Fietsen met platte band

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Fietsen met platte band

Hoi,

waarom moet je tijdens het trappen meer moeite doen als je band niet goed opgepompt is?

Mvg

Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsen met platte band

Meer vervorming van de band waardoor de rolweerstand groter wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Fietsen met platte band

Ik snap het niet... Het wiel blijft toch nog steeds rond, wat maakt het dan uit of de band een beetje ingedeukte wordt tijdens het rijden? Okee, het contactoppervlak met de grond wordt groter waardoor de weerstand stijgt. Maar dat is toch maar minimaal?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Fietsen met platte band

het contactoppervlak met de grond wordt groter waardoor de weerstand stijgt.
onwaar. De grootte van dat contactoppervlak heeft in principe niets te maken met de wrijving. Ook niet met rolwrijving.

Die wordt veroorzaakt door de vervorming van de contactoppervlakken. Hierdoor wordt het materiaal continu vervormd. Deze vervorming lijkt elastisch, maar is dat kennelijk niet. Er treedt hysterese op bij het terugveren. Dit wordt veroorzaakt door atomen in het rollende materiaal (en het oppervlak waarover gerold wordt) die ten opzichte van elkaar even van positie moeten veranderen, (wrijven als het ware) waarbij warmte vrijkomt, of die even harder of in een andere richting gaan trillen(en dus warmer worden, kost energie) totdat ze weer een volgend duwtje krijgen, waarbij amplitude en/of trillingsrichting wéér veranderd worden.

Als we een fiets nemen, met harde banden, wordt het rubber van de banden maar weinig vervormd. De rolwrijving van harde banden is dan ook minder dan die van zachte banden. Ga je met harde banden over de kasseien, dan moet ook het materiaal van het frame, en het lichaam van de schokkende fietser, steeds maar inveren en terugveren.

Frol = Cf mg. In die rolwrijving zitten de massa van het rollende voorwerp en de valversnelling, die beide bepalen welke kracht op de contactoppervlakken werkt. In die frictiecoefficient moet dan verwerkt zitten de hoeveelheid materiaal die "veert", en het percentage energie dat bij het terugveren niet geheel in "terugbeweging" van het materiaal wordt omgezet, maar in warmte. Anders dan hysterese lijkt dit niet te kunnen zijn, want als je bekijkt hoeveel energie die rolwrijving kost over het leven van bijvoorbeeld een autoband, dan zou de structuur van het materiaal volgens mij over de levensduur van een band nogal heel fors moeten veranderen. Of het zou zo moeten zijn dat het materiaal, eenmaal in rust, weer stiekem energie uit de omgeving opneemt om terug in vorm te komen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Fietsen met platte band

Ahzo, nu is het duidelijk, bedankt :roll: . Ik vroeg me dat daarstraks af op de fiets, vandaar de vraag.

Hoe weet je eigenlijk al die dingen? Volg je een opleiding natuurkunde of iets dergelijks?

mvg

Stijn.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Fietsen met platte band

Ik snap het niet... Het wiel blijft toch nog steeds rond, wat maakt het dan uit of de band een beetje ingedeukte wordt tijdens het rijden? Okee, het contactoppervlak met de grond wordt groter waardoor de weerstand stijgt. Maar dat is toch maar minimaal?
Je hoeft ook maar minimaal meer moeite doen om even snel te blijven fietsen...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Fietsen met platte band

Je hoeft ook maar minimaal meer moeite doen om even snel te blijven fietsen...
Dat valt tegen. Ik heb veel gefietst van mijn leven, en ben wat dat betreft ervaringsdeskundige. Ik heb geen cijfers, maar ik pomp liever dan dat ik trap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsen met platte band

Ik fiets ook tamelijk veel. En als het wat zwaar gaat zonder dat direct duidelijk is waarom blijken er twee mogelijke oorzaken te zijn: zachte banden of vals plat.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Fietsen met platte band

Vals plat?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsen met platte band

Vals plat, dat is als je helling op rijdt, maar het lijkt alsof het vlak is, of zelfs dalend.

Reageer