Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 589

Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Wat verklaart kwantumfluctuaties?
How will it end?

Berichten: 13

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

de oplossing zal verklaren :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

En hoe verklaart men die enorme hoeveelheid energie die in het vacuüm zit?
How will it end?

Berichten: 12

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Dit is wat ik nu even snel uit het hoofd nog denk te weten:

Energie in de ruimte zou kunnen ontstaan bij kwantumfluctuaties bij een zwart gat.

De materie gaat de ruimte in en de antimaterie gaat het zwarte gat in.

Maar waarom zijn er quantum fluctuaties?

Deze volgen uit het onzekerheidsprincipe van heisenberg.

Ik neem aan dat je nog wat meer onderbouwing wilt. Als ik tijd heb zal ik het nog even precies nakijken.

Groeten,

Joost

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Het onzekerheidsprincipe van heisenberg, hoe hebben ze dat verzonnen?
How will it end?

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

die hebben ze verzonnen omdat men nooit alles geheel verklaren kan, dus maakt men eigenlijk express een onzekerheid, want dat is immers wat men van de gehele zekerheid afhoudt. En zo kunnen ze iets aannemen om door te kunnen gaan (met onzekerheden) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

"De onzekerheidsrelatie van Heisenberg, genoemd naar Werner Heisenberg, is een belangrijke relatie in de kwantummechanica die stelt dat het niet mogelijk is om de plaats en de snelheid (of impuls) van een deeltje tegelijkertijd met onbeperkte nauwkeurigheid te weten. Dit komt doordat het proces van de meting altijd het resultaat zal beïnvloeden: op het moment dat er een meting plaatsvindt, verandert deze meteen de plaats, de snelheid of allebei. Heisenberg kwantificeerde deze onzekerheid in de formule:

dxdp >= h/(4n)

waarbij x de plaats is, p de impuls en h de constante van Planck. De waarde van deze constante is ongeveer 6,63×10-34 J s."

1) Waarom kan je plaats en snelheid niet tegelijk precies weten?

2) Hoe komen ze aan die formule...

3) Wat heeft de constante van Planck hiermee te maken?

4) Waarom /(4n) ?

5) Waarom zorgt dit voor kwantumfluctuaties, want je hebt ook kwantumfluctuaties als je niet meet?
How will it end?

Berichten: 79

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

1) Waarom kan je plaats en snelheid niet tegelijk precies weten?
Als je het ene meet wordt het andere verwaarloost

Een artikel over onzekerheids principe:

----

In een nieuw experiment gedaan in Amerika zijn kwantumeffecten gemeten in een macroscopisch object. Door hele kleine bewegingen te meten van een nano-elektromechanische arm, afgekoeld tot een paar milligraden boven het absolute nulpunt, heeft men geprobeerd vast te stellen waar precies de grens ligt tussen de wetten van de kwantummechanica en de klassieke wetten van de natuurkunde.

Hoewel de meetmethode nog niet verfijnd genoeg was, is er toch een grens verlegd.

Het onzekerheidsprincipe houdt in dat het onmogelijk is tegelijkertijd de positie en de snelheid te kunnen weten van een deeltje. Het principe wordt gebruikt om de bewegingen te beschrijven van deeltjes op atomair niveau en is tot nog toe niet gemeten in macroscopische systemen. De bewegingen van macroscopische systemen worden beschreven door de klassieke natuurkunde.

De nanoelectromechanische arm heeft een gewicht van 1012 waterstof atomen. De afkoeling van deze arm zou tot gevolg hebben dat de enige meetbare beweging veroorzaakt zou kunnen worden door zero-point kwantum fluctuaties. Deze kwantum fluctuatie zorgt ervoor dat de arm nooit volledig tot stilstand kan komen. Uit het experiment bleek de arm minstens vier keer zo veel te bewegen dan voorspeld.

In de toekomst zal de meetmethode worden verfijnd en hopen de betrokken wetenschappers het experiment op grotere macroscopische systemen uit te voeren.

bron: http://physicsweb.org/article/news/8/4/1
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Einstein: "God dobbelt niet"

Wat heeft dobbelen te maken met een formule als "dxdp >= h/(4n)" ...het niet tegelijkertijd precies kunnen meten van 2 grootheden.

Ik heb namelijk zelf een theorie over kuantumfluctuaties, dus wil ik eerst weten in hoeverre ik rekening moet houden met bestaande formules...
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

einstein vond quantummechanica niet zo leuk, omdat deze theorie werkt met onzekerheden

einstein dacht of hoopte dat alles vast te bepalen zou zijn, uit formules, redeneringen enzovoort. Hij wilde niet weten van "onzekerheden".

vandaar zijn beroemde uitspraak "god dobbelt niet" ...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Hoe pas ik de formule "dxdp >= h/(4n)" toe bij kwantumfluctuaties?

Valt er eigenlijk wel te rekenen aan kwantumfluctuaties?

Kwantumfluctuaties: Het continu verschijnen en verdwijnen van deeltjes binnen de plancktijd.

Klopt mijn beeld over kwantumfluctuaties?
How will it end?

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

1) Waarom kan je plaats en snelheid niet tegelijk precies weten?
Het detecteren van een deeltje doet men aan de hand van een ander deeltje, ik dacht met fotonen. Nu als men een foton 'afvuurt' en tegen het te detecteren deeltje botst en teruggekaatst wordt, zal door deze botsing de meting ofwel goed zijn voor plaatsbepaling of snelheidsbepaling, want de botsing tussen het foton en 'het deeltje' verandert de toestand (plaats, snelheid) vh deeltje, waardoor de meting enkel opgaat voor 1 vd 2 grootheden, en niet voor allebei te samen.
Ik heb namelijk zelf een theorie over kuantumfluctuaties, dus wil ik eerst weten in hoeverre ik rekening moet houden met bestaande formules...
OMG ... ONGELOFELIJK ... en hoe oud ben jij (als ik vragen mag) doemdenker? en dan kom je af met dit:
Kwantumfluctuaties: Het continu verschijnen en verdwijnen van deeltjes binnen de plancktijd.

Klopt mijn beeld over kwantumfluctuaties?
Zeer goed bezig ...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

en hoe oud ben jij (als ik vragen mag) doemdenker?


Ik ben 18.
Zeer goed bezig ...


Meen je dit. :shock:

Maar nu weet ik nog steeds niet wat "dxdp >= h/(4n)" met kwantumfluctuaties te maken heeft. Zeg me a.u.b. als het gewoon niet met elkaar te maken heeft, want dan kan ik met mijn eigen theorie komen die verklaart waarom er kwantumfluctuaties zijn.

"dxdp >= h/(4n)" heeft te maken met metingen.

Maar kwantumfluctuaties zijn er ook als je er niet aan meet, dus zie ik het verband niet. ;)
How will it end?

Berichten: 135

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Wat verklaart kwantumfluctuaties?
Quarks, Gluonen & Leptonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat verklaart kwantumfluctuaties?

Quarks, Gluonen & Leptonen.


Zijn dit de deeltjes die continu verschijnen en verdwijnen binnen de plancktijd? Waarom verschijnen en verdwijnen deze deeltjes willekeurig binnen plancktijd?
How will it end?

Reageer