[Natuurkunde] Remweg en vertraging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Natuurkunde] Remweg en vertraging

raintjah schreef:Is de manier van slippen ook niet belangrijk? Als je auto tijdens het slippen 90 graden draait, is dan de wrijving met het asfalt niet groter?


ook hier afhankelijk van verschillende factoren, maar dan begin je te werken met rotatie energie e.d.


Neem een droge weg , een gewone personenwagen met standaard banden onder. Is dan de wrijving groter?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Remweg en vertraging

de wrijving zal eigenlijk hetzelfde zijn, maar de afstand zal verschillend zijn
BRM

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: [Natuurkunde] Remweg en vertraging

Frekkel schreef:
nuja, dit doet eigenlijk voor mij nu niks ter zake, als je zo goed zou willen zijn om even mijn berekening te checken...
In principe met alle genoegen. Maar omdat volgens mij de uitgangspunten van je berekening verkeerd zijn kan volgens mij van je berekening ook niets kloppen.

2+2=4, maar 2 apen + 2 dolfijnen :roll: 4 koeien

Raintjah schreef:
Als je auto tijdens het slippen 90 graden draait, is dan de wrijving met het asfalt niet groter?
Nee, ik zie geen enkele principiële reden daarvoor. Een ijzeren wiel zou dwarsstaand nog in het asfalt kunnen snijden. Rubber doet dat niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Remweg en vertraging

Jan van de Velde schreef:In principe met alle genoegen. Maar omdat volgens mij de uitgangspunten van je berekening verkeerd zijn kan volgens mij van je berekening ook niets kloppen.

2+2=4, maar 2 apen + 2 dolfijnen :roll: 4 koeien


even op een rijtje zetten: ik neem de remafstand van een wagen die een noodstop doet om de snelheid te berekenen van een andere wagen die een noodstop doet.

de wagen heeft een accident niet frontaal net voor deze stil staat (1000kg-100 kg)

dus te verwaarlozen.

ongevallenanalyse is geen exacte wetenschap hé, hoewel ze er wel gebruik van maken. vaak weten ze nog minder. het is soms een beetje gissen en raden, hetzelfde met reactietijden, een jong persoon reageert doorgaans sneller dan een 60+er maar evengoed neemt men algemeen aan dat de reactietijd 0.8 sec. bedraagt.
BRM

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: [Natuurkunde] Remweg en vertraging

Over exacte wetenschap gesproken, dat die in de praktijk niet altijd exact kan worden toegepast omdat niet alle gegevens exact bekend zijn is duidelijk. Maar dat betekent niet dat je vervolgens maar vrolijk aan de principes mag gaan knoeien, want dan ga je van kwaad naar erger.

Dus in zo'n geval van onbetrouwbare gegevens bediscussieer je deze stuk voor stuk en verdedig je waarom je uiteindelijk voor een bepaald getal kiest. Vervolgens pas je de juiste principes toe, en geef je in je conclusie aan dat dit de verwachte waarde is, maar dat deze in geval zus en zo nog redelijkerwijs gezien zover zou kunnen afwijken.

Dus als die automobilist van jou zou moeten voorkomen omdat hij volgens jouw berekening te hard heeft gereden, mag de verdediging mij oproepen om jouw rapportje ongeldig te verklaren, :D omdat jij de beginsnelheid berekent op basis van cijfers met statische wrijving, terwijl je dus zou moeten rekenen met dynamische wrijving. Die kan tot 25 % lager uitvallen, daarmee ook zijn remvertraging, waardoor zijn beginsnelheid zo'n 15 % lager gelegen kan hebben. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Remweg en vertraging

ik ben momenteel student en nu krijgen we zaken uit het verleden, kwestie van een beetje te oefenen voor later. jij hebt dus helemaal geen verantwoordelijkheid. :wink:

ik snap niet goed welke getallen ik nu juist moet verdedigen? dat remspoor van 15,75m die je duidelijk ziet op de baan of de remvertraging die eveneens afkomstig is van een noodstop. dus ook met blokkerende wielen.

even terzijde: het remspoor is in feite maar van één wiel. ik moet ook kunnen verklaren van welk wiel het afkomstig is. aangezien het remspoor van rechts naar links afbuigt neem ik aan dat het remspoor van het linkervoorwiel afkomstig is. nu weet ik niet als er hier een wet voor bestaat om dit uit te leggen.
BRM

Reageer