Versnellen in de ruimte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 717

Versnellen in de ruimte

Naar aanleiding van een opmerking in de minicursus. Als je versnelt in de ruimte, werkt er dan een kracht F=m*a op je? Ergens is dat vreemd, want op aarde is dezelfde formule van toepassing. Maar hier hebben we nog een a, de zwaartekracht.

Dus als ik een bol neem waar ik mezelf in plaats in de ruimte. Dan zweef ik ergens in de bol. Maar als de bol gaat bewegen dan sta ik stil. Denk ik? Mijn vis in mijn vissekom beweegt niet als ik de kom beweeg. Maar dat kan komen door een gelijk soortelijk gewicht. Dus als ik de bol met mij erin vul met water, werkt er dan nog steeds een F=m*a op me? Of merk ik er dan opeens niets meer van?

:shock: ;) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Versnellen in de ruimte

stel dat je naar boven zou versnellen, dan word je tegen de bodem gedrukt als je in een bokaal zou zitten zonder water, wanneer je in een bokaal zit met water, dan wordt dat water evengoed tegen de bodem gedrukt, samen met jou. er werkt dan een kracht op jou.

deze kracht is echter niet te onderscheiden van zwaartekracht. dit is de algemene relativiteitstheorie: een zwaaartekrachtsveld is niet te onderscheiden van een eenparig versneld stelsel zonder zwaartekrachtsveld.

stel maar eens dat ze je in een gesloten doos zouden steken, en ze zetten je op aarde, dan voel je jezelf aangetrokken tot de bodem van de doos. wanneer ze de doos met jou zouden versnellen in de ruimte, word je ook tegen de bodem gedrukt, maar jij kan niet weten of jij je in een zwaartekrachtsveld bevindt, of in een versnelde doos...

Berichten: 717

Re: Versnellen in de ruimte

Ja! Mee eens. Helemaal duidelijk.
een zwaaartekrachtsveld is niet te onderscheiden van een eenparig versneld stelsel zonder zwaartekrachtsveld.
Dat wou ik even horen.

Maar in de bol met water met mij erin. Hoe ervaar ik die kracht dan? Ik kan hem eigenlijk niet voelen, toch?

Reageer