebben om destijds wel in dienst te zijn gaan qua “levenservaring”.

Ik ben van mening dat de rol van een militaire dienstplicht voor de samenleving als geheel is onderschat door deze af te schaffen. Ik ben van mening dat een jongere die de leeftijd van 18 jaar bereikt (vaak nog thuis woont) en enkel het gezag van de ouders en school heeft gekend het goed zou zijn om een dienstplicht te vervullen. Afgezien van de vorm van opvoeding die deze jongeren hebben ondergaan, denk ik, dat het goed is dat deze jongeren op gelijke wijze (zonder onderscheid van afkomst) worden onderworpen aan een militair regime. Het regime is voor iedereen gelijk, je draagt hetzelfde “apenpakje” en discipline is het hoogste goed wat je wordt bijgebracht. Je moet het maar doen met de jongens (of je ze nou mag of niet, je kan je vrienden niet uitkiezen zoals in je dagelijkse leven) die in je bataljon zitten. Het bereid je in zekere mate voor op een maatschappij waarbij je te maken krijgt met anders denkende mensen zonder hier direct op af te geven. Je hebt immers dagen in de bossen samen geleefd en (waarschijnlijk) ook goede dingen van geleerd of gezien. De acceptatie van “anderen” wordt makkelijker in mijn beleving.

Ik ben van mening dat voor integratie, acceptatie, respect, normen, waarden en discipline het goed zou zijn voor de samenleving als jongeren een militaire dienstplicht vervullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Ik ben destijds afgekeurd voor dienstplicht en m'n vader is beroepsmilitair geweest, en vind eigenlijk dat dát nooit meer verplicht moet worden. Om maar op een bepaalde fase van iemands leven proberen 'orde' te scheppen, of te controleren of die er überhaupt is, lijkt me 'achter de feiten aan lopen'. Beter is er voor te zorgen dat die 'orde' er in een bepaalde fase van iemands leven is ontstaan en ontwikkeld. Zeg maar de dingen gelijk goed doen, zodat dat bijbrengen van 'orde' achterwege kan blijven. Het heeft dus met meerdere factoren te maken, zoals opvoeding, scholing, gevoelens, erfelijke aanleg, omgeving, psychiatrie, samenleving, taboe's, politiek en meer.

Berichten: 42

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Ik verwacht daar weinig heil van. Het is namelijk onzin om te denken dat dienstplicht integratiebevorderend is. Die gedachte berust natuurlijk op het naïeve idee dat je in het leger, net als bij een studentenontgroening, allemaal in hetzelfde schuitje zit.

Maar in het leger heb je evengoed kliekjes, vriendengroepjes, discriminatie en uitsluiting. Dat laat het Amerikaanse leger wel zien. Dat lijken naar buiten toe allemaal nobele patriotten, maar als je het wat grondiger bestudeert dan zie je daar dezelfde sociale patronen als in de 'gewone' samenleving.

Daar komt nog eens bij dat ik dienstplicht een onaanvaardbare vorm van dwang vind. Ik weiger een jaar van mijn leven weg te gooien aan nonsens die niet productief is, mij geen spat verder helpt in mijn leven en carrière en tegen de aard waarvan ik principiële bezwaren heb.

Berichten: 129

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Ik ben van mening dat voor integratie, acceptatie, respect, normen, waarden en discipline het goed zou zijn voor de samenleving als jongeren een militaire dienstplicht vervullen.
Wat toevallig, ik had mijn betoog ook over de invoering van de dienstplicht. Alleen ik had de ongeluk dat 90% van de klas pacifistsich, net als mijn leraar. Ik Plak ff erbij wat ik ervan vind:

Sinds 1997 is in Nederland de dienstplicht afgeschaft (of eigenlijk: de opkomstplicht). Want je bent eigenlijk nog steeds dienstplichtig maar je hoeft niet opkomen. Het leger werd omgevormd tot een leger van vrijwillige, professionele militairen. Maar sinds een paar jaren zijn mensen op het idee gekomen om de dienstplicht weer in te voeren. Zowel gewone burgers als kamerleden. Zowel een kamerlid van Groenlinks ,Pim Fortuyn als VVD kamerlid van Baalen vonden dat het een goed idee was. Alleen is jammer genoeg tot nu toe nog geen Kamerlidvoorstel ingevoerd. Maar ik vind dat het tijd word dat de diensplicht weer word ingevoerd.

Er zijn vele voordelen aan het herinvoeren van de dienstplicht. Een heel actueel en belangrijk punt in Nederland is de integratie van allochtonen. Sinds de jaren 80 probeert men allochtonen te laten integreren. Tot nu toe met weinig succes. De rendement naar mijn mening is veel te laag. Hoe komt het nou dat de allochtonen niet zo goed geïntegreerd zijn? Nou als je ziet hoe allochtonen leven dan snap je het wel. Allochtonen leven als eerst in aparte woonwijken. Ze wonen in wijken waar bijna ALLEEN allochtonen wonen. Verder gaan de jongeren vaak naar aparte scholen (zwarte scholen). Ook gaan de allochtonen naar aparte markten. Enz. Allochtonen zoeken dus elkaar op. Ze gaan vaak met elkaar om, en maken geen contact met de Nederlanders. En hoe kun je dan integreren als je GEEN contact maakt met de Nederlanders. Ik denk niet dat, dat mogelijk is. Gooi ze een tijdje het leger in en er zal veel veranderen. Allochtonen zullen dan MOETEN omgaan met autochtonen. Ze moeten met elkaar samenwerken, ze moeten elkaar leren kennen, ze moeten elkaar begrijpen, ze moeten elkaar respecteren. De scheiding van wij tegen jullie zal dan afgebroken worden. Het word dan een team. Een Nederlandse team.

Een ander belangrijk punt is de discipline van jongeren. Deze is zoals jullie merken niet al te hoog. Echte mannen bestaan niet meer. Het zijn allemaal kleine jongens met grote bekken. Ze slaan graag bushokjes in elkaar en intimideren anderen. Graffiti spuiten op muren op muren van openbare gebouwen is ook een geliefd bezigheid van de jongeren. Dat zal in het leger anders zijn. Men zal (militair) streng gedrild worden. Ze maken dan van zwakke jongetjes, echte mannen. Je moet dan werken voor je eten, hard werken. Je krijgt daar niks gratis. Het is daar allemaal zwoegen. Er is daar altijd een officier die ervoor zorgt dat je grote ego een kleine ego word. Iets wat bij vele jongeren moet.

