NaOH maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 152

NaOH maken

Ik was benieuwd of iemand weet hoe je NaOH maakt uit natuurlijke bronnen? Op internet vondt ik een manier. Namelijk het uit zoutwater halen door middel van electrolyse maar dat vindt nogal omslachtig dus ik vroeg me af of iemand een andere methode weet.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: NaOH maken

Waarom zou je dat willen?

Zelf maken kost veel duurder dan een pot Caustic Soda (NaOH) bij de Gamma.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: NaOH maken

Natuurlijk is dat zo :roll: , maar... Ik ga binnenkort op vakantie, of beter ik ga een maand of anderhalf naar een eilandje waar helemaal niets anders is dan palmbomen, strand, zeewater en zon. Om de tijd een beetje te verdrijven ga ik dan maar wat maken.

Vorige keer een zonnewijzer en plaatsbepaler (analoge GPS zeg maar).

Deze keer wil ik zeep maken met alleen de dingen die daar zijn. Ik heb alle ingredienten al behalve NaOH. Dus ik moet wat verzinnen daarvoor of iets dat het kan vervangen dat mag ook.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: NaOH maken

Eerst een google-tip: Natrium hydroxide wordt in het Engels 'sodium hydroxide' genoemd, en de oplossing van NaOH in water heet vaak 'lye' of 'lye water'.

Ik heb dit gevonden:

http://wiki.ehow.com/Make-Lye

Daarin staat dat je de oplossing onder andere kunt maken door een hoop as te nemen en daar water doorheen te laten sijpelen. Het uitstromende bruine goedje is dan je 'lye water', wat je daarna nog kunt filteren. Erg eenvoudig, alleen moet je uitkijken dat er niet teveel as meekomt met je oplossing. Het fijne hiervan staat allemaal beschreven in de link. Hopelijk heb je er wat aan!

[edit]: Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de reden voor je reis! Het is niet echt een vakantie begrijp ik, maar meer iets voor je werk of zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: NaOH maken

Bedankt, precies waar ik naar op zoek was. :roll:

Kan ik weer gaan knutselen.

Site is trouwens leuk, kan ik wel meer mee doen denk ik dan alleen zeep maken.

De reden voor mijn reis is mijn vriendin, ze heeft in 2004 een buitenlandse stage gelopen en daar een paar vrienden aan over gehouden. Daar gaan we langs, praktijk is dat we die mensen een paar dagen zien en de rest van de tijd zijn we te vinden in of bij het water en dus veel tijd over voor allerlei dingen.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: NaOH maken

Kleine tip: natriumzepen blijven vloeibaar en kaliumzepen worden vast. Dus, als je een tablet wilt maken: kaliloog gebruiken i.p.v. natronloog.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: NaOH maken

Kleine tip: natriumzepen blijven vloeibaar en kaliumzepen worden vast. Dus, als je een tablet wilt maken: kaliloog gebruiken i.p.v. natronloog.


Ik ben jullie beide zeer erkentelijk (dus ook Brinx). Ik was namelijk enigzins teleurgesteld want ik wilde natuurlijk vaste zepen. Maar natuurlijk ben ik nu eerst op zoek gegaan naar KOH. Ofwel potassium hydroxide. En wat blijkt, als je loog uit houtas haalt is het geen natron maar kaliloog. Helemaal goed dus.

:roll:

zie:

http://journeytoforever.org/biodiesel_ashlye.html
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: NaOH maken

Onzin, Natriumzepen worden ook vast hoor..

Ik gebruik zelf ook altijd NaOH om zeep te maken.

De NaOH reageert met het vet dat je gebruikt en wordt dik, daarna giet je het in een vorm en laat het 'rijpen' (enkele weken of langer). Het wordt vanzelf hard.

Zoek even op 'soapmaking' in google

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: NaOH maken

Zoek even op 'soapmaking' in google


Dat heb ik natuurlijk gedaan en zo kwam ik (met hulp van Brinx) ook op kaliloog uit. Wat veel beter is dan NaOH omdat ik kaliloog zelf kan maken van as.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Reageer