Zwangerschap in detentie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Zwangerschap in detentie

Beste leden,

Wie kan mij het een en een andere vertellen over de rechten van een zwangere vrouw in detentie? Ik leg u de volgende casus voor. Een vrouw brengt de helft van de opgelegde vrijheidsstraf in halfopen inrichtig (BBI). Het is in zulke inrichtingen verplicht om te werken. In de vrije maatschappij zou zij de laatste vier weken voor de bevalling met zwangerschapsverlof zijn. Geldt het ook voor deze gedetineerde? M.a.w. geen strafonderbreking maar een vrijstelling van de verplichte arbeid.

Na de helft van de opgelegde vrijheidsstraf kan een gedetineerde overgeplaatst worden naar een open inrichting (ZBBI). Met een voorwaarde dat men werk buitenshuis moet verrichten. Deze vrouw bevalt juist in deze periode. Heeft zij recht op vrijstelling van deze activiteiten om haar zuigeling te verzorgen? Nogmaals, in het in de vrije samenleving wel het geval.

Overigens, heeft haar detentie niets met het onderwerp kinderen te maken. Het gaat om een economisch delict waar arbeidsterapie geen voorwaarde voor de opgelegde straf is.

Alvast bedankt voor uw mening.

Berichten: 4.546

Re: Zwangerschap in detentie

ik zie dat je nieuw bent, zeg aub geen u, voel ik me zo oud [wortel]

maar emm, volgens mij moet een kind dat is geboren in de gevangenis worden afgestaan voor adoptie of moet het ondergebracht worden bij familie. dat laatste lijkt mij het waarschijnlijkst, bij opa en oma, of bij de partner of een ander familielid.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer