Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

Twee vragen over botrytis:

1) Hoe kun je botrytis het beste bestrijden als je er eenmaal last van hebt?

2) Hoe kun je het beste ervoor zorgen dat de botrytis zich niet verder verspreidt?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

1-aangetaste delen wegplukken en afvoeren

2-chemische bestrijding uitvoeren

3-groeiklimaat verbeteren, in het bijzonder zorgen voor een lagere luchtvochtigheid.

is dit een praktisch probleem in je kweekkasje thuis, of gaat het om iets anders??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

Jan van de Velde schreef:1-aangetaste delen wegplukken en afvoeren

2-chemische bestrijding uitvoeren

3-groeiklimaat verbeteren, in het bijzonder zorgen voor een lagere luchtvochtigheid.

is dit een praktisch probleem in je kweekkasje thuis, of gaat het om iets anders??
Het gaat om botrytis in de tomatenteelt. Elk jaar hebben we er wel last van, maar het ene jaar minder/meer dan het andere jaar. Vorig jaar hadden we er zeer veel last van en dat leidde tot een grote schadepost. Dit jaar beginnen we in een deel van het warenhuis ook flink last te krijgen. De drie punten die je noemt doen we al zoveel mogelijk, alhoewel punt 3 het meest lastig is om daar invloed op uit te oefenen.

Het grote probleem zit em volgens mij in de verspreiding van de schimmelsporen. Zodra je een aangetast deel wegsnijdt, vliegen de sporen in het rond. Ook met bladplukken of zelfs het knippen van de tomaten zie je regelmatig een enorme stofwolken, schimmelwolken dus. En die schimmelsporen gaan natuurlijk gewoon een paar meter verderop weer rustig neerstrijken om daar de boel te verzieken.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar laten we realistisch blijven: 100% voorkomen is onmogelijk. Dus blijft over: hoe houd je de schade zoveel mogelijk beperkt, m.a.w. hoe zorg je ervoor dat de botrytis zich zo min mogelijk kan verspreiden?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

Als ik dit zo lees praat ik met een prof. En dan weet je net zo goed als ik dat het een nauwelijks te vermijden verschijnsel is. Vooral rassen die een zwaar dicht gewas vormen, ivm met energiebesparing in de winter onder folie (en dus een beetje zwakker) opgegroeid, dit jaar bovendien nog tijdens een paar donkere maanden (januari en februari), en dan hou je het toch niet tegen. Papjes smeren, blad snijden met ontsmettende mesjes ipv bladplukken om mooiere wonden te krijgen, regelmatig met de kwast met een rovralpapje rond om aangetaste stengeldelen aan te smeren, de trukendoos ken je waarschijnlijk beter dan ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

Als ik dit zo lees praat ik met een prof.
hahaha! Toch is dit maar een tijdelijk bijbaantje hoor :roll:
En dan weet je net zo goed als ik dat het een nauwelijks te vermijden verschijnsel is.
Het is ook onvermijdelijk. Ik wil het ook niet voorkomen, maar ik wil het zo min mogelijk verspreiden.
Papjes smeren, blad snijden met ontsmettende mesjes ipv bladplukken om mooiere wonden te krijgen, regelmatig met de kwast met een rovralpapje rond om aangetaste stengeldelen aan te smeren, de trukendoos ken je waarschijnlijk beter dan ik.
Dat klopt. Maar ik sta altijd open voor nieuwe ideeen en ik dacht, laat ik maar eens een gokje wagen op een wetenschappelijk forum, wellicht dat er iemand een idee heeft waar zelfs Einstein zich nog een keer van zou omdraaien in z'n graf. Ik sta er trouwens van te kijken hoeveel jij over zo'n onderwerp als dit vanaf weet.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

Jan was in z'n vorig leven geloof ik tuinbouwer, maar daar kan hij je zelf meer over vertellen.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Botrytis / grauwe schimmel in bijv. tomatenteelt

CV in't kort: Tuinbouwingenieur (voormalige HTuS Utrecht), tien jaar lang technisch manager geweest op diverse tuinbouwprojecten (vrnl buitenlanden), 7 jaar aardbeienteler voor mijn brood (dunne kale boterham) en nu sinds 5 jaar nog aardbeienteler als bijbaan naast eerst milieutechniek (bodemonderzoek) en nu sinds een jaartje natuurkunde-docent VMBO.

Dus ja:
Jan was in z'n vorig leven geloof ik tuinbouwer
en breek me de bek niet open, het valt niet mee je vreten te verdienen met het voor anderen te telen.......

(en als je dan ook nog eens in de Botrytis loopt...... :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer