Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid dan elk ander punt

van de Aarde is Tijd voor elk individu verschillend...

Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Welk snelheidsverschil bedoel ja dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Op de evenaar is de draaisnelheid van de aarde groter dan op de polen.

Een klok op de evenaar zal achter gaan lopen ten opzichte van een klok op de noord of zuidpool.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

dazz schreef:Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid dan elk ander punt  

van de Aarde is Tijd voor elk individu verschillend...
Dit is zoooo verwaarloosbaar. Dan kan je ook zeggen dat iemand die in een formule 1 wagen zit de tijd verschillend is dan voor de toeschouwers.

Enkel op grote schaal is dit nuttig.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Tijdsduur is een grootheid net zoals een meter. De snelheid waarmee de aarde draait is niet meer maatgevend voor tijd. Dit is niet handelbaar, omdat de aarde steeds langzamer draait. Daarom is gekozen voor een nauwkeurige definitie voor de SI-eenheid van tijdsduur, seconde, die luidt:

1 seconde is gelijk aan de duur van 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van cesium-133.

Zie ook dit topic over tijd op de maan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 624

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Ger schreef:Tijdsduur is een grootheid net zoals een meter. De snelheid waarmee de aarde draait is niet meer maatgevend voor tijd. Dit is niet handelbaar, omdat de aarde steeds langzamer draait. Daarom is gekozen voor een nauwkeurige definitie voor de SI-eenheid van tijdsduur, seconde, die luidt:  

1 seconde is gelijk aan de duur van 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van cesium-133.  

Zie ook dit topic over tijd op de maan.
Ja, maar als je uitgaat van het idee dat voor 2 waarnemers op de aardbol de zwaartekrachtseffecten hetzelfde zijn, dan kun je prima uitrekenen met wat voor factor de ene eigentijd sneller of langzamer loopt dan de andere. Door het snelheidsverschil. Daar doelt de ts op, denk ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Voorzover ik het begrijp (disclaimertje) kan er geen sprake zijn van een tijdsverschil tussen twee aardbewoners als gevolg van de rotatiesnelheid van de aarde. Want ten opzichte van elkaar staan ze stil.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Dat is niet het geval, Jan: hun onderlinge afstand varieert weliswaar niet, maar door de rotatie van de aarde verandert hun onderlinge positie wel. In een niet-roterend assenstelsel (wat je dus kunt bepalen doordat er in zo'n assenstelsel geen centripetale- en corioliseffecten voorkomen) hebben ze wel een snelheid ten opzichte van elkaar. Deze snelheid is vergeleken met de lichtsnelheid alleen vreselijk klein, zodat er van een merkbaar effect geen sprake is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

In een niet-roterend assenstelsel (wat je dus kunt bepalen doordat er in zo'n assenstelsel geen centripetale- en corioliseffecten voorkomen) hebben ze wel een snelheid ten opzichte van elkaar.
Dat zie ik niet. Kun je dat nog eens proberen uit te leggen??

Mijn simpele brein zegt:

Als ik in dezelfde richting kan blijven kijken naar iemand die zich op dezelfde afstand van mij blijft bevinden, dan staan we toch stil t.o.v. elkaar??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Jan, de kneep zit 'm in het gebruik van 'dezelfde richting'. Het is namelijk niet dezelfde richting, omdat je meedraait met de aardrotatie. Als je relatieve snelheden van objecten wilt beschouwen zodat je die kunt gebruiken in de formules voor tijddilatatie in de speciale relativiteitstheorie, dan moet je die beschouwen in een inertiaalstelsel: een niet-roterend referentiestelsel dat niet aan versnellingen onderhevig is. Wanneer je de draaiende aarde (met bijvoorbeeld 2 personen die vaste posities innemen op het aardoppervlak) in zo'n inertiaalstelsel bekijkt zie je dat de vector die de posities van de twee personen verbindt voortdurend van richting verandert, omdat ze allebei meedraaien met de aarde. Een van richting veranderende verbindingsvector laat zien dat de twee personen in het inertiaalstelsel een bepaalde snelheid hebben ten opzichte van elkaar. Stel het je voor als twee punaises die je in een globe prikt en de globe dan laat draaien (zonder zelf met de globe mee te draaien).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Ah. Op die fiets. :roll: Het moet nog even bezinken maar het zal wel doordringen zo denk ik. Dank.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Sterker nog: als jij en ik allebei in een bewegende bus zitten (maar jij zit voorin, en ik zit achterin) dan zullen we in het algemeen ook andere tijden hebben!

(Maar, het effect is bij "aardse snelheden" wel extreem klein....)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Zeg ik dit goed:

Ten opzichte van de oorsprong van het inertiaalstelsel heb ik een andere snelheid dan mijn medereiziger (in bus of op aardbol) en dús móeten wij een verschillende snelheid t.o.v. elkaar hebben.

Ik heb er nog eens over zitten denken, en het begint op een onmogelijke driehoek te lijken [wortel]

Afbeeldingwaarmee ik maar wil zeggen, ik vind het nogal abstract.

Is dit nou ook zo abstract, of zie ik het nu helemaal verkeerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

dazz schreef:Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid dan elk ander punt van de Aarde is Tijd voor elk individu verschillend...

Toch?
Mag ik mezelf zo citeren?

Toen ik bovenstaand citaat schreef had ik even eerder boek dichtgedaan van S. Hawking "Tijd, een kleine geschiedenis."

Ik staarde wat voor me uit en schreef die tekst.

Later zette ik het hier in dit forum

terwijl ik twijfelde om misschien een andere woordkeuze te gebruiken:

Omdat elk punt van de Aarde in beweging is met een andere snelheid dan elk ander punt van de Aarde is Tijd voor elk individu verschillend...

Het beweegt

of

Het is in beweging...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Sterker nog: als jij en ik allebei in een bewegende bus zitten (maar jij zit voorin, en ik zit achterin) dan zullen we in het algemeen ook andere tijden hebben!  
Als de bus rechtdoor rijdt, hou je toch dezelfde snelheid t.o.v. elkaar? Alleen het ronddraaien van de aarde is dus anders voor beide personen, maar hiervoor hoeft de bus niet in beweging te zijn.

Reageer