Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Het is een feit dat wij op aarde altijd dezelfde kant van de maan verlicht zien.

Ik meen mij te herinneren dat dit komt doordat de maan er even lang over doet om rond de aarde te draaien als dat hij om zijn eigen as draait. Ongeveer één maand dus.

Nou is mijn vraag of dit waar is en zo ja, is dat toeval dat het even lang duurt? Of is er een logische verklaring voor?

Ik ben zeer benieuwd!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

ja dat is het: we hebben hier te maken met gekoppelde rotatie

klik hier voor een correcte uitleg over dit fenomeen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

dat is niet toevallig. Als een planeet of maan (te) dicht bij een ster of planeet draait, dan ontstaat er een zogenaamde tidal lock. Oftewel dezelfde kant staat naar het object gericht. Mercurius bijvoorbeeld staat altijd met dezelfde kant naar de zon

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Bij mercurius is het nog vreemder. Voor elke 3 rotaties om zijn as, draait mercurius er 2 om de zon. Dit is inderdaad ook een "tidal lock", maar niet de logische grond baan (dat is 1:1 zoals bij aarde-maan). Een theorie is dat mercurius door een astroide is getroffen waardoor hij in deze "lock" is gekomen en niet in de stabielere 1:1. Misschien heeft zijn eliptische baan er ook iets mee te maken.

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Wanneer inderdaad zoals men denkt de maan ontstaan is uit de inslag van een hemellichaam ter grootte (ongeveer) van Mars in de aarde, betekent dat dan ook dat er nog materiaal van wat vroeger de aarde was nog ergens rondslingert, of is alles wat zich heeft losgemaakt van de aarde samen de maan gevormd.

Betekent dat dan tegelijkertijd dat het vreemde lichaam wat zich heeft samengevoegd met de 'oude' aarde eventueel een aantal nieuwe elementen zou kunnen hebben toegevoegd aan de samenstelling van de aarde en zou dit misschien tegelijkertijd de trigger kunnen zijn van het ontstaan van leven op deze bol?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

hoe de maan precies gevormd is blijft nog steeds een vraagteken, alhoewel de botsing met een object ter grootte van mars het meest waarschijnlijke blijft de dag van vandaag.

ik denk niet dat er meteen een grote maan was: we zitten nog steeds in het begin van het ontstaan en er waren nog vele inslagen: zowel bij de maan als op de aarde. er zal dus nog heel wat materie "versmolten" zijn met maan en aarde.

er zijn ook theorieen ivm het leven op aarde dat dze gebracht worden door bv kometen of dat leven is overgewaaid vanuit mars. het zou dus best kunnen dat leven gebracht is door de aarde of dat de samenstelling van de aarde beetje werd beinvloed zodat leven zich (makkelijker) kon ontwikkelen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 1

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Kan het dan niet dat de Maan tegelijk is ontstaan met de Aarde en in de loop van tijd zo is geworden zoals wij hem nu kennen?

Misschien is het een rare vraag, :shock: maar ik zou het toch graag willen weten...

Groetjes,

Merel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

dat is een theorie die bestaat, maar steeds meer en meer verworpen wordt
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Merel schreef:Kan het dan niet dat de Maan tegelijk is ontstaan met de Aarde en in de loop van tijd zo is geworden zoals wij hem nu kennen?

Misschien is het een rare vraag,   :shock: maar ik zou het toch graag willen weten...
"De enige domme vraag is de vraag die niet gesteld wordt"

Het is niet zo waarschijnlijk dat de aarde en de maan tegelijk zijn ontstaan. Eén van de belangrijkste argumenten hiervoor is de samenstelling van de maan. De kern van de maan bevat relatief erg weinig ijzer (en andere zware elementen). Toen de aarde botste met een ander object (ter grootte van Mars) is er heel veel puin de ruimte in geslingerd. De zwaardere elementen zoals ijzer bleven dichterbij de aarde dan de lichtere elementen (Si, C). Die zwaardere elementen vielen terug op de aarde en de lichtere bleven in een baan om de aarde zweven, en vormde de maan.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

Maar hoe komt eigenlijk dat de maan dan soms overdag zichtbaar is als die bijna precies dezelfde rotatie maakt?
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Waarom zien we altijd dezelfde kant van de maan?

De maan is zichtbaar omdat er licht van de zon opvalt. Het kan dus prima zo zijn, dat de maan in het zonnetje staat en dat wij dat ook zijn.

Afbeelding

Stel de maan staat in het plaatje boven, dan is hij te zien van af het deel van de aarde dat ook in de zon staat.

Reageer