Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3

Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

Ik zit met de volgende vraag: ik ga een nieuwe keuken plaatsen. Inductieplaat 7,2 kw, oven 5,2 kw. Die zullen dus waarschijnlijkallebei aan 380v moeten. Mijn huidige aansluiting (oven en keramische plaat, 10,5 kw) zitten nu ook op 380v. Mijn hoofdzekering is nu 3 x 25 A. Heb ik voldoende vermogen om de nieuwe apparaten te voeden?? En hoe reken ik het maximale vermogen uit wat ik kan afnemen. Er zijn immers nog meer zware dingen in huis: wasmaschine, droger, afwasautomaat.

Bij voorbaat dank voor een antwoord.

Jos

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

Je hebt 3 fasen van ieder 230V en 25 A.

Dus het totaal beschikbare vermogen is 3x230x25 = 17250W, dus ruwweg 17kW.

Overigens zit een kookplaat niet op 380V (tegenwoordig 400V). De elementen in een kookplaat zijn geschikt voor 230V, maar vanwege het vermogen worden ze over de fasen verdeeld.

Berichten: 3

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

Zit ik toch nog met een vraag: ik heb toch 3 x 380 (400) V?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

In een 3-fasen systeem heb je 4 draden: de nul, die dient als gemeenschappelijk punt, en 3 fasedraden.

Elke fasedraad heeft een spanning van 230V ten opzichte van de nul.

Maar omdat de 3 fasespanningen steeds 120 graden ten opzichte van elkaar verschoven zijn heb je tussen twee fasedraden onderling een spanning van 400V.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

Jos van Loon schreef:
Zit ik toch nog met een vraag: ik heb toch 3 x 380 (400) V?
je schreef eerder:
Er zijn immers nog meer zware dingen in huis: wasmachine, droger, afwasautomaat.
en daar staat vast niet 400 V als aansluitspanning op het etiket....... [wortel]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

van krachtstroom in de keuken heb ik nog nooit gehoord, maar het zou me ook niet verbazen. Maar als we aannemen dat het 7,2 kw op 230 V draait, dan komen we op ~25A en dit heeft dus een apparte aansluiting in de elektriciteitskast nodig, als alles het goed heeft gedaan van te voren dan zou ik dat dus zo laten en een apparte aansluiting maken. In principe kun je niks meer op deze schakeling zetten (je wilt altijd onder de 25A blijven, niet precies erop, dan slaat ie door bij elke donderstorm.

Maar aub, als je werkt met zulk ampere's en voltage, huur een profesional in, want dit zijn geen geintjes.

Berichten: 672

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

van krachtstroom in de keuken heb ik nog nooit gehoord, maar het zou me ook niet verbazen. Maar als we aannemen dat het 7,2 kw op 230 V draait, dan komen we op ~25A


I=P/(U*3^-2) bij driefasenaansluiting....als ik me goed herinner en dan kom ik ergens op 18A (ik kan er naast zitten hoor,dit komt vanonder 't stof)
huh?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

PeterA, je bent verwarring aan het zaaien.

Bij een kooktoestel gaat het niet om een driefasenaansluiting. Het gaat om een in principe éénfasig toestel. En daarin zijn de elementen om reden van de belastingverdeling verdeeld over meerdere groepen die uit verschillende fasen mogen komen, maar dat hoeft niet.

Het gaat in dit geval om een toestel van 7,2kW op 230V. Dat is totaal 31,3A. Dat is te veel voor 1 groep. Moet minstens over twee groepen van 16A verdeeld worden.

Berichten: 672

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

klazon schreef:PeterA, je bent verwarring aan het zaaien.

Bij een kooktoestel gaat het niet om een driefasenaansluiting. Het gaat om een in principe éénfasig toestel. En daarin zijn de elementen om reden van de belastingverdeling verdeeld over meerdere groepen die uit verschillende fasen mogen komen, maar dat hoeft niet.

