jeugd en "energie"-drankjes

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

jeugd en "energie"-drankjes

Het lijkt zo zoetjes aan een nieuwe drug. Ik kom regelmatig (vooral) jongens in de klas tegen die bij wijze van spreken een heel lesuur tussen het plafond en hun stoel op en neer stuiteren. Laatst zat er een, normaal een vrij kalm type, hyperdehyper een inhaalproefwerk te maken, daarbij geen enkele vraag fatsoenlijk lezend en zelfs enkele vragen compleet overslaand (niet omdat hij het antwoord niet wist, gewoon heel de vraag over het hoofd gezien). Hij was in een kwartier "klaar" (zonder dat hij snel wegwou, hij heeft daarna nog een half uur op mij zitten wachten voor het resultaat). Twee blikjes "Bullet".....

Wat doet die troep (excusez le mot, want goede kanten zie ik er niet van) met je concentratievermogen en andere faculteiten? Zitten er positieve kanten aan voor de "gebruiker", en zo ja in welke omstandigheden? Onder welke omstandigheden moet dit spul persé ontraden worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Onder welke omstandigheden moet dit spul persé ontraden worden?
Tja zonder enige medische achtegrond zou ik durven zeggen persé ontraden als je zo'n proefwerk wilt gaan maken maar ja ik ben geen dokter natuurlijk hé:wink:

Een tijdje terug vroeg ik ook hoe zoiets werkt toen ging het over coffie met daarin dus cafiene. Uit dat topic heb ik onthouden dat de cafiene zich vastplugt op iets in de hersenen waar normaal een stof op zit die signaleert dat het donker wordt of dat je moe zijt of zoiets.

zie dus ook: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=18839

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Monster Energy Drink

Ingredients: carbonated water, sucrose, glucose, citric acid, natural flavors, taurine, sodium citrate, color added, panax ginseng root extract, l-carnitine, caffeine, ascorbic acid, sorbic acid, benzoic acid, niacinamide, sodium chloride, glucuronolactone, inositol, guarana seed extract, pyridoxine hydrochloride, sucralose, riboflavin, maltodextrin, cyanocobalamin
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Er staat ook meestal op die blikjes iets als "niet gebruiken bij overgevoeligheid voor caffeine" Leerlingen die in de pauze wat bullit achterover slaan en in de les niet te houden zijn. Een nieuwe hype in "middelbare school-land

Voordelen van die drankjes zijn dus "het stuiterbal-effect" Na een drukke dag kun je nog prima een avondje stappen na het drinken van een paar van die blikjes. Je voet (op dat moment) de vermoeidheid niet.

Nadeel: Het is ontzettend zoet dus voor het glazuur op de tanden zal het wel niet al te best zijn. En het werkt niet eeuwig natuurlijk.

Ontraden onder vrijwel alle omstandigheden en zeker bij activiteiten waarbij concentratievermogen van belang is en waarbij je lichamelijk niet inspannend bezig bent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Een ander nadeel: veel cafeïne drinken werkt gewenning in de hand. Uiteindelijk heb je ontwenningsverschijnselen zoals concentratiezwakte als je niet op tijd je Bullit of Red Bull naar binnen hebt gewerkt.

Verder kan ik me zo voorstellen dat je steeds meer van het spul nodig hebt om hetzelfde "wakkere" effect te krijgen.

Ga ervan uit dat zo'n blikje net zoveel cafeïne bevat als een gewoon kopje koffie (+/- 120mg/l tegenover 100-400 mg/l bij koffie, hangt er natuurlijk vanaf hoe sterk je de koffie maakt).

Daarnaast zorgt het Guarana extract voor nog eens 20mg/l cafeïne.

In dat extract komen daarnaast nog methylxanthine-alkaloïden voor zoals de stoffen in thee en cacao (theophyline en theobromine - tussen 0,1 en 0.4 mg/l) waarvan theophyline invloed heeft op ademhaling, hart, vaatstelsel (bronchospasme, vasodilatatie) en het centrale zenuwstelsel.

