Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Zie http://www.nu.nl/news/720828/50/Firefox-ac...t_Explorer.html

Kern van het verhaal: Er is een actie op touw gezet om gebruikers van Internet Explorer met harde hand over te laten gaan op Firefox. Webmasters kunnen een script downloaden waarmee iedereen die hun site bezoekt en Internet Explorer gebruikt, gevraagd wordt over te stappen op Firefox. Ook is er nog een "dead serious" variant die zorgt dat de website helemaal niet te openen is door gebruikers met Internet Explorer.

Nu ben ik echt geen groot fan van Microsoft (ik gebruik wel IE maar da's gemakzucht), maar ik vind dit te ver gaan. Zeker als je bedenkt dat de makers pretenderen dat het "tijd is om serieus actie te ondernemen en internet-gebruikers te bevrijden van de ellende van popups en spyware!"

Maken zij zich daar nu niet zelf schuldig aan?

Een ander speerpunt van deze mensen is schoppen tegen het grote Microsoft die, volgens hun, mensen dwingt van Microsoft-producten gebruik te maken. Ook dan is het weer vreemd dat zij nu mensen gaan dwingen van Firefox gebruik te maken.

Ik vind dit dan ook een ronduit stomme en asociale actie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Als je probeert om met je site mensen te bereiken moet je het vooral zo doen. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Even voor de goede orde: deze actie komt niet van Firefox en / of Google zelf. Het zijn gewoon een stelletje kanslozen die aandacht willen hebben. Meer dan 70% van de gebruikers (ook op het wetenschapsforum) gebruikt nog Internet Explorer. Moet je eens kijken wat er met de populariteit gebeurt als je die afsluit van je website.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Ik gebruik al ongeveer 1.5 jaar Firefox en dat bevalt me, ik heb daarvoor altijd met IE gesurft en dat was constant pop-ups, spyware en reclamebalkjes aan men scherm.

Ik vind IE persoon "brol"... iedereen zou eens een weekje met Firefox moeten werken. Véél gebruiksvriendelijker!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Rov schreef:Ik gebruik al ongeveer 1.5 jaar Firefox en dat bevalt me, ik heb daarvoor altijd met IE gesurft en dat was constant pop-ups, spyware en reclamebalkjes aan men scherm.

Ik vind IE persoon "brol"... iedereen zou eens een weekje met Firefox moeten werken. Véél gebruiksvriendelijker!
Ja goed, da's jouw goed recht. Net als het van anderen het goede recht is om een andere browser te gebruiken die zij prettig vinden. Of dat nou IE, Firefox, Opera of voor mijn part een ouwe Netscape is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Geen slimme actie natuurlijk, zoals al opgemerkt jaag je daar alleen maar veel bezoekers weg.

Maar toch:
Ook is er nog een "dead serious" variant die zorgt dat de website helemaal niet te openen is door gebruikers met Internet Explorer.
Er zijn ook sites die het domweg niet doen met bijvoorbeeld Opera. Ze geven daar geen reden voor of niks, enkel "unsupported browser" en klaar. Terwijl in ieder geval Opera echt een zeer compatibele browser is waarvoor het geen énkel probleem is om je site te laten werken.

Ik vind het zeer krom als mensen vandaag de dag nog sites maken, zeker als het om serieuze of professionele sites gaat, die niet op IE, FireFox, Opera of Safari werken. Die moet je gewoon supporten. Er is nog wel wat klein grut (waarvan een aantal ook prima compatible trouwens) maar daarvan kan ik me voorstellen dat mensen het minder interessant vinden.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat er bij een hoop site-makers nog een traditie lijkt te bestaan om naast IE ook Netscape te ondersteunen. Qua marktaandeel is Netscape allang verleden tijd, en valt totaal in het niet bij FireFox en Opera (de twee grote gratis alternatieven) en Safari (wat standaard bij Mac OS X zit).
Zeker als je bedenkt dat de makers pretenderen dat het "tijd is om serieus actie te ondernemen en internet-gebruikers te bevrijden van de ellende van popups en spyware!"

Maken zij zich daar nu niet zelf schuldig aan?
Niet voor de mensen die zelf al de juiste stap daartegen hebben genomen :roll:
Een ander speerpunt van deze mensen is schoppen tegen het grote Microsoft die, volgens hun, mensen dwingt van Microsoft-producten gebruik te maken. Ook dan is het weer vreemd dat zij nu mensen gaan dwingen van Firefox gebruik te maken.
Ik neem aan dat die mensen ook geen bezwaar hebben als IE-gebruikers overstappen op Safari of Opera.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Men klaagt Microsoft aan omdat ze producten opdringen... Kijk eens aan wat zíj doen...
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Ik vind het zeer krom als mensen vandaag de dag nog sites maken, zeker als het om serieuze of professionele sites gaat, die niet op IE, FireFox, Opera of Safari werken. Die moet je gewoon supporten.
Volgens mij is het net andersom. De browsers moeten zo ingericht zijn dat ze een website die is opgebouwd met een gangbare code goed weergeven.
Ik vind IE persoon "brol"... iedereen zou eens een weekje met Firefox moeten werken. Véél gebruiksvriendelijker!
Ik heb noodgedwongen een paar weken met Firefox gewerkt omdat een bepaalde site bij mij in IE niet goed doorkwam. Toen dat probleem was opgelost ben ik gauw teruggegaan naar IE. Ik vond FF knudde.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Volgens mij is het net andersom. De browsers moeten zo ingericht zijn dat ze een website die is opgebouwd met een gangbare code goed weergeven.
Interessante woordkeus, want "gangbaar" is hier helaas iets heel anders dan "correct".

