Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Moderator: Rhiannon

Berichten: 20

Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Hoi,

Wat is volgens jullie 1 vd determinanten van criminaliteit,

en wat lijkt een ideale oplossing vs een realiseerbare oplossing?

Jean Pierre Van Rossem gaf de volgende verklaring:

in begin 20ste eeuw is er de monopolisering van de arbeidsmarkt.

--> ongelijke ruil.

Dit leidde tot noodzaak van werkkrachten, en meer toegeving richting syndicaten.

Om een lang verhaal kort te maken:

Vrouwen beginnen te werken, krijgen zelfstandigheid

--> meer echtscheidingen

--> minder huwelijken

algemene daling van de gezinsgrootte.

kinderen hebben minder houvast, komen sneller op straat

ouders hebben minder tijd om de waarden en normen aan te leren

--> meer criminaliteit

Iemand hier onderzoeken aan toe te voegen?

Berichten: 672

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Blor007 schreef:Hoi,

Wat is volgens jullie 1 vd determinanten van criminaliteit,

en wat lijkt een ideale oplossing vs een realiseerbare oplossing?

Jean Pierre Van Rossem gaf de volgende verklaring:

in begin 20ste eeuw is er de monopolisering van de arbeidsmarkt.

--> ongelijke ruil.

Dit leidde tot noodzaak van werkkrachten, en meer toegeving richting syndicaten.

Om een lang verhaal kort te maken:

Vrouwen beginnen te werken, krijgen zelfstandigheid  

--> meer echtscheidingen

--> minder huwelijken

algemene daling van de gezinsgrootte.

kinderen hebben minder houvast, komen sneller op straat

ouders hebben minder tijd om de waarden en normen aan te leren

--> meer criminaliteit  

Iemand hier onderzoeken aan toe te voegen?
Misschien eens bekijken of criminaliteit meer voorkomt bij kinderen van tweeverdieners? Ik denk dat ze eerder zal te vinden zijn bij economisch achtergestelde gezinnen,niet bij tweeverdieners. (dit is natte vinger statistiek hoor)
huh?

Berichten: 43

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Wat bedoel je met criminaliteit? Wat wel en niet crimineel is wordt door wetten vastgelegd en het is misschien niet zinvol dat als 'psychologisch kader' te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Ik zie een 'criminele inslag' van iemand juist z'n erfelijke aanleg hebben. Aangetoond is reeds, dat veel criminelen een bepaalde stoornis hebben, of ertoe neigen. Stoornissen veroorzaken vaak ego-centrisch gedrag, en een sterke behoefte om het leven te veraangenamen. Roken, eten, snoepen, softdrugs, drank, harddrugs, maar ook criminaliteit voldoet daaraan, en wordt vaak 'getriggered' door bepaalde situatie, waarbij 'het gevoel' eerder de overhand heeft dan het verstand. Het bevredigen van het gevoel is dus het erfelijk aangelegen doel veelal.

Berichten: 43

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Generaliseer je niet een beetje erg snel en op basis van een wat vergezochte redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Criminaliteit is iets anders dan misdadigers.

Criminaliteit kan verschillende oorzaken hebben.

Ik denk dat de grootste oorzaak is de onvrede over de positie op de sociale ladder.

D.w.z. dat ze Laag inkomen hebben en veel problemen en dan eerder genoodzaakt zijn tot criminaliteit.

Maar dit zijn maatschappelijke oorzaken.

Ik vraag mij dan ook af is er ook een psychologische verklaring voor ?

Berichten: 547

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Huu?...wordt hier niet erg gegeneraliseerd.

Er is genoeg criminaliteit wat je helemaal niet ziet.

Wat te denken van witte boorden criminaliteit?

Het wordt vaker 123 op een stoornis gegooid. Is alles wat afwijkt ineens een stoornis?

Ik denk wel dat je niet het menszijn moet gaan ontkennen.

Is het aangetoond dat er meer criminaliteit is?

Ik weet niet of dat zo snel gezegd kan worden, zou je het niet beter op een verschuiving kunnen gooien.

Hoe meer regels en wetten hoe meer criminaliteit. Zo kun je het ook zien.