Verder: taurine: bij een normale consumptie van vlees en vis gaat men uit van opname van een hoeveelheid taurine van 58mg/dag. Drink je een halve liter sportdrank per dag neem je 2000mg taurine extra op. (4000 mg/l)

Taurine is een stof die het lichaam zelf ook aanmaakt. Het is een stofwisselingsproduct van de zwavel bevattende aminozuren. Gevolgen van opname van grotere hoeveelheden zijn nog niet onderzocht.

Bij een hoge dosis (3-6g/dag) heeft taurine een bloeddrukverlagende werking bij patiënten met verhoogde bloeddruk.

Bij 50mg/kg lichaamsgewicht treedt een verhoogde concentratie van groeihormonen op in het bloed waardoor men denkt dat taurine een stimulerende invloed heeft op de hypothalamus.

Een andere stof die vaak in energydrinks te vinden is is glucuronolactone (2400 mg/l) (gebruikt bij bijv. bodybuilding). Als je van een dagelijkse consumptie van een halve liter energy drinks uitgaat dan is de hoeveelheid glucuronolactone die je dan extra opneemt 500 keer zo groot als de normale opname via gewone voedingsmiddelen. Deze stof is een normale metaboliet binnen onze stofwisseling en een belangrijk onderdeel van dierlijk bindweefsel (en plantenvezels). Ook hierover is weinig bekend m.b.t. de effecten die inname via energy drinks kan hebben, toxologische studies zijn er nauwelijks gezien het feit dat veel knaagdieren deze (exogeen toegediende) stof kunnen omzetten in Vitamine C, iets dat wij mensen niet kunnen.

Niet in combinatie met alcohol gebruiken, of in ieder geval niet teveel, want cafeïne en alcohol zijn beiden diuretica, net zoals de methylxanthine-alkaloïden. Samen gebruikt kunnen ze snel tot vochttekort leiden. Zegt men. Is men nog niet over uit. Wordt nog onderzocht.

Vanwege de vochtafdrijvende werking zijn de drankjes iig niet geschikt voor sporters om het vochttekort aan te vullen.

Al met al vind ik dat ze het spul in schoolkantines niet zouden moeten aanbieden. Het drinkt weg als frisdrank, ik vind het niet gek dat de kids gaan stuiteren.

Bron voor bovenstaande gegevens over de inhoudsstoffen: http://www.bfr.bund.de/cm/208/koffeinhalti...e_limonaden.pdf
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Al met al vind ik dat ze het spul in schoolkantines niet zouden moeten aanbieden. Het drinkt weg als frisdrank, ik vind het niet gek dat de kids gaan stuiteren.
Het wordt ook niet aangeboden in de kantine, maar de lokale super doet er goede zaken mee. De sixpackjes staan in de kluisjes van de "kids".

Overigens bedankt voor de info over bepaalde bestanddelen. Als je geen vaag benul van dit soort zaken hebt is het lastig de waarde te beoordelen van wat je er op internet over vindt.

Een vraag die nog beduidend minder aan de orde is geweest, is mijn "waarneming" dat de kids tussen plafond en stoel op en neer stuiteren, en mijn mogelijk voorbarige conclusie dat stoffen in dat spul niet bevorderlijk zouden zijn voor het (toch al vaak beperkte) concentratievermogen.

