[Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

Hey,

ik heb enkele vraagjes:

-Is er bij een ongelijkmatige belasting in driehoek gevaar voor overspanningen over 1 of meerdere fasen van de last bij onderbreking van enerzijds een fasegeleider, of anderzijds een lijngeleider?

-Is er bij een ongelijkmatige belasting in ster met aangesloten nulgeleider gevaar voor overspanningen over 1 of meerdere fasen van de last bij onderbreking van enerzijds een fasegeleider, of anderzijds een lijngeleider?

-Beschouw omtrent de ongelijkmatige belasting in ster zonder nulgeleider de problematiek van de beveiligingen in een 3-fasig net, enerzijds met zekeringen, anderzijds met automaten.

't zijn misschien wel vervelende vraagjes..

Mvg, Mac.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

't zijn misschien wel vervelende vraagjes..
Ja, en aan het taalgebruik te zien ook niet aan je eigen brein ontsproten, want als je ze zo kunt formuleren ken je het antwoord ook.

Dit is opgavenboekjestaal. Huiswerk? Wat weet je er al van, wat denk je er zelf van? Mensen zat hier die je kunnen helpen, weinigen die je werk voor je zullen maken.. (hebben het zelf meestal druk zat)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

......enerzijds een fasegeleider, of anderzijds een lijngeleider?
Als ik dit lees vraag ik me af: wat is in vredesnaam het verschil tussen een fasegeleider en een lijngeleider?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

fase = een van de drie draden die uit het net komen, dus fasespanning en -stroom meet je juist na het stopcontact.

Indien er een motor (spoelen) aangesloten is in ster of driehoek, is de lijngeleider hetgeen door één (driehoek) (of meerdere (ster) ) spoelen loopt.

Of zo herinner ik het me toch...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

...Of zo herinner ik het me toch...
Ik zou het graag zeker willen weten. Ik kende het begrip lijngeleider niet.

Googelen op de combinatie fasegeleider+lijngeleider leverde precies 1 hit op, nl. een Belgisch voorschrift voor elektrische installaties van meer dan 250 pagina's. Ik had niet zo veel trek om in dat document te gaan zoeken wat ze precies met een lijngeleider bedoelen. Als je zoekt op alleen lijngeleider dan krijg je veel meer hits, maar die gaan allemaal over hengelsport....

Berichten: 2.589

Re: [Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

volgens mij is er niet echt verschil tussen lijn of fase geleider. daarom denk ik ook dat de eerste vraag is als volgt moet zijn:

Is er bij ongelijkmatige belasting in driehoek gevaar voor overspanning over één of meerdere fasen van de last bij onderbreking van fasegeleider of anderzijds nulgeleider

kijk daarvoor eens hier http://www.circuitsonline.net/forum/view/22205 ik weet dat je zeker je nulgeleider niet moogt onderbreken bij een sterschakeling van de verbruikers die dan ongelijkmatig belast worden maar of dat, dan ook zo is bij een in driehoek geschakelde verbruiker weet ik niet meer.

Vraag 2 is hier door eigenlijk al beantwoord (als je dus ze even herschrijft zoals hier boven)

dit gaat je waarschijnelijk ook intereseren: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...dpost&pid=55199

Groeten.

Berichten: 672

Re: [Elektriciteit] Metingen op het 3-fasig net

Als je bij een driefasig net met neutrale geleider (ster) de neutrale onderbreekt komen op dit net verschillende monofasige circuits in serie te staan met een spanning van meestal 400 V over die serieschakeling,als op die manier je tv en je wasmachine in serie staan kun je je voorstellen dat de hogere weerstand van de voeding van je tv het leeuwendeel van die 400 V over zich krijgt.(I in de serieschakeling blijft overal gelijk dus is de U afhankelijk van de weerstand)

Bij driehoek kun je problemen krijgen als een motor "op twee poten" gaat draaien,daarom plaats je best een regelbare motorbeveiliger voor die motor (vaak is die motor al thermisch beveiligd).

In een huishoudelijk net 3x230V,(meestal vind je daar geen driefasige motoren terug) kan het wegvallen van een fase geen overbelasting geven op de toestellen.

Lijn en fasegeleider zijn verschillende benamingen voor 't zelfde voor zover ik weet
huh?

Reageer