Ik wist trouwens niet dat ik een stoornis had Sjors. [wortel] Ja, nu je ut zegt. :wink:

Bedankt he, je hebt mijn ogen geopend.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Ik zie een 'criminele inslag' van iemand juist z'n erfelijke aanleg hebben. Aangetoond is reeds, dat veel criminelen een bepaalde stoornis hebben, of ertoe neigen. Stoornissen veroorzaken vaak ego-centrisch gedrag, en een sterke behoefte om het leven te veraangenamen. Roken, eten, snoepen, softdrugs, drank, harddrugs, maar ook criminaliteit voldoet daaraan, en wordt vaak 'getriggered' door bepaalde situatie, waarbij 'het gevoel' eerder de overhand heeft dan het verstand. Het bevredigen van het gevoel is dus het erfelijk aangelegen doel veelal.


Van alles wat je hier beweerde zou ik zeggen: bronnen

-Erfelijke aanleg.

-Vele criminelen hebben een stoornis.

-Stoornissen veroorzaken vaak egocentrisch gedrag (waarom niet omgekeerd..)

-Er zijn ook veel criminelen die overmatig rationeel zijn dat ze geen gevoelswaarde aan de persoon of situatie kunnen geven.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Generaliseer je niet een beetje erg snel en op basis van een wat vergezochte redenering?
Wat vindt je 'vergezocht' dan ?
Louise schreef:Huu?...wordt hier niet erg gegeneraliseerd.

Er is genoeg criminaliteit wat je helemaal niet ziet.

Wat te denken van witte boorden criminaliteit?

Het wordt vaker 123 op een stoornis gegooid. Is alles wat afwijkt ineens een stoornis?

Ik denk wel dat je niet het menszijn moet gaan ontkennen.

Is het aangetoond dat er meer criminaliteit is?

Ik weet niet of dat zo snel gezegd kan worden, zou je het niet beter op een verschuiving kunnen gooien.

Hoe meer regels en wetten hoe meer criminaliteit. Zo kun je het ook zien.

Ik wist trouwens niet dat ik een stoornis had Sjors.   [wortel] Ja, nu je ut zegt.  :wink:

Bedankt he, je hebt mijn ogen geopend.
Je moet het uiteraard niet gaan omdraaien wat ik zei, Louise.
Napoleon Dynamite schreef:Van alles wat je hier beweerde zou ik zeggen: bronnen

-Erfelijke aanleg.

-Vele criminelen hebben een stoornis.

-Stoornissen veroorzaken vaak egocentrisch gedrag (waarom niet omgekeerd..)

-Er zijn ook veel criminelen die overmatig rationeel zijn dat ze geen gevoelswaarde aan de persoon of situatie kunnen geven.
Zoals je ongetwijfeld al zou hebben moeten bespeuren, komen mijn betogen voort uit m'n eigen visie op alles. M'n intuïtie is 'voor mij' een zekerheid, vanwege dat ik al ik weet begrijp. Bronnen ter bevestiging kloppen echter meestal met de visie die ik zelf intuïtief al had opgebouwd. Voor mij is het begrip vanzelfsprekend, en zijn woordelijke beredeneringen slechts omschrijvingen van het begrip dat ik al had. Ik zal hiermee inderdaad wel een uitzondering zijn, bij deze.

Ik spreek dus eerder uit ervaring dan dat ik statistieken of indirecte aanschouwingen hanteer.

Google : "sampson en Laub, 1993"

Tijdbommen

http://www.scholieren.com/werkstukken/16637

http://www.meervrijheid.nl/index.html?mrkwaadzaad3.htm

Maar uiteraard is er bij Google nog vééél meer hierover te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Ik denk dat je gewoon moet oppassen met dergelijke beweringen. Vele criminelen hebben juist geen psychische stoornis.

Het is niet dat een psychische stoornis kan leiden tot criminaliteit dat de meeste criminelen dit hebben. Dat is onlogisch.