Over die stofjes als taurine en zo is blijkbaar nog niet zoveel bekend. Maar als we het dan over de cafeïne hebben bijvoorbeeld, van een teveel word je toch ook wel zó "wakker" dat je ook niet meer fatsoenlijk kunt nadenken (flitsende?, zappende? gedachten)?? Of zie ik dat verkeerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 89

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Dan moet je deze eens proberen: 17- Halo-Methyl-Dianadrone

Je kan gerust enkele uurtjes serieus doorsporten...benieuwd wanneer deze op de dopinglijst zal komen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Mijn persoonlijke ervaring is dat caffeïne wel degelijk de concentratie verbeterd, ware het niet dat ik anders in slaap zou vallen. Van een teveel aan caffeïne, uit koffie of energie drankjes maakt niet uit, werd ik nogal hyper. Dit deed niet af aan het feit dat het nachtje verslagen typen heel snel ging.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Wij kregen als tip bij het examen geen redbull of andere energie drankjes te drinken. Omdat deze je tijdelijk een concentratie-kick geven waarna je concentratie daalt naar een nóg lager niveau dan het al was.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Wij kregen als tip bij het examen geen redbull of andere energie drankjes te drinken. Omdat deze je tijdelijk een concentratie-kick geven waarna je concentratie daalt naar een nóg lager niveau dan het al was.


Klopt. Cafeïne verwijdt de bloedvaten zodat er meer bloed door je lichaam kan stromen, maar als cafeïne is uitgewerkt vernauwen de bloedvaten zich juist.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 2.746

Re: jeugd en "energie"-drankjes

ik heb nog nooit een invloed gevoeld van koffie, thee, of redbull toestanden, hoeveel ik er ook drink.

ik denk dat het redelijk verschilt van persoon tot persoon.

als ik zo'n drankje achterover gegoten heb (doe ik zelden) ben ik vies van mezelf wat ik juist gedaan heb, het is totaal niet lekker en véél te zoet én duur.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: jeugd en "energie"-drankjes

ik ben best wel een koffie-junk, maar als ik meer dan 2 koppen snel achter elkaar drink, merk ik idd een "storm" in mijn hoofd. Druk gedrag en drukke gedachten zijn het gevolg, en dat is idd niet goed voor de concentratie. Wel humor bij het stappen, als je een zware, lange dag heb gehad, maar op school zou ik de cafeïne consumptie beperken. Op school drink ik niet meer dan 2 normale koppen koffie per dag (omdat ik anders geheid in slaap lazer bij sommige vakken, al vind ik het nog zo interessant)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3.165

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Ik heb nog nooit energiedrankjes gedronken.

Mijn ervaring met cola is dat het een zegen is als je te weinig geslapen hebt of een nacht door moet studeren. Als je moe bent dan helpt cola echt wel met een nacht doorstuderen en de ochtend examen moeten maken.

Het is natuurlijk beter als je de studiestof op tijd verwerkt hebt en daardoor niet de nacht voor een examen moet blokken.

Voor het stampen en met een slaaptekort examen moeten maken raad ik het drinken van cola of energiedrankjes van harte aan.

Als je goed gestudeerd en geslapen hebt lijkt het mij inderdaad onverstandig om de redenen die al aangehaald zijn.

Ik ga de volgende keer ook eens een energiedrankje proberen als ik weer de nacht moet doorgaan (voor mijn laatste examen in de periode bijvoorbeeld, dan kan je het veroorloven).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Ik drink eigenlijk nooit die dingen, behalve tijdens proefwerkweken, dan zijn ze heel nuttig. Ik drink dan wel Golden Power (soort Red Bull) en zo hou ik mijn concentratie erbij en ik blijf een beetje wakker bij het leren...
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Berichten: 30

Re: jeugd en "energie"-drankjes

Nu komt het de leerling vs. de leerkracht :roll: Grapje hoor Jan :wink:

In ieder geval ik heb er vandaag nog één op. Ik zelf heb nooit last van het zo genoemde "stuiterbaleffect", ik ben van mezelf ook wel rustig. Waarom ik het drink? Ze zijn mierzoet (en dat is eigenlijk best wel lekker). Veel mensen drinken het omdat ze denken dat ze er extreem veel energie van zullen krijgen. Ik merk er zelf nooit veel van. Een blikje golden power staat toch al wel gelijk aan 2-4 bakken koffie (Cafaïne). Maximaal 1 blikje per week vind ik al zat

Reageer