Het is juist IE die een loopje met de regels neemt. Doordat IE zich niet aan de W3C specificaties houdt en allerlei HTML regels verkracht, zijn veel websitemakers lui of onwetend geworden en doen maar wat. Als het dan in IE werkt denken ze dat hun site in orde is. En vervolgens lopen andere browsers tegen het probleem aan dat zij de fouten van IE in feite moeten nabootsen om het stempel "compatible" en "support gangbare code" te krijgen. Klopt van geen kant natuurlijk, maar helaas wel de praktijk.
Ik heb noodgedwongen een paar weken met Firefox gewerkt omdat een bepaalde site bij mij in IE niet goed doorkwam. Toen dat probleem was opgelost ben ik gauw teruggegaan naar IE. Ik vond FF knudde.
Kwestie van smaak misschien. Ik ben ook niet gek op FF, maar toen ik na jaren lang echt met volle tevredenheid IE te hebben gebruikt toch een keer Opera probeerde, was ik meteen om. Ik kan talloze voordelen van Opera noemen waarom ik het echt zó'n enorme verbetering vind t.o.v. IE, maar dat zal ik nu even achterwege laten. Ben wel benieuwd naar wat je eigenlijk zo slecht vond aan FF in vergelijking met IE?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Doordat IE zich niet aan de W3C specificaties houdt en allerlei HTML regels verkracht, zijn veel websitemakers lui of onwetend geworden en doen maar wat.
Weg met die W3C specificaties. Het leven kent al genoeg regeltjes.

De beste browser is een browser die je als maker of gebruiker van een site de minste ergernis oplevert.

Firefox start te langzaam op.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Weg met die W3C specificaties. Het leven kent al genoeg regeltjes.
De internationale gemeenschap bestaat bij gratie van regeltjes. Als we allemaal de Engelse gramatica overboord zouden gooien zou het een puinhoop worden; als America zou beslissen om zich niet meer aan taalstandaarden te houden zou de rest van de wereld moeten protesteren, om ze terug te roepen. En niet hen hun gang laten gaan omdat veel mensen dat wel prettig vinden. Als er een standaard is gekozen siert het je niet om die zonder argumentatie te negeren. Dan beroep je je op je monopolie van het hier en nu, in plaats van op kwaliteit en toekomst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

Ben wel benieuwd naar wat je eigenlijk zo slecht vond aan FF in vergelijking met IE?
FF geeft sommige websites niet goed weer, b.v. verkeerd lettertype, terwijl er in het script niks mis is. M.a.w., waar IE heel vergevensgezind is t.a.v. sommige scriptfouten, is FF vaak roomser dan de paus.

Daarnaast moest ik in FF voor sommige acties wel 3 keer klikken, waar dat bij IE in één keer gaat. Probeer b.v. maar eens te editen in de adresbalk. Daar gaat FF heel anders mee om dan IE.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

FF geeft sommige websites niet goed weer, b.v. verkeerd lettertype, terwijl er in het script niks mis is. M.a.w., waar IE heel vergevensgezind is t.a.v. sommige scriptfouten, is FF vaak roomser dan de paus.
Ik weet dat IE inderdaad een hoop regels aan z'n laars lapt (wat volgens mij meer gemakszucht is geweest dan met de bedoeling om de browser zo goed mogelijk te maken), maar fontproblemen? Ik heb in IE altijd dan m'n text size default op 'smaller' staat. En als je een pagina te klein vindt en je stelt hem wat groter in, gaat ie alleen de fonts vergroten (en verkracht daarmee dus de complete layout). Dan vind ik de kleiner/groter optie van Opera handiger: die rendert gewoon je complete pagina groter, dus plaatjes, tabellen, etc. alles schaalt perfect mee.
Firefox start te langzaam op.
Da's waar [wortel]
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

HTML behoort zo simpel te zijn dat iedereen met een normale intelligentie een webstek kan maken. Het internet is er voor iedereen, NIET alleen voor techneuten.

Even een vergelijking tussen html en tex.

Als ik in html schrijf < b >tekst< b > (dit behoort te zijn < b >tekst</ b>, dan zie ik onmiddellijk in mijn browser dat vanaf "tekst" alles dikgedrukt staat. Binnen 5 sekonden heb ik het probleem opgelost.

Als ik in tex iets fout doe krijg ik de mededeling: "Dangerous tex construction". Verder krijg ik niets te zien, en ik mag er naar raden waar de fout zit. Leuk zeg!

Sterker nog. Mijn tex-code werd op zeker moment niet gepikt omdat (na 10 minuten zoeken) bleek dat iemand voor mij tex-code had gebruikt met een / (forward-slash) erin als deelteken. Dat werd daar geaccepteerd, maar mijn tex-code afgewezen.

Als ik een auto koop wil ik dat hij het doet, ook als ik die auto slecht behandel.

Ik weet niets van auto's en ik wil er ook helemaal niets van weten.

Datzelfde moet gelden voor computers. Velen willen een computer gebruiken, maar zijn totaal ongeinteresseerd om te weten hoe het werkt. Val ze niet lastig met regeltjes.

W3C wil dat je html code begint met onbegrijpelijke regels. Bah, bah, bah. Schop die techneuten naar de maan! [wortel]

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Firefox-activisten terroriseren Internet Explorer

HTML is gewoon een taal. En iedere taal heeft een eigen spelling, stijl en grammatica. Als je in het Nederlands zegt: "die word en fe lop moet digt plakt" zijn er maar weinig mensen die snappen dat je bedoeld dat die envelop dichtgeplakt moet worden. Zo ook met HTML, PHP, en LaTeX. Je moet alle commando's in de juiste volgorde en de juiste spelling invoeren, anders zijn er maar weinig browsers die weten wat ze er mee aan moeten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer