[Elektronica] mk 126 auto alarm simulatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Elektronica] mk 126 auto alarm simulatie

hello;

Voor mijn eindwerk elektronica heb ik een velleman kit gekocht maar nu moeten we de werking ervan uitleggen en aangezien ik niet veel verstand heb van elektronica had ik gehoopt dat iemand me zou kunnen helpen

Groeten

Nicolaz

http://www.velleman.be/downloads/0/manual_mk126.pdf

Berichten: 7.068

Re: [Elektronica] mk 126 auto alarm simulatie

Voor mijn eindwerk elektronica heb ik een velleman kit gekocht maar nu moeten we de werking ervan uitleggen en aangezien ik niet veel verstand heb van elektronica had ik gehoopt dat iemand me zou kunnen helpen
Ik wil wel een poging wagen om je wat elektronica bij te brengen, maar ik verwacht wel wat denkwerk van jouw kant. We gaan onderaan beginnen (het gedeelte onder "# of flashes").

Het driehoekje is een OpAmp (dit wist je hopelijk al). We gaan er vanuit dat deze opamp zich ideaal gedraagt. Dat wil zeggen dat het verband tussen de ingangen en de uitgang is:
\(U_{\mbox{\small uit}} = A(U_{+}-U_{-})\)
Waarbij \(A\) een bepaalde versterking is. Deze versterking wordt verondersteld groot te zijn.

De eerste vraag: Stel dat \(U_{+}\) groter is dan \(U_{-}\). Wat betekent dit voor de uitgangsspanning? Wat gebeurt er als \(U_{+}\) kleiner is dan \(U_{-}\)? (hint: de woorden "positieve en negatieve voedingspanning" zouden in je antwoord voor moeten komen. [wortel] )

Berichten: 2

Re: [Elektronica] mk 126 auto alarm simulatie

als U+ groter is dan U- zal de uitgangspanning zeer groot zijn (aangezien A oneindig is). De uitgangspanning kan echter nooit groter zijn dan de voedingsspanning en zal dus daarom gelijk zijn aan de voedingsspanning

als U+ kleiner is dan U- --> het resultaat van U+ - U- is negatief maar aangezien de uitgangspanning nooit kleiner kan zijn dan de laagste potentiaal die aanwezig is, zal de uitgangsspanning nul zijn

alvast bedankt voor je hulp

nicolaz

Berichten: 7.068

Re: [Elektronica] mk 126 auto alarm simulatie

We blijven naar hetzelfde deel van de schakeling kijken. Stel dat de uitgang van de opamp gelijk is aan de positieve voedingsspanning. De vraag is nu wat er gebeurt met de spanningen aan de ingangen van de opamp.

Eerst de positieve ingang (knooppunt 10). Om hier de spanning te bepalen heb je twee formules nodig:

Wet van Ohm: \(u = i \cdot R\)

Kirchhoff's stroom wet: \(i_{\mbox{\small \in}} = i_{\mbox{\small uit}}\)

Met behulp van de wet van Ohm kun je de stromen door de drie weerstanden rond knooppunt 10 uitdrukken. Ik doe dat even voor \(R_{10}\):
\( i_{10} = \frac{V_p - U_{+}}{R_{10}} \)
met \(V_p\) als positieve voedingsspanning.

Doe dit ook voor de andere twee weerstanden.

Nu je de stroom door alle drie de weerstanden weet kun je de tweede formule gebruiken. De stroom die via R10 en R11 knooppunt 10 binnenkomt, gaat via R12 weer weg, dus:
\(i_{10}+i_{11} = i_{12}\)
In deze formule de gevonden uitdrukkingen voor de i's invullen en omschrijven zodat \(U_{+}\) aan de linkerkant staat en de rest aan de rechterkant van het gelijkteken. Als het goed is zou je moeten vinden \(U_{+} = \frac{2}{3} V_p\) (laat even weten of dit gelukt is).

Je weet dus nu dat als de opamp een hoge uitgangsspanning heeft er op de positieve ingang van de opamp een spanning van twee-derde van de positieve voedingsspanning staat. Dit hele verhaal kun je ook doen voor de situatie dat de uitgangsspanning van de opamp gelijk is aan de negatieve voedingsspanning (0V in dit geval). Als je dat doet kom je erop uit dat \(U_{+}\) gelijk is aan een-derde van de positieve voedingsspanning (laat wederom weten of dit gelukt is).

Nu de spanning aan de negatieve ingangsspanningkant. Hierbij kijken we weer even naar de wet van Ohm. De wet van Ohm zegt dat als er een spanningsverschil is over een weerstand dat er dan een stroom gaat lopen. Een condensator heeft de eigenschap dat de spanning over een condensator niet opeens kan veranderen. Stel dat de opamp een uitgangsspanning heeft die gelijk is aan de positieve voedingsspanning en dat de spanning over de condensator gelijk is aan 0V. De 0V over de condensator kan niet in een keer veranderen, dus er zal een spanningsval over de weerstand R9 lopen en er zal dus een stroom lopen door die weerstand (als ik te snel ga, hoor ik het wel). Deze stroom kan maar een kant op (als we de opamp ideaal veronderstellen) en dat is door de condensator. Hierdoor zal de condensator opgeladen worden en de spanning over de condensator stijgen. Als de spanning over de condensator stijgt (en de uitgangsspanning van de opamp blijft gelijk) dan zal de spanning over R9 afnemen. Hierdoor neemt de stroom door R9 af, en dus de stroom door de condensator, die dus weer langzamer vol zal lopen. Dit gaat door, als de situatie niet zou veranderen, totdat de condensator dezelfde spanning over zich heeft als de opamp op de uitgang heeft staan.

Het belangrijkste hiervan is dat de spanning over de condensator, en dus de spanning \(U_{-}\), zal stijgen. Wat gebeurt er als de negatieve ingangsspanning van de opamp groter wordt dan de positieve ingangsspanning van de opamp?

Reageer