Kromming van de aarde zien?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 3

Kromming van de aarde zien?

We hebben hier een kleine discussie. De ene partij zegt: Bij helder weer kun je, als je aan het strand staat, de kromming van de aarde zien. De andere partij beweert van niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Kromming van de aarde zien?

De horizon ligt ongeveer op 4,7 km afstand van je af. Schepen die op zee varen op en afstand groter dan 4,7 km, zullen deels achter de horizon vallen. Als het zeer helder weer is moet dit denk ik wel waar te nemen zijn met een verrekijker of telescoop (iets met een lens), wat dus zal betekenen dat de aarde niet plat is.

Berichten: 3

Re: Kromming van de aarde zien?

En zonder lens?

Berichten: 3

Re: Kromming van de aarde zien?

Het gaat trouwens over de breedte, dat je dus van links naar rechts kijkt, en dan de kromming ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Kromming van de aarde zien?

De horizon ligt ongeveer een hoek van 0,04 graden lager dan wanneer de aarde oneindig plat zou zijn. Ik denk niet dat iemand dat waar kan nemen met het blote oog. Bij onhelder weer komt de horizon mogelijk schijnbaar lager en dichterbij te liggen, waardoor het misschien lijkt dat je wel de bolling ziet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kromming van de aarde zien?

Prof. Minnaert (Natuurkunde van 't vrije veld) heeft daar ook nog wel het een en ander over te vertellen (deel I pag 64 e.v.) Het gaat me te ver om dat hier allemaal te gaan overtypen. Boven koud water onder een warme lucht (meestal voorjaar dus) kun je over de horizon heen kijken, de horizon lijkt dan mogelijk zelfs wel hol. Er ligt dan een laag koudere lucht vlak boven het wateroppervlak. Andersom, warm water en koude lucht (september komt dat nog wel eens voor) krijg je een extra bolle horizon. Luchtspiegelingen zijn aan vergelijkbare effecten te danken.

Maar als je op een geschikte dag (lucht even warm als water) op de duinen staat moet je de kromming kunnen waarnemen. Tenzij ik zelf herhaaldelijk gefopt ben heb ik dat al vaker gezien. Maar ik heb dan ook zg. timmermansogen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Kromming van de aarde zien?

Ik stond enkele jaren geleden op de Tafelberg bij Kaapstad(op ca.1000 mtr) hoogte en nam een foto in Zw-richting,dus over de Atl.oceaan,kon wrs. een 60-70 km ver zien.

De horizon in ZW richting was duidelijk gebogen.

In hetzelfde jaar met een vliegtuig tussen Jburg en El.town. op 7 km hoogte:Een opname met licht gebogen horizon!

Net als JanvdV heb ik sterk ontwikkelde timmermansogen en zie ook elke afwijking in een bouwobject en dus ook licht gebogen horizonten!

Reageer