Het gaat in dit geval om een toestel van 7,2kW op 230V. Dat is totaal 31,3A. Dat is te veel voor 1 groep. Moet minstens over twee groepen van 16A verdeeld worden.


t gaat idd niet om een gelijkmatige belasting...maar wordt dat niet op een driefasige groep aangesloten dan in Nl?
huh?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

...maar wordt dat niet op een driefasige groep aangesloten dan in Nl?
Over het algemeen wel, dat is voor de belastingverdeling het beste. Maar voor de berekening van de belasting blijven het gewoon 3 eenfasige stromen die niets met elkaar te maken hebben. Als er een fase wegvalt blijven de elementen die op de andere fasen zitten gewoon werken.

Dit in tegenstelling tot een 3-fasige motor die helemaal niks meer doet als één van de fasen wegvalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

idd klazon, mijn hoofdberekening was verkeerd. Ik blijf er bij dat je het beter door een electricien kunt laten aansluiten.

Berichten: 672

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

idd klazon, mijn hoofdberekening was verkeerd. Ik blijf er bij dat je het beter door een electricien kunt laten aansluiten.
Gelijk heb je

Ftr nooit heb ik meer dan sectie 2,5 gebruikt voor aansluiting van kookplaten op een driefasig net,nooit meer dan 20A beveiligd,daar ging het om ,om die berekening.Bij een installatie dien je ook de kostprijs in rekening te nemen en 4mm²/25A is overbodig hier

Ik denk dat er meer duidelijkheid is gekomen dan verwarring Klazon :wink:
huh?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

je mag dergelijke dingen wel zelf aanleggen, maar je behoort het daarna te laten keuren door een erkend installateur. Heeft met de verzekering te maken: wanneer je zelf iets wijzigt aan het vaste net en er brand uitbreekt, en men later aan kan tonen dat dat kwam door iets wat je zelf hebt aangelegd zonder te laten keuren, ben je de uhhh... pineut.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

Ik denk dat er meer duidelijkheid is gekomen dan verwarring Klazon   :wink:
Met verwarring doelde ik voornamelijk op het feit dat je een formule presenteerde waarin een factor wortel3 voorkomt. Dat is in dit geval onnodig. Je werkt maar met één spanning, nl. 230V omdat alles tussen een fase en de nul staat. Het feit dat er tussen de fasen onderling 400V staat is hier volkomen irrelevant want daar maak je geen gebruik van.

Berichten: 672

Re: Hoeveel vermogen kan ik uit mijn hoofdaansluiting halen?

peterA schreef:Ik denk dat er meer duidelijkheid is gekomen dan verwarring Klazon   :wink:
Met verwarring doelde ik voornamelijk op het feit dat je een formule presenteerde waarin een factor wortel3 voorkomt. Dat is in dit geval onnodig. Je werkt maar met één spanning, nl. 230V omdat alles tussen een fase en de nul staat. Het feit dat er tussen de fasen onderling 400V staat is hier volkomen irrelevant want daar maak je geen gebruik van.
Ik was idd wat te vaag,

De faktor wortel drie is ook de verhouding tussen maximum belasting bij een tweefasig net en een driefasig bij dezelfde aansluitspanning,in het geval van de kookplaten of de maximumbelasting van een net is het een hele goede indicator voor de aan te installeren automaat en leidingen,bij een driefasig net ga je dan wel uit van een optimale verdeling over de drie fasen,bij de kookplaten is dat geen probleem omdat de uitzonderlijke situatie waar de vier elementen ingeschakeld staan en tegelijkertijd de vier thermostaten ingeschakeld zijn zelden of nooit voorkomt,in dit uitzonderlijke geval (dat soms door de fabrikant vermeden wordt heb ik me laten vertellen) kan de automaat die situatie wel aan,zeker als je er eentje instaleert met een "tragere" curve

De berekening van PW was dus verkeerd zoals ie zelf al aangaf.

De mijne is heel bruikbaar als je je materiaaltasje vast hebt maar idd een benadering.

VG Peter
huh?

Reageer