Functie herschrijven

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Functie herschrijven

Hieronder zie je de formule waar ik nachtmerrie van krijg. Het lukt mij niet om deze formule te herschrijven in de functie van C. Misschien dat jullie het wel kunnen.

Afbeelding

[edit door Miels: lees aub de regels! bijv. geen "Help" roepen in je tekst (laat staan in het onderwerp)]
Respect 2 kennis!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Functie herschrijven

Door links en rechts te kwadrateren en te hergroeperen (D^2 naar de andere kant halen) kun je het omschrijven tot een vierdegraads polynoom in C waarvan je de nulpunten moet bepalen.

Berichten: 11

Re: Functie herschrijven

Door links en rechts te kwadrateren en te hergroeperen (D^2 naar de andere kant halen) kun je het omschrijven tot een vierdegraads polynoom in C waarvan je de nulpunten moet bepalen.
Thx. . . 4de graads :roll: Dat is erm echt te ver boven mn petje. Ik zal de probleem stelling updaten. Misschien word het wat interesanter onder de forum lezers =) ( ik wil namelijk een programma maken in Excel )

grtjs Jun
Respect 2 kennis!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Functie herschrijven

Weet iemand hoe je Maple of Derive de functie kunt laten omschrijven naar een variabele toe?

In het voorbeeld dus i.p.v. D, juist naar C.

Is daar een ingebakken functie voor?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Functie herschrijven

Math schreef:Weet iemand hoe je Maple of Derive de functie kunt laten omschrijven naar een variabele toe?

In het voorbeeld dus i.p.v. D, juist naar C.

Is daar een ingebakken functie voor?
solve(d=sqrt(c*(2*t/w-c))*(1-w*c/(3*t)),c);

En omdat daar een impliciet antwoord uitkomt (althans mijn Maple werkt de veelterm niet meteen uit) kun je daarna nog allvalues(%) doen om de antwoorden te krijgen.

Schaam je overigens niet als je dit zo gauw even niet met de hand voor elkaar kreeg :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Functie herschrijven

Ah ja, idd met de solve kun je het omschrijven. Thanx.

Dat was wel echt een understatement, Rogier, dat je je niet hoeft te schamen...

Jeetje wat een vervelende "uitkomst". :roll: :P
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 251

Re: Functie herschrijven

Ik was er ook al aan begonnen. Vrij veel werk, ik ben er dus ook niet uitgekomen.

@junyong: Mag ik vragen wat voor programma je schrijven gaat?

Berichten: 11

Re: Functie herschrijven

A.Square schreef:Ik was er ook al aan begonnen. Vrij veel werk, ik ben er dus ook niet uitgekomen.

@junyong: Mag ik vragen wat voor programma je schrijven gaat?
Hoi hoi. Het moest een simpel Excel programma worden voor Shippers ( op boten ) die door middel van dit programma de nul punt kunnen bepalen ( ook wel de touchdown genoemd) van hun ankerlijn. Ik heb nu gewoon de programma vooreenvoudigd en heb gewoon per doorbuiging van de formule een apart excelblad gemaakt.

Het heeft overgens geen commericiële doeleind. Het was namelijk een onderdeel voor mn afstudeeropdracht. Hellaas ben ik niet gewassen tegen 4de graads functies. Polynomen vind ik te moeilijk.

grtjs Junyong
Respect 2 kennis!

Reageer