Het lijkt me trouwens ook beter tegen de criminaliteit. Jongeren die nu een delict begaan worden naar bureau Halt gestuurd. En zoals men weet en dame Linda al in haar vorige betoog al heeft gezegd, 78% van de criminelen blijft op de slechte pad. Dus de problemen worden niet echt opgelost.

Ook respect is ver te zoeken in de huidige maatschappij. Jongeren hebben weinig respect voor ouderen en voor het gezag. Jongeren hebben zelfs geen respect voor hun ouders. Iets dat heel jammer is in een welvarende maatschappij zoals deze. Daar moet nodig wat aan gedaan worden vind ik. Dat leer je ook allemaal in het leger,tenminste voor een zeer grote deel. Je moet daar houden aan de regels van militaire wetten, en als je die overtreed dan gaat men niet zachtzinnig met je om. Je word hard maar ook gerechtvaardig gestraft ( je moet nu niet gelijk denken aan martelingen enz., maar een paar dagen geen eten of 3 dagen geen slaap is wel genoeg). Ook zal je leren om je meerdere te respecteren. Doe je dat niet dan word je weer gestraft. En als je eenmaal gestraft bent dan wil je niet graag een tweede keer gestraft worden. Je kijkt dan uit. Je bouwt dan onbewust iets van respect voor je omgeving. Voor de wetten, voor ouderen en voor anderen. Je denkt eerst na voordat je iets doet, je denkt over de gevolgen van je daden. Dus als je dan klaar gestoomd bent en word losgelaten in de maatschappij dan heb je nog altijd dat iets van respect in je.

Jammer genoeg is er ook weinig nationalisme onder de jongeren. Ja je vind wat nationalisme onder de rechts getinte jongeren(maar dat is de nationalisme tegen de allochtonen). Maar niet onder iedereen. Ik vraag soms aan een paar jongens ’wat doen jullie als er Nederland aangevallen word’?. De antwoord is dat ze hun spullen inpakken en naar het buitenland gaan. Ik zit dan van WTF. Waarom blijf je niet hier en vechten voor dit geweldige land. Jullie vaders en opa’s hebben hard gewerkt voor dit land. Sommige hebben zelfs hun leven op gegeven voor dit land. Dankzij deze personen hebben jullie de vrijheid en de welvaart waarvan jullie genieten. Deze vrijheid en welvaart is niet zo vanzelfsprekend als jullie denken. Men ervaart nu vrijheid als iets normaals. Als de normaalste zaak van de wereld. Van het is toch logisch dat we vrijheid hebben. Maar dat is niet zo. Men heeft hard gewerkt en gevochten voor dit land. Men heeft zich aan zijn plichten gehouden voor dit land. Iets wat de huidige generatie niet bereid is te doen denk ik. We hebben allemaal die mooie rechten, maar je kan deze rechten alleen hebben als anderen aan hun plichten voldoen. En het is tijd dat wij dat inzien. Een beetje trots op dit land mag wel vind ik. De huidige generatie is TE verwend vind ik. Ze krijgen alles kant en klaar op hun bordje.

En in het leger word dat je bij gebracht. Men zorgt ervoor dat je nationalistisch word op dit land. Dat je dit land respecteert en bereid bent ervoor te vechten. Er is een ongeschreven plicht die geld bij alle mensen. En dat is de plicht je vaderland te verdedigen en ervoor te sterven. De zogenaamde bloedplicht. Deze plicht geld in ALLE landen ongeachte cultuur en godsidienst. Maar door de groeiende welvaart en vrijheid is men deze plicht vergeten. Ja, tuurlijk er is geen oorlog en binnenkort zal er ook geen een zijn in Nederland. Maar we moeten niet vergeten dat we deze plicht moeten voldoen in tijd van nood. En daar moeten we wel ook voorbereid zijn.

Een andere opmerkelijk voordeel is dat het de kans op agressie of andere aanval tegenover buitenlandse doelen verminder. Ja dat klinkt wel raar ja. Maar als je een dienstplichtige bent dan kan de staat je niet dwingen om in een andere land te vechten. De staat kan je alleen dwingen om voor je land te vechten. Verdedigen dus, maar niet aanvallen. Dat heeft de geschiedenis van Nederland al aan ons bewezen.

Ook leer je in het leger wat de effect van wapens zijn op een lichaam. Jongeren hebben nu een idee dat als je een kogel in iemands hoofd schiet dat er maar een gat zit en er een beetje bloed uitkomt. Dat zien ze namelijk bij al die actiefilms. Maar in het leger word duidelijk gemaakt wat het effect is van een 7.62 mm kogel heeft op een lichaam.En dat is de meer realistische effect En dan zal je niet meer denken dat wapens stoer zijn. Dat lijkt mij ook wel handig als de jongeren dat allemaal weten wat de effect van wapens zijn. Want wapens zijn hier in Nederland ook best makkelijk verkrijgbaar.

Maar natuurlijk zijn er mensen die het niet willen. Ze komen dan met de meest zwakke argumenten. Een van deze argumenten is dat de diensplicht hetzelfde is als slavernij. Ik zie de overeenkomsten, maar ik zie ook grote verschillen. Overeenkomsten is het als het gaat om dat je MOET luisteren naar de meerdere. Dat je verplicht te komen op te dagen elke dag. Maar ik zie ook grote verschillen. Bij slavernij word je uitgebuit. Dat in tegenstelling tot de dienstplicht. Bij de dienstplicht word je juist betaald. Terwijl je nog beter van word ook. Je persoonlijkheid word sterker. Ook is de dienstplicht geen commerciële actie om geld te verdienen.

Ook zeggen sommige mensen dat het aantasting is van hun vrijheid. Zoals ik al zei zonder plichten geen rechten. Als we allemaal geen 20% belasting betalen dan zouden er ook geen zuivere drinkwater zijn, dan zou er geen wegen zijn enz. Elke land heeft regels en wetten en daar zal je dus aan moeten houden. En of het aantasting van de vrijheid weet ik eigenlijk ook niet. Je hebt dan ook vakantie periode enz.

Trouwens ik hoor niet dat men zegt dat de leerplichtwet aantasting is van de vrijheid van jongeren….

De twee belangrijke argumenten waren voor de afschaffing van de dienstplicht waren de gelijkheid en de dat de leger ongeschikt werd voor de taken die het dan moet doen.

