Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

ALKMAAR - Een op de ruim 15.000 deelnemers aan een marathon heeft tijdens een dergelijke loop kans op ernstige hartproblemen, zoals een hartinfarct. Dat meldt het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) maandag op basis van het onderzoek 'Ernstige cardiale complicaties bij marathonlopers'. Dit onderzoek is de afgelopen vijf jaar op de afdeling cardiologie van het ziekenhuis gehouden.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Ik hoop van harte dat we dit toch niet echt gek vinden...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

En wat is de kans dat iemand in het publiek een hartaanval krijgt? Dit is weer typische foute statistiek.

There are lies, damn lies and statistics

Statistics are like bikini's; what they show is subjective, what they hide is essential.

72% of all statistics are false.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Haha, die is grappig: 1 op de 15.000 heeft een kans een hartinfarct te krijgen.

Heeft niet iedereen een kans een hartinfarct te krijgen? En hoe groot is die kans? En hoe groot was die kans sowieso al als hij niet zou rennen. Wat een onzinonderzoek!! Daar gaat toch geen belastinggeld in zitten he?

Statistieken liegen niet. Statistici wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Nou, om het onderzoek op basis van dit artikel dan maar meteen onzin te noemen vind ik nogal ongenuanceerd. Is het niet gewoon een knullig persbericht? Ik zou dan toch eerst wel eens de echte onderzoeksresultaten en conclusies willen zien.

De openingszin van het artikel is overigens niet:
1 op de 15.000 heeft een kans een hartinfarct te krijgen
maar:
Een op de ruim 15.000 deelnemers aan een marathon heeft tijdens een dergelijke loop kans op ernstige hartproblemen, zoals een hartinfarct
.

Bedoelen ze hier dat bij een groep van 15.000 deelnemers de kans bijna 100% is dat er 1 persoon tussenzit dat tijdens de loop een ernstig hartprobleem krijgt? En mag je dat dan ook vertalen met: "er is een kans van 1 op 15.000 dat je als hulptroepen tijdens een marathonloop van bepaalde lengte te maken krijgt met een deelnemer die ernstige hartproblemen krijgt?".
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Bedoelen ze hier dat bij een groep van 15.000 deelnemers de kans bijna 100% is dat er 1 persoon tussenzit dat tijdens de loop een ernstig hartprobleem krijgt? En mag je dat dan ook vertalen met: "er is een kans van 1 op 15.000 dat je als hulptroepen tijdens een marathonloop van bepaalde lengte te maken krijgt met een deelnemer die ernstige hartproblemen krijgt?".
Zoals ik het lees wel. Ze hebben zo te zien een lijst bijgehouden van marathons in de buurt van Alkmaar, waarbij in totaal zo'n 60.000 deelnemers kwamen opdagen, en in vier gevallen draaide dat uit op hartproblemen. Ik zou het dus zó willen vertalen:

Een EHBO-ploeg die betrokken is bij eerste hulp bij een evenement voor uiterste lichamelijke inspanning (zoals een marathon) loopt een grote kans te maken te krijgen met een hartprobleem bij een deelnemer en kan daar maar beter de avond tevoren nog even op trainen, en zorgen dat de accu's van de beschikbare Automatische Externe Defibrillators (AED's) zijn opgeladen.

Ik vind het niet gek. Het is tenslotte wel een uiterste inspanning, getraind of niet, en het lijkt me logisch dat de geringste probleempjes dan boven komen drijven.

Overigens mag je weer veronderstellen (dunkt me) dat die marathonlopers een relatief gezond deel van de bevolking vertegenwoordigen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

De onderzoeksgroep bestond uit ruim 60.000 gezonde atleten, die meededen aan de traditionele Egmond Halve Marathon (21 km) en de Egmond pier Egmond (36 km fietsen). Het grootste deel van de deelnemers bestond uit mannen met een gemiddelde leeftijd van veertig jaar. In totaal kregen er vier sporters tijdens of kort na de wedstrijd hartproblemen.Twee van de in totaal vier atleten stopten de race met pijn in hun borst. Zij kregen een acuut hartinfarct en zijn ter plekke met succes gedefibrilleerd. De derde man onderbrak zijn loop omdat hij bevangen werd door de hitte. De vierde sporter ontwikkelde hartritmestoornissen nadat hij de loop had beëindigd.
Er is dus geen enkel volle marathon gelopen, in tegenstelling tot wat de titel zegt. Verder wordt er gezegd dat 1 persoon bevangen werd door de hitte. Dit is niet gelijk aan een infarct. De vierde sporter had harteritmestoornissen, maar heeft hij dat in het dagelijks leven dan wel of niet.

En "het grootste deel van de mannen". Hoeveel zijn het er dan?

"De gemiddelde leeftijd is 40 jaar" Standaarddeviatie?

Tenzij dit nieuwsbericht absoluut niet klopt met het daadwerkelijk onderzoek, dan is dit gewoon foute statistiek. Ik ben dan ook wel benieuwd naar het volledige rapport
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 179

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Overigens mag je weer veronderstellen (dunkt me) dat die marathonlopers een relatief gezond deel van de bevolking vertegenwoordigen.
Nee, dat mag je niet:

Mijn broer heeft op zijn 44ste een openhartoperatie ondergaan en een aantal omleidingen gekregen.

Deze is juist gaan hardlopen, om zijn conditie te verbeteren.

En hij loopt nu regelmatig marathons.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Gewoon maximaal 14.999 inschrijvingen aanhouden bij marathons.

Probleem opgelost.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 192

Re: Een op 15.000 marathonlopers kans op infarct

Wacht even, elke 15.000e renner die over de streep komt valt dood neer?

Of lees ik de statistieken nu verkeerd? :roll:

Reageer