weet iemand de PH-waarde van schoonmaakazijn?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

weet iemand de PH-waarde van schoonmaakazijn?

tja de titel is duidelijk lijkt me:

Ik wilde graag even weten wat de ph waarde van schoonmaakazijn is.

Indien bij iemand bekend ook graag de ph waarde van citroensap?

met rl grt

en bij voorbaat dank

D.P.Vis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: weet iemand de PH-waarde van schoonmaakazijn?

ph = 1. (bij benadering)
Appareo decet nihil munditia?

Re: weet iemand de PH-waarde van schoonmaakazijn?

:shock: jo0w weet iemand of je met gewoone azijn ook kan schoonmaken of moet je daar egt schoonmaakazijn voor gebruiken???

ik hoop op een goed antwoord

Greettzzzz

Derkink

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: weet iemand de PH-waarde van schoonmaakazijn?

Schoonmaakazijn is meestal sterker dan gewone azijn. Schoonmaakzaijn is vaak een oplossing van 8 tot 15 % azijnzuur in water, terwijl tafelazijn meestal ongeveer 4 % is.

Dus als je de azijn puur wil gebruiken is schoonmaakzaijn sterker en daarmee waarschijnlijk beter. Als je een scheut azijn toevoegt aan een naspeoling of zo maakt het niet veel uit, je hebt alleen minder schoonmaakazijn nodig dan als je tafelazijn gebruikt omdat het sterker is.

Re: weet iemand de PH-waarde van schoonmaakazijn?

In de discussie die tot nu toe gevoerd is gaat men voorbij aan het feit dat beide geen sterke zuren (zoals zoutzuur) zijn, maar zwakke zuren. Zoals de meeste organsiche zuren. Dus afhankelijk van de sterkte-exponent pKa kan men iets berekenen.

Voor azijnzuur zijn er wel gemeten waarden. Dit is in relatie met het molaire gehalte van de oplossing (1 molair is 60 gram/liter). Voor 0.01M is dit 3,4.Voor 0,1M is dit 2,9 en voor 1M is dit 2,4. Extrapolatie naar 10M (dus 600 gram/liter geeft eenw aarde van 1,9. Dus schoonmaakazijn met een relatief hoog gehalte aan azijn zal een pH van ~~2 hebben.

Citroensap is voor mij een oplossing van citroenzuur in water. Dit lost minder goed op in water. Een verzadigde oplossing bevat ca 2,3 mol/liter. Daarvan is de pH 1,4.

Citroenzuur is dus ietssterker dan azijnzuur. En daarom zal de pH ook iets lager zijn

Reageer