Men vond in een tijd waarin zowel mannen als vrouwen gelijkwaardig waren dat het ongepast dat de mannen iets moesten wat de vrouwen niet hoefden. Dus zei men we gaan de dienstplicht maar afschaffen. Ik ga het omkeren. Omdat de mannen iets moeten zullen de vrouwen het ook moeten. Emancipatie. Deze woord. Dat hebben de dolle Mina’s in de jaren 70 hard geroepen. En ze zullen het krijgen. Vrouwen moeten dus ook dienstplicht gaan volgen het kan geen kwaad.

Een andere reden voor de afschaffing van de dienstplicht was de leger een andere taak kreeg dan het verdedigen van het land. De leger moest toen en nu de vrede bewaken. Ze werken dan vaak onder de VN vlag als vredebewakers (peace-keepers). En deze werk is te gevaarlijk en gecompliceerd voor de dienstplichtigen. En dat klopt. De dienstplicht moet dan ook functioneren niet als onderdeel van de ‘aanvallende leger’. Maar als onderdeel van de verdedigende leger. Ook is vechten niet het belangrijkste punt die voor de dienstplichten zal gelden, maar het punt dat het goed is voor de samenleving en voor de individu.

Tot slot zijn er natuurlijk mensen die niet in het leger willen vanwege bepaalde gewetensbezwaren. En dan bedoel ik de mensen die pacifisten zijn. Die antimilitaristisch zijn. Nou ik wil ff duidelijk maken dat er weinig van zulke mensen zijn. Vraag aan alle jongens van de school of ze nooit een schietspel hebben gespeeld,of ze nooit rambo hebben gezien. Ik wed dat je geen jongen vind die daaraan voldoet. Er zijn maar weinig echte pacifisten. En voor die gene kunnen we erg creatief zijn. In plaats van met M16 te schieten en granaten te gooien mogen ze wel leren morsen of ze. Ze kunnen bijvoorbeeld ziekenbroeders/zusters worden in het leger. Dan mogen ze gewonde soldaten helpen. Ben je dan niet pacifistisch. Je helpt dan mensen.

Ook zijn er mensen die vanwege bepaalde gezondheidsproblemen niet in de leger kunnen. Ze zijn bijvoorbeeld een cm te klein of te groot. Of ze wegen 10 kg te zwaar of ze kunnen hoge tonen niet horen. Omdat we willen dat iedereen aan zijn plichten voldoet kunnen we deze mensen een zogenaamde sociale dienstplicht laten uitvoeren. Daar maakt het niet uit hoe lang of hoe zwaar je bent.

De enige bevolkingsgroep die overblijft zijn denk ik dan de gehandicapten. En omdat we allemaal wel menselijk zijn kunnen we deze mensen deze plicht opheffen.

Al bij al kom ik tot de conclusie dat de dienstplicht niet alleen goed is voor de samenleving, maar ook erg goed is voor jezelf. Je persoonlijkheid word er sterker van. Je leert wat discipline,respect,kameraadschap,vaderlandsliefde enz. Dingen die je helpen een makkelijker opbouw van je carrière.

Berichten: 42

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Wat toevallig, ik had mijn betoog ook over de invoering van de dienstplicht. Alleen ik had de ongeluk dat 90% van de klas pacifistsich, net als mijn leraar. Ik Plak ff erbij wat ik ervan vind:

Sinds 1997 is in Nederland de dienstplicht afgeschaft (of eigenlijk: de opkomstplicht). Want je bent eigenlijk nog steeds dienstplichtig maar je hoeft niet opkomen. Het leger werd omgevormd tot een leger van vrijwillige, professionele militairen. Maar sinds een paar jaren zijn mensen op het idee gekomen om de dienstplicht weer in te voeren. Zowel gewone burgers als kamerleden. Zowel een kamerlid van Groenlinks ,Pim Fortuyn als VVD kamerlid van Baalen vonden dat het  een goed idee was. Alleen is jammer genoeg tot nu toe nog geen Kamerlidvoorstel ingevoerd. Maar ik vind dat het tijd word dat de diensplicht weer word ingevoerd.

Er zijn vele voordelen aan het herinvoeren van de dienstplicht. Een heel actueel en belangrijk punt in Nederland is de integratie van allochtonen. Sinds de jaren 80 probeert men allochtonen te laten integreren. Tot nu toe met weinig succes. De rendement naar mijn mening is veel te laag. Hoe komt het nou dat de allochtonen niet zo goed geïntegreerd zijn? Nou als je ziet hoe allochtonen leven dan snap je het wel. Allochtonen leven als eerst in aparte woonwijken. Ze wonen in wijken waar bijna ALLEEN allochtonen wonen. Verder gaan de jongeren vaak naar aparte scholen (zwarte scholen).  Ook gaan de allochtonen naar aparte markten. Enz. Allochtonen zoeken dus elkaar op. Ze gaan vaak met elkaar om, en maken geen contact met de Nederlanders. En hoe kun je dan integreren als je GEEN contact maakt met de Nederlanders. Ik denk niet dat, dat mogelijk is. Gooi ze een tijdje het leger in en er zal veel veranderen. Allochtonen zullen dan MOETEN omgaan met autochtonen. Ze moeten met elkaar samenwerken, ze moeten elkaar leren kennen, ze moeten elkaar begrijpen, ze moeten elkaar respecteren. De scheiding van wij tegen jullie zal dan afgebroken worden. Het word dan een team. Een Nederlandse team.

Een ander belangrijk punt is de discipline van jongeren. Deze is zoals jullie merken niet al te hoog. Echte mannen bestaan niet meer. Het zijn allemaal kleine jongens met grote bekken.  Ze slaan graag bushokjes in elkaar en intimideren anderen. Graffiti spuiten op muren op muren van openbare gebouwen is ook een geliefd bezigheid van de jongeren. Dat zal in het leger anders zijn. Men zal (militair) streng gedrild worden. Ze maken dan van zwakke jongetjes, echte mannen. Je moet dan werken voor je eten, hard werken. Je krijgt daar niks gratis. Het is daar allemaal zwoegen. Er is daar altijd een officier die ervoor zorgt dat je grote ego een kleine ego word. Iets wat bij vele jongeren moet.