Om de fouten van je links weer te geven. Bijvoorbeeld bij tijdbommen:

"Uit onderzoek is gebleken dat veel gewelddadige criminelen een lage stressgevoeligheid hebben, waardoor ze geen spanning voelen als ze foute dingen doen.’ "

De fout: retrospectief onderzoek. Geen prospectief onderzoek. Er worden hier geen hypotheses op voorhand vastgelegd. Met andere woorden: je kan geen oorzaak gevolg onderscheiden.

Verder zijn er ook vele mythes aanwezig waarbij men beweert dat erfelijke compontenten criminaliteit veroorzaken. Hierbij verwijs ik graag naar de XYY mythe.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 547

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Je moet het uiteraard niet gaan omdraaien wat ik zei, Louise.
Niet het hele bericht van mij was gebasseerd op jouw mening Sjors.

Als ik dit lees:
Stoornissen veroorzaken vaak ego-centrisch gedrag, en een sterke behoefte om het leven te veraangenamen. Roken, eten, snoepen, softdrugs, drank, harddrugs, maar ook criminaliteit voldoet daaraan,
Dan lees ik: Roken, eten, snoepen, softdrugs, drank, harddrugs, criminaliteit = stoornissen.

Na ja verkeerd begrepen dus...

Vind het zowiezo niet kloppen dat criminelen per definitie een stoornis hebben of ernaar neigen.

Wat is een crimineel dan?

Groetjes

Berichten: 672

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Louise schreef:Vind het zowiezo niet kloppen dat criminelen per definitie een stoornis hebben of ernaar neigen.

Wat is een crimineel dan?

Groetjes
Crimineel gedrag kun je per definitie als een stoornis beschouwen als je dat wil(aspd)

"Criminelen" dan maar onmiddelijk als "gestoorden" buiten het "normale" plaatsen lijkt me maatschappelijke struisvogelpolitiek.

Het zijn vaak mensen die "normale" menselijke reakties hebben op buitengewone omstandigheden.

Peter
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

peterA schreef:
Louise schreef:
Vind het zowiezo niet kloppen dat criminelen per definitie een stoornis hebben of ernaar neigen.

Wat is een crimineel dan?

Groetjes
Crimineel gedrag kun je per definitie als een stoornis beschouwen als je dat wil(aspd)

"Criminelen" dan maar onmiddelijk als "gestoorden" buiten het "normale" plaatsen lijkt me maatschappelijke struisvogelpolitiek.

Het zijn vaak mensen die "normale" menselijke reakties hebben op buitengewone omstandigheden.Peter
ik vind het niet billijk om te stellen dat crimineel gedrag per definitie een stoornis is omdat je dan compleet voorbij gaat aan de verantwoordelijkheid van de crimineel, die een vrij handelend mens is. criminelen zijn mensen die grensoverschrijdend handelen. wat de grens is, staat in de wet. onder deze groep mensen zijn er bij die een psychische stoornis hebben, maar niet op grond daarvan tot hun daad komen. er zijn er ook bij die een psychische stoornis hebben en wel op grond daarvan tot hun daad komen. dan zijn er ook nog een hoop die geen psychische stoornis hebben en tot hun daad komen.

groeten,

Berichten: 672

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

Windsurfer schreef:ik vind het niet billijk om te stellen dat crimineel gedrag per definitie een stoornis is omdat je dan compleet voorbij gaat aan de verantwoordelijkheid van de crimineel, die een vrij handelend mens is. criminelen zijn mensen die grensoverschrijdend handelen. wat de grens is, staat in de wet. onder deze groep mensen zijn er bij die een psychische stoornis hebben, maar niet op grond daarvan tot hun daad komen. er zijn er ook bij die een psychische stoornis hebben en wel op grond daarvan tot hun daad komen. dan zijn er ook nog een hoop die geen psychische stoornis hebben en tot hun daad komen.  

groeten,
Het vette onderlijnde is de illusie die idd ten behoeve van jou opstelling in stand wordt gehouden.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Oorzaak criminaliteit + ideale vs realiseerbare oplossing

wat een zwarte kijk op de mens en wat een ontkenning van de maatschappelijke verworvenheden van de laatste eeuwen. bovendien, het kan net zo goed jouw illusie zijn.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer