Ik zit met het volgende probleem:
Voor een opdracht moet ik met behulp van het doppler effect gaan meten wat de snelheid van een modeltrein is op een bepaald vast punt.
Dit zou geen probleem moeten zijn met een bewegende ontvanger en stilstaande bron, alleen is het zo dat er verplicht is gesteld dat er een stilstaande bron is en een stilstaande ontvanger.
Ik weet dat de formule van doppler effect is Fw=Fb(V/(V-of+Vb))
Maar dit werkt alleen voor een stilstaande bron en een rijdend voertuig.
Hoe kan ik berekenen wat de frequentie wordt die de ontvanger binnen krijgt van de weerkaatsing op de trein?
dus volgens voorbeeld in plaatje
http://img163.images...oorbeeld9zl.png
bedankt alvast voor een reactie!
[Fysica & Golven] Dopplereffect
Begonnen door: fabio19, 27 apr 2006 08:29
Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
#2
Geplaatst op 27 april 2006 - 10:38
Volgens mij staat het pijltje dat je trein aangeeft een beetje verkeerd getekend. Een (geluids)golf zal nu terugkaatsen van de zijkant van de trein, die je eigenlijk kunt beschouwen als een stilstaande muur t.o.v. bron en ontvanger, en dus zou er geen frequentie-effect zijn.
Maar je richt je bron op een trein die op je afkomt bijvoorbeeld.
makkelijke getalletjes, stel golflengte 10 m, geluidssnelheid 100 m/s, treinsnelheid -50 m/s (d.w.z. op de geluidsbron af dus negatief)
Trein en geluid naderen elkaar met een snelheid van 150 m/s.
De trein kaatst dus elke seconde 15 golven terug naar de ontvanger. (de tien golven die hij teruggekaatst zou hebben als hij stilstond, plus de 5 die hij tegenkomt als hij die 50 meter vooruitgaat.
de teruggekaatste frequentie is dus blijkbaar
EDIT>>>>>>>>>>
ten eerste klopt de formule niet, moet volgens bovenstaande redenering zijn:
en tweede vraag ik mij af of de redenering uberhaupt wel klopt. Wat gebeurt er als de trein mij nadert met de geluidssnelheid?? Volgens bovenstaande formule wordt de ontvangen frequentie dan 2 x zo hoog als de uitgezonden frequentie. Dat klopt in zoverre, er botsen in een seconde dat de trein nadert inderdaad 20 golven op de trein. Alleen, die blijven allemaal op de neus van de trein hangen, en komen als een schokgolf in een klap bij de ontvanger aan.
terug naar de tekentafel.......
Maar je richt je bron op een trein die op je afkomt bijvoorbeeld.
makkelijke getalletjes, stel golflengte 10 m, geluidssnelheid 100 m/s, treinsnelheid -50 m/s (d.w.z. op de geluidsbron af dus negatief)
Trein en geluid naderen elkaar met een snelheid van 150 m/s.
De trein kaatst dus elke seconde 15 golven terug naar de ontvanger. (de tien golven die hij teruggekaatst zou hebben als hij stilstond, plus de 5 die hij tegenkomt als hij die 50 meter vooruitgaat.
de teruggekaatste frequentie is dus blijkbaar

EDIT>>>>>>>>>>
ten eerste klopt de formule niet, moet volgens bovenstaande redenering zijn:

en tweede vraag ik mij af of de redenering uberhaupt wel klopt. Wat gebeurt er als de trein mij nadert met de geluidssnelheid?? Volgens bovenstaande formule wordt de ontvangen frequentie dan 2 x zo hoog als de uitgezonden frequentie. Dat klopt in zoverre, er botsen in een seconde dat de trein nadert inderdaad 20 golven op de trein. Alleen, die blijven allemaal op de neus van de trein hangen, en komen als een schokgolf in een klap bij de ontvanger aan.

terug naar de tekentafel.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
#3
Geplaatst op 27 april 2006 - 23:28
de teruggekaatste frequentie is dus blijkbaar
![]()
en tweede vraag ik mij af of de redenering uberhaupt wel klopt. Wat gebeurt er als de trein mij nadert met de geluidssnelheid?? Volgens bovenstaande formule wordt de ontvangen frequentie dan 2 x zo hoog als de uitgezonden frequentie. Dat klopt in zoverre, er botsen in een seconde dat de trein nadert inderdaad 20 golven op de trein. Alleen, die blijven allemaal op de neus van de trein hangen, en komen als een schokgolf in een klap bij de ontvanger aan.![]()
terug naar de tekentafel.......




Ik zeg het g..... zelf:
en dat is dus niet de ontvangen frequentie.......de teruggekaatste frequentie is dus blijkbaar
![[wortel]](http://www.wetenschapsforum.nl/public/style_emoticons/default/wisk_wortel.gif)
zover waren we, nu ietsje anders geformuleerd voor de duidelijkheid:

ofwel, nou kan doppler er nog een keer tegenaan


samengevoegd:

En nou klopt ie wel. NB, we moeten een negatief getal invullen voor de treinsnelheid omdat die tegen het originele geluid ingaat...... En als de trein nu op de geluidsbarriere naar ons toe rijdt is de onderste term 0 en de frequentie dus oneindig.......en als ie op de geluidsbarriere van ons af rijdt is de bovenste term 0 en de frequentie bij de ontvanger ook 0
joepie,


ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
Niet significante interactiev...
16:15
-
Vermogen silicagel droger
11:47
-
Ik maakte een video over onts...
22-04
1
-
Koolstofchemie; substitutiere...
22-04
2
-
pH berekening
22-04
2
-
Calciumcarbonaat uitrekenen z...
22-04
14
-
kritische druk
21-04
4
-
bepaal basissen
21-04
3
-
beschouw de lineaire afbeelding
21-04
5
-
Hoogte schouw
20-04
1