Het lijkt me trouwens ook beter tegen de criminaliteit. Jongeren die nu een delict begaan worden naar bureau Halt gestuurd. En zoals men weet en dame Linda al in haar vorige betoog al heeft gezegd, 78% van de criminelen blijft op de slechte pad. Dus de problemen worden niet echt opgelost.  

Ook respect is ver te zoeken in de huidige maatschappij. Jongeren hebben weinig respect voor ouderen en voor het gezag. Jongeren hebben zelfs geen respect voor hun ouders. Iets dat heel jammer is in een welvarende maatschappij zoals deze. Daar moet nodig wat aan gedaan worden vind ik. Dat leer je ook allemaal in het leger,tenminste voor een zeer grote deel. Je moet daar houden aan de regels van militaire wetten, en als je die overtreed dan gaat men niet zachtzinnig met je om. Je word hard maar ook gerechtvaardig gestraft ( je moet nu niet gelijk denken aan martelingen enz., maar een paar dagen geen eten of 3 dagen geen slaap is wel genoeg). Ook zal je leren om je meerdere te respecteren. Doe je dat niet dan word je weer gestraft. En als je eenmaal gestraft bent dan wil je niet graag een tweede keer gestraft worden. Je kijkt dan uit. Je bouwt dan onbewust iets van respect voor je omgeving. Voor de wetten, voor ouderen en voor anderen. Je denkt eerst na voordat je iets doet, je denkt over de gevolgen van je daden.  Dus als je dan klaar gestoomd bent en word losgelaten in de maatschappij dan heb je nog altijd dat iets van respect in je.
Ik zie mezelf nou niet bepaald als hangjongere. Besef wel dat het niet alleen maar tuig is dat hiermee gepakt wordt. Ook studenten zullen hun carrière moeten onderbreken voor zoiets nutteloos. Het beeld wordt zelfs nog meer ridicuul als je beseft dat je hiermee de integratie, respect en discipline wil dienen. Sinds wanneer ontbreekt het studenten aan integratie, respect en discipline???? Kortom, laat mij lekker studeren en ga zelf maar lekker door de modder kruipen op de Veluwe.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Ik zie mezelf nou niet bepaald als hangjongere. Besef wel dat het niet alleen maar tuig is dat hiermee gepakt wordt. Ook studenten zullen hun carrière moeten onderbreken voor zoiets nutteloos. Het beeld wordt zelfs nog meer ridicuul als je beseft dat je hiermee de integratie, respect en discipline wil dienen. Sinds wanneer ontbreekt het studenten aan integratie, respect en discipline????  Kortom, laat mij lekker studeren en ga zelf maar lekker door de modder kruipen op de Veluwe.
David, je probeert het idee te bagetaliseren door het, in mijn ogen direkt, met oogkleppen te bekijken. Ik zeg niet dat studenten een gebrek aan "iets" zouden hebben. Ik vind dat je nog geen enkel argument hebt gebruikt om een eventuele dienstplicht te ontkrachten. Als je nou over de kosten van een dienstplicht zou beginnen dan zou je een punt hebben. Ik vind het ook te ver gaan dat de verharde maatschappij een gevolg is van de afschaffing van de dienstplicht, echter ik denk dat een dienstplicht je "vormt" als mens. Als student had ik niet even vaak dezelfde discipline, niet dat een dienstplicht dit zou veranderen overigens, want dat zou even ridicuul zijn als jou argument.

Je kan het ook breder zien. Dat een dienstplicht je voorbereid op het bedrijfsleven, omgaan (in de vorm van samenwerken en ga dat nou niet vergelijken met een werkgroepje tijdens je studie) met anderen in "kloten" omstandigheden dan met je eigen gekozen vrienden.

Een ander punt dat Iceman maakte, dat het een stukje trots voor je land terug "geeft". De vrijheid waarin je nu leeft is bevochten en heeft veel bloed doen vloeien. Je leeft in een land waarin je tot het graf wordt verzorgd. Dan is het wel heel arrogant om te zeggen "laat iemand anders maar door de modder kruipen". Dit soort uitspraken zou juist, in mijn beleving, een argument zijn om de dienstplicht in te voeren.
Zeg maar de dingen gelijk goed doen, zodat dat bijbrengen van 'orde' achterwege kan blijven. Het heeft dus met meerdere factoren te maken, zoals opvoeding, scholing, gevoelens, erfelijke aanleg, omgeving, psychiatrie, samenleving, taboe's, politiek en meer.
Juist deze laatste punten doen er juist niet meer toe in een dienstplicht. Een ieder wordt gelijk behandeld en je moet het doen met de mensen die je toevallig treft. Dit kan niet anders resulteren, in mijn beleving, dan in wederzijds begrip en respect. Waarmee je je voordeel doet de rest van je leven.

Berichten: 42

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Als je nou over de kosten van een dienstplicht zou beginnen dan zou je een punt hebben. Ik vind het ook te ver gaan dat de verharde maatschappij een gevolg is van de afschaffing van de dienstplicht, echter ik denk dat een dienstplicht je "vormt" als mens. Als student had ik niet even vaak dezelfde discipline, niet dat een dienstplicht dit zou veranderen overigens, want dat zou even ridicuul zijn als jou argument.


Toch ben je prima terecht gekomen zonder de dienstplicht. Althans, dat neem ik aan. Of het je aan vaderlandse liefde ontbreekt, weet ik niet. Ik zie ook niet zoveel in de dienstplicht om dat goed te maken. Geef liever gewoon goed geschiedenis onderwijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Maar in het leger heb je evengoed kliekjes, vriendengroepjes, discriminatie en uitsluiting. Dat laat het Amerikaanse leger wel zien. Dat lijken naar buiten toe allemaal nobele patriotten, maar als je het wat grondiger bestudeert dan zie je daar dezelfde sociale patronen als in de 'gewone' samenleving.


Hallo, in België is de dienstplicht ook afgeschaft rond 1993. Ik ga akkoord met wat deze persoon zegt. Kan je het niet een beetje vergelijken met in gevangenissen? Een keihard milieu, waar een paar (liefst fysiek) sterke persoonlijkheden snel de plak kunnen zwaaien, ten koste van anderen??

Ik denk dat je eerder het omgekeerde plan hebt. Sommigen spreken van vandalen en graffitispuiters, zonder respect omdat ze niet in het leger gegaan zijn. Maar er zijn heel veel studenten, en ik geef toe: ikzelf ook, die er helemaal niet tegen zijn opgewassen.

En hoe vaak hoor je niet dat een militair zijn vrouw slaat of afblaft, hoe vaak hoor je niet dat een militair doordraait en zelfs een naaste vermoordt?

Berichten: 1.168

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Davidhume schreef:
Besef wel dat het niet alleen maar tuig is dat hiermee gepakt wordt. Ook studenten zullen hun carrière moeten onderbreken voor zoiets nutteloos.
Alsof er onder studenten geen tuig zit en dat moet dan ook nog hun "carriere" onderbreken. Vreselijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Toch ben je prima terecht gekomen zonder de dienstplicht. Althans, dat neem ik aan. Of het je aan vaderlandse liefde ontbreekt, weet ik niet. Ik zie ook niet zoveel in de dienstplicht om dat goed te maken. Geef liever gewoon goed geschiedenis onderwijs.


Tuurlijk ben ik goed terecht gekomen en aan vaderlandsliefde ook geen gebrek maar zou ik minder "geworden" zijn door het vervullen van een militaire dienstplicht? of zou ik misschien meer levenservaring / levensbeschouwing hebben meegekegen in mijn verdere leven?. Doordat ik met andere jongens (uit andere "lagen", afkomst, levensinstelling etc.) een "klotentijd" heb meegemaakt waarbij ik aangewezen was op deze jongens en zij op mij. Ik kan mij namelijk niet van deze andere jongens distantieren zoals ik dat eventueel zou kunnen doen in de maatschappij. Ik denk dat juist door dit laatste je als mens "groeit" en dat dat in het belang is van onze gehele samenleving op allerlei gebieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Kijk! Dit zijn nog eens reacties waar ik graag op in hap :P
Iceman1987 schreef:
Helly1975 schreef:
Ik ben van mening dat voor integratie, acceptatie, respect, normen, waarden en discipline het goed zou zijn voor de samenleving als jongeren een militaire dienstplicht vervullen.
Wat toevallig, ik had mijn betoog ook over de invoering van de dienstplicht. Alleen ik had de ongeluk dat 90% van de klas pacifistsich, net als mijn leraar. Ik Plak ff erbij wat ik ervan vind:

Sinds 1997 is in Nederland de dienstplicht afgeschaft (of eigenlijk: de opkomstplicht). Want je bent eigenlijk nog steeds dienstplichtig maar je hoeft niet opkomen. Het leger werd omgevormd tot een leger van vrijwillige, professionele militairen. Maar sinds een paar jaren zijn mensen op het idee gekomen om de dienstplicht weer in te voeren. Zowel gewone burgers als kamerleden. Zowel een kamerlid van Groenlinks ,Pim Fortuyn als VVD kamerlid van Baalen vonden dat het een goed idee was. Alleen is jammer genoeg tot nu toe nog geen Kamerlidvoorstel ingevoerd. Maar ik vind dat het tijd word dat de diensplicht weer word ingevoerd.
Ik niet, maar daar komen we op terug!
Er zijn vele voordelen aan het herinvoeren van de dienstplicht. Een heel actueel en belangrijk punt in Nederland is de integratie van allochtonen. Sinds de jaren 80 probeert men allochtonen te laten integreren. Tot nu toe met weinig succes. De rendement naar mijn mening is veel te laag. Hoe komt het nou dat de allochtonen niet zo goed geïntegreerd zijn? Nou als je ziet hoe allochtonen leven dan snap je het wel. Allochtonen leven als eerst in aparte woonwijken. Ze wonen in wijken waar bijna ALLEEN allochtonen wonen. Verder gaan de jongeren vaak naar aparte scholen (zwarte scholen).  Ook gaan de allochtonen naar aparte markten. Enz. Allochtonen zoeken dus elkaar op. Ze gaan vaak met elkaar om, en maken geen contact met de Nederlanders. En hoe kun je dan integreren als je GEEN contact maakt met de Nederlanders. Ik denk niet dat, dat mogelijk is. Gooi ze een tijdje het leger in en er zal veel veranderen. Allochtonen zullen dan MOETEN omgaan met autochtonen. Ze moeten met elkaar samenwerken, ze moeten elkaar leren kennen, ze moeten elkaar begrijpen, ze moeten elkaar respecteren. De scheiding van wij tegen jullie zal dan afgebroken worden. Het word dan een team. Een Nederlandse team.
Allochtonenprobleem is niet terug te voeren op discipline alleen. Integratie is naar mijn mening nooit goed uitgewerkt, al vanaf het moment dat de eerste gastarbeiders besloten hier te blijven, is er te weinig gedaan om dit probleem te ondervangen. Allochtonen gaan al om met de autochtonen, op hun manier. Net zoals de autochtonen op hun manier omgaan met allochtonen. Ze kunnen en willen niet met elkaar samenwerken stel jij nu voor de huidige situatie. Ik denk dat dit wel meevalt. Maar als je de hele dag hoort dat het zo slecht gaat met de integratie, dan gaan mensen er wel over nadenken. Met als gevolg een verdere scheiding tussen de 2 groepen; de 1 voelt zich niet thuis, de ander voelt zich bedreigt. Hulde!
Een ander belangrijk punt is de discipline van jongeren. Deze is zoals jullie merken niet al te hoog. Echte mannen bestaan niet meer. Het zijn allemaal kleine jongens met grote bekken.  Ze slaan graag bushokjes in elkaar en intimideren anderen. Graffiti spuiten op muren op muren van openbare gebouwen is ook een geliefd bezigheid van de jongeren. Dat zal in het leger anders zijn. Men zal (militair) streng gedrild worden. Ze maken dan van zwakke jongetjes, echte mannen. Je moet dan werken voor je eten, hard werken. Je krijgt daar niks gratis. Het is daar allemaal zwoegen. Er is daar altijd een officier die ervoor zorgt dat je grote ego een kleine ego word. Iets wat bij vele jongeren moet.

Het lijkt me trouwens ook beter tegen de criminaliteit. Jongeren die nu een delict begaan worden naar bureau Halt gestuurd. En zoals men weet en dame Linda al in haar vorige betoog al heeft gezegd, 78% van de criminelen blijft op de slechte pad. Dus de problemen worden niet echt opgelost.
Echte mannen zijn softies. Dat drilverhaal van jou werkt voor een deel zeker wel. Maar bedenk wel dat er ook genoeg mensen zijn die helemaal niets willen weten van autoriteit. Ik wil wel dat dit soort mensen hun meningen ook worden gerespecteerd. Het helpt niet tegen de criminaliteit, daar geloof ik niet in. Criminaliteit is een probleem wat meekomt met het verschil tussen arm en rijk - niet tussen gedisciplineerd en niet gedisciplineerd... Bureau Halt werkt niet, maar straffen uberhaupt werken niet.. puur en alleen omdat de dader niet/nooit zal leren van zijn/haar fout.. en hoe kun je ooit verder komen zonder je fout te kunnen erkennen?
Ook respect is ver te zoeken in de huidige maatschappij. Jongeren hebben weinig respect voor ouderen en voor het gezag. Jongeren hebben zelfs geen respect voor hun ouders. Iets dat heel jammer is in een welvarende maatschappij zoals deze. Daar moet nodig wat aan gedaan worden vind ik. Dat leer je ook allemaal in het leger,tenminste voor een zeer grote deel. Je moet daar houden aan de regels van militaire wetten, en als je die overtreed dan gaat men niet zachtzinnig met je om. Je word hard maar ook gerechtvaardig gestraft ( je moet nu niet gelijk denken aan martelingen enz., maar een paar dagen geen eten of 3 dagen geen slaap is wel genoeg). Ook zal je leren om je meerdere te respecteren. Doe je dat niet dan word je weer gestraft. En als je eenmaal gestraft bent dan wil je niet graag een tweede keer gestraft worden. Je kijkt dan uit. Je bouwt dan onbewust iets van respect voor je omgeving. Voor de wetten, voor ouderen en voor anderen. Je denkt eerst na voordat je iets doet, je denkt over de gevolgen van je daden.  Dus als je dan klaar gestoomd bent en word losgelaten in de maatschappij dan heb je nog altijd dat iets van respect in je.
Ligt dit aan de maatschappij? Ligt dit niet aan de media? Aan het onderwijs? Aan de opvoeding? En waarom zou ik mijn meerdere moeten respecteren op een autoritair niveau? De bazen hebben naar mijn mening uberhaupt al veel te veel te zeggen en wat de macht van de werknemer nou is weet ik niet. Verder vind ik het slechts, dat iedereen maar naar dezelfde pijp moet gaan dansen. Militaire wetten zijn er juist, omdat het volk doorgaans niet al te snugger is. Duidelijke wetten zorgen er naar mijn mening voor dat zowel de slimme alswel de domme mensen de regels kunnen begrijpen en ook de consequenties van het overtreden er van snappen.. Ik heb van mezelf heel veel respect, maar niet voor zomaar iemand. Respect is een teken dat jij de ander accepteert zoals die is en dan verwacht ik hetzelfde terug. Respect lijkt het toverwoord van de afgelopen jaren, maar juist door de hele discussie is de essentie van respect zelf verdwenen achter een hele rits definities/ideeën erover.. Respect zelf zie ik niet meer.. ook niet in de politiek overigens.. En zij zijn onze lichtende voorbeeld.. :P
Jammer genoeg is er ook weinig nationalisme onder de jongeren. Ja je vind wat nationalisme onder de rechts getinte jongeren(maar dat is de nationalisme tegen de allochtonen). Maar niet onder iedereen. Ik vraag soms aan een paar jongens ’wat doen jullie als er Nederland aangevallen word’?. De antwoord is dat ze hun spullen inpakken en naar het buitenland gaan. Ik zit dan van WTF. Waarom blijf je niet hier en vechten voor dit geweldige land. Jullie vaders en opa’s hebben hard gewerkt voor dit land. Sommige hebben zelfs hun leven op gegeven voor dit land. Dankzij deze personen hebben jullie de vrijheid en de welvaart waarvan jullie genieten. Deze vrijheid en welvaart is niet zo vanzelfsprekend als jullie denken. Men ervaart nu vrijheid als iets normaals. Als de normaalste zaak van de wereld. Van het is toch logisch dat we vrijheid hebben. Maar dat is niet zo. Men heeft hard gewerkt en gevochten voor dit land. Men heeft zich aan zijn plichten gehouden voor dit land. Iets wat de huidige generatie niet bereid is te doen denk ik. We hebben allemaal die mooie rechten, maar je kan deze rechten alleen hebben als anderen aan hun plichten voldoen. En het is tijd dat wij dat inzien. Een beetje trots op dit land mag wel vind ik. De huidige generatie is TE verwend vind ik. Ze krijgen alles kant en klaar op hun bordje.

En in het leger word dat je bij gebracht. Men zorgt ervoor dat je nationalistisch word op dit land. Dat je dit land respecteert en bereid bent ervoor te vechten. Er is een ongeschreven plicht die geld bij alle mensen. En dat is de plicht je vaderland te verdedigen en ervoor te sterven. De zogenaamde bloedplicht. Deze plicht geld in ALLE landen ongeachte cultuur en godsidienst. Maar door de groeiende welvaart en vrijheid is men deze plicht vergeten. Ja, tuurlijk er is geen oorlog en binnenkort zal er ook geen een zijn in Nederland. Maar we moeten niet vergeten dat we deze plicht moeten voldoen in tijd van nood. En daar moeten we wel ook voorbereid zijn.
Waarom nationalisme wanneer alles internationaal besloten wordt? Wanneer er niets meer te halen valt als nationaal ingesteld persoon? Bloedplicht? Ik vind het juist een verlicht idee geen verplichting te hebben voor het leger. Zoals hier boven al gezegd ben ik absoluut niet bereid voor een zaak te vechten waar ik me ten eerste volledig tegen afkeer, ten tweede voel ik mij geen Nederlander - ik ben hier toevallig geboren. Ik ben gewoon een bewoner van de planeet aarde, dat wij dan zo nodig elk ons eigen stukje land moesten hebben.. is gewoon jammer.

Ik kan niet inzien waarom een militair een voorbeeld is voor de rest van de bevolking. Voor mij is het juist een voorbeeld voor hoe dom en naief mensen zijn. Je gaat toch niet vechten voor iemand anders (de baas van de NAVO, de EU of welke organisatie dan ook), terwijl jij in een leger zit dat in essentie slechts 1 doel dient: Nederland beveiligen!
Een andere opmerkelijk voordeel is dat het de kans op agressie of andere aanval tegenover buitenlandse doelen verminder. Ja dat klinkt wel raar ja. Maar als je een dienstplichtige bent dan kan de staat je niet dwingen om in een andere land te vechten. De staat kan je alleen dwingen om voor je land te vechten. Verdedigen dus, maar niet aanvallen. Dat heeft de geschiedenis van Nederland al aan ons bewezen.

Ook leer je in het leger wat de effect van wapens zijn op een lichaam. Jongeren hebben nu een idee dat als je een kogel in iemands hoofd schiet dat er maar een gat zit en er een beetje bloed uitkomt. Dat zien ze namelijk bij al die actiefilms. Maar in het leger word duidelijk gemaakt wat het effect is van een 7.62 mm kogel heeft op een lichaam.En dat is de meer realistische effect En dan zal je niet meer denken dat wapens stoer zijn. Dat lijkt mij ook wel handig als de jongeren dat allemaal weten wat de effect van wapens zijn. Want wapens zijn hier in Nederland ook best makkelijk verkrijgbaar.
Juist omdat wij in Irak en Afghanistan zitten en Bush steunen in zijn strijd tegen het pantoompijntje dat terrorisme heet, heeft gezorgd voor een angst voor aanslagen. Juist het leger (en eigenlijk de regering) heeft voor extra angst en onrust gezocht, niet de gewone burger. Dat mensen met wapens leren om gaan, is eigenlijk ook al een deel van het probleem maar goed.. mensen komen op allerlei manieren met wapens omgaan. Wapens zouden ze zowieso moeten verbieden, dan krijgt Einstein tenminste niet gelijk over WO4 (waarin hij stelde dat 'welke wapens er ook worden gebruikt in WO3, in WO4 zal het weer gaan met stokken en stenen') Laten wij zo wijs zijn om of geen WO3 te krijgen, of die wapens te laten vallen (iets wat elke militair ooit eens zou moeten doen, mits het wereldwijd gecoordineerd kan worden)..

Agressie zit in de persoon, dat kun je er wel uitdrillen.. maar dat blijft achter echters diep weggestopt. En kan dan harder en feller terugkomen dan daarvoor ooit het geval was.. Dus drillen is voor mij niets anders dan een paar standaardbeelden er in knallen en de rest naar de achtergrond verplaatsen..
Maar natuurlijk zijn er mensen die het niet willen. Ze komen dan met de meest zwakke argumenten. Een van deze argumenten is dat de diensplicht hetzelfde is als slavernij. Ik zie de overeenkomsten, maar ik zie ook grote verschillen. Overeenkomsten is het als het gaat om dat je MOET luisteren naar de meerdere. Dat je verplicht te komen op te dagen elke dag. Maar ik zie ook grote verschillen. Bij slavernij word je uitgebuit. Dat in tegenstelling tot de dienstplicht. Bij de dienstplicht word je juist betaald. Terwijl je nog beter van word ook. Je persoonlijkheid word sterker. Ook is de dienstplicht geen commerciële actie om geld te verdienen.
En betaling is niet een vergoeding voor het slaaf zijn? Wordt je er wel sterker van? En wat dacht je van de wereldwijde wapenhandel, waar ook de grote legers aan meewerken? Niet commerciëel?
Ook zeggen sommige mensen dat het aantasting is van hun vrijheid. Zoals ik al zei zonder plichten geen rechten. Als we allemaal geen 20% belasting betalen dan zouden er ook geen zuivere drinkwater zijn, dan zou er geen wegen zijn enz. Elke land heeft regels en wetten en daar zal je dus aan moeten houden. En of het aantasting van de vrijheid weet ik eigenlijk ook niet. Je hebt dan ook vakantie periode enz.  

Trouwens ik hoor niet dat men zegt dat de leerplichtwet aantasting is van de vrijheid van jongeren….
Elk leger is in principe een aantasting van onze vrijheid, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Daar hebben wij voor gekozen met zijn allen.

En bij deze wil ik stellen dat het idee om de leerplicht op te voeren tot 18, in combinatie met het nieuws dat ze Nederlands willen laten vallen voor MBO en VMBO en dat het niveau daar met 25% achter uit is gegaan, absoluut een aantasting is van de vrijheid tot fatsoenlijke scholing. Het onderwijs is de laatste paar jaren ontzettend aan het versloeberen, wat ik er van heb kunnen meenemen.. Onderwijs moet vrij zijn en dus niet na 5 jaar studie opeens ipv 1500 euro 10.000 euro moeten betalen..
De twee belangrijke argumenten waren voor de afschaffing van de dienstplicht waren de gelijkheid en de dat de leger ongeschikt werd voor de taken die het dan moet doen.

Men vond in een tijd waarin zowel mannen als vrouwen gelijkwaardig waren dat het ongepast dat de mannen iets moesten wat de vrouwen niet hoefden. Dus zei men we gaan de dienstplicht maar afschaffen. Ik ga het omkeren. Omdat de mannen iets moeten zullen de vrouwen het ook moeten. Emancipatie. Deze woord. Dat hebben de dolle Mina’s in de jaren 70 hard geroepen. En ze zullen het krijgen. Vrouwen moeten dus ook dienstplicht gaan volgen het kan geen kwaad.
Lijkt me lekker.. het leger is altijd al een mannenberoep geweest (met enkele uitzonderingen natuurlijk), omdat het vooral fysiek werk is. Waarom wil je vrouwen onnodig bloot stellen aan het zware werk, wanneer er geen behoefte is aan extra manschappen. Gelijkheid is trouwens ook te ver doorgedraven in Nederland. Als iets net iets beter is voor het ene geslacht dan de andere, staat er wel weer een subsidiespons klaar om te komen klagen...
Een andere reden voor de afschaffing van de dienstplicht was de leger een andere taak kreeg dan het verdedigen van het land. De leger moest toen en nu de vrede bewaken. Ze werken dan vaak onder de VN vlag als vredebewakers (peace-keepers). En deze werk is te gevaarlijk en gecompliceerd voor de dienstplichtigen. En dat klopt. De dienstplicht moet dan ook functioneren niet als onderdeel van de ‘aanvallende leger’. Maar als onderdeel van de verdedigende leger. Ook is vechten niet het belangrijkste punt die voor de dienstplichten zal gelden, maar het punt dat het goed is voor de samenleving en voor de individu.
Zoals ik de wereld zie, worden legers gewoon gebieden in 'gelokt'.. kijk naar Irak en Afghanistan. De redenen van de bevrijding kan ik volgen, de redenen voor een invasie zijn voor mij in beide gevallen onvoldoende en ernstig nalatend..
Tot slot zijn er natuurlijk mensen die niet in het leger willen vanwege bepaalde gewetensbezwaren. En dan bedoel ik de mensen die pacifisten zijn. Die antimilitaristisch zijn. Nou ik wil ff duidelijk maken dat er weinig van zulke mensen zijn. Vraag aan alle jongens van de school of ze nooit een schietspel hebben gespeeld,of ze nooit rambo hebben gezien. Ik wed dat je geen jongen vind die daaraan voldoet. Er zijn maar weinig echte pacifisten. En voor die gene kunnen we erg creatief zijn. In plaats van met M16 te schieten en granaten te gooien mogen ze wel leren morsen of ze. Ze kunnen bijvoorbeeld ziekenbroeders/zusters worden in het leger. Dan mogen ze gewonde soldaten helpen. Ben je dan niet pacifistisch. Je helpt dan mensen.  

Ook zijn er mensen die vanwege bepaalde gezondheidsproblemen niet in de leger kunnen. Ze zijn bijvoorbeeld een cm te klein of te groot. Of ze wegen 10 kg te zwaar of ze kunnen hoge tonen niet horen. Omdat we willen dat iedereen aan zijn plichten voldoet kunnen we deze mensen een zogenaamde sociale dienstplicht laten uitvoeren. Daar maakt het niet uit hoe lang of hoe zwaar je bent.  

De enige bevolkingsgroep die overblijft zijn denk ik dan de gehandicapten. En omdat we allemaal wel menselijk zijn kunnen we deze mensen deze plicht opheffen.
Waarom schaffen we het leger niet af (om het even om te draaien)?

Het verschil tussen een schietspel en een echte oorlog zal elke jongere je haarfijn kunnen uitleggen; het verwijt dat onderzoekers hadden, dat het de jongeren geweldadig zou maken vind ik een ontzettende naieve instelling die het kritisch denkvermogen van de jongere ernstig bedreigt. Ik vind dat het nu juist goed is, laat iedereen die het leger in wil, het leger in gaan. Maar laat vooral de mensen die niet in het leger willen er buiten..
Al bij al kom ik tot de conclusie dat de dienstplicht niet alleen goed is voor de samenleving, maar ook erg goed is voor jezelf. Je persoonlijkheid word er sterker van. Je leert wat discipline,respect,kameraadschap,vaderlandsliefde enz. Dingen die je helpen een makkelijker opbouw van je carrière.
Discipline dient door je ouders worden aangeleerd. Doen ze dit niet, dan behoor je dat zelf te doen. Ieder weldenkend persoon kan lering trekken uit zijn/haar fouten en dient dit ook te doen. Het leger is een gedrilde manier van leren, waardoor dit juist veel aversie kan opleveren (met randgedrag en uitsluiting van het leger en de maatschappij als mogelijk gevolg).. de discipline die je in het leger leert, is er eentje van gewoon uitvoeren. Ik vraag me af of er uberhaupt over wordt nagedacht.

Respect is iets wat men moet verdienen, niet gedrild krijgen. Hiervoor geldt voor mij hetzelfde als bij discipline hier net boven..

Vaderlandsliefde is het meest onzinnige wat er is.. zeker in de geglobaliseerde wereld telt dit nauwelijks meer en in ieder geval werkt het nauwelijks meer. Hou het maar bij voetbal en eventueel die uitkeringstrekkers in de paleizen.

Hoe sterker het leger en hoe meer verplichtingen vanuit de samenleving tov het leger, hoe minder vrijheid voor de individu in de samenleving..

Verder interessant stuk natuurlijk, maar ik ben uberhaupt tegen oorlog. Zinloos, van boven gestuurd en met een welhaast altijd vaststaande uitkomst.. :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Voor mij is het juist een voorbeeld voor hoe dom en naief mensen zijn. Je gaat toch niet vechten voor iemand anders (de baas van de NAVO, de EU of welke organisatie dan ook), terwijl jij in een leger zit dat in essentie slechts 1 doel dient: Nederland beveiligen!
Hier moet ik toch echt even op reageren want van dergelijke teksten word ik bloedlink. Hoe durf je een dergelijke tekst te schijven. Heel Margraten zal zich in zijn graf omdraaien, die hun leven hebben gegeven zodat jij hier dergelijke onzin kan schrijven in vrijheid.
Elk leger is in principe een aantasting van onze vrijheid, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Daar hebben wij voor gekozen met zijn allen.
Aantasting van vrijheid?. Of zou het een voorwaarde zijn voor vrijheid?. Er zijn nu eenmaal mensen die niet een roze wereldbeeld hebben zoals jij.
Verder interessant stuk natuurlijk, maar ik ben uberhaupt tegen oorlog. Zinloos, van boven gestuurd en met een welhaast altijd vaststaande uitkomst.
Ieder wel denkend mens is tegen oorlog!.

p.s

Lees jij eigen teksten nog eens na, je zwalkt in je beargumentatie van het ene uiterste naar het andere uiterste, zonder een duidelijk standpunt in te nemen.

Berichten: 4.546

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

dienstplicht zal de intergratie wel bevorderen want je creeërt een soort saamhorigheid en kamaraadschap en in deze tijden is een reserve altijd welkom, dat je volk altijd klaar staat om het land te verdedigen is altijd beter dan niets, en zoveel tijd kost het niet eens. maar als er dienstplicht zou moeten komen dan moet dit wel selectief gebeuren, vooral jongeren (dus ook vrouwen, niet alleen mannen meer!) met een lagere opleiding, jongeren met weinig kansen zullen sneller moeten gaan dan jongeren die bijv. naar de universiteit gaan en een hoge, wetenschappelijke opleiding gaan volgen, deze hoeven dan niet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 42

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

dienstplicht zal de intergratie wel bevorderen want je creeërt een soort saamhorigheid en kamaraadschap.
Ik blijf me verbazen over dit naïeve mensbeeld.

Berichten: 991

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

maar als er dienstplicht zou moeten komen dan moet dit wel selectief gebeuren, vooral jongeren (dus ook vrouwen, niet alleen mannen meer!) met een lagere opleiding,  jongeren met weinig kansen zullen sneller moeten gaan dan jongeren die bijv. naar de universiteit gaan en een hoge, wetenschappelijke opleiding gaan volgen, deze hoeven dan niet.


riekt naar pleiten voor dienstplicht maar zelf geen zin hebben om te gaan

Reageer