3 fasen 220V

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

3 fasen 220V

Hey,

in het huis van mijn grootouders is er vroeger 3 fasen 220 binnen gebracht. Dit zou inhouden dat er op de 2 draden , blauw en bruin dan 110V staat en zo een spanningsval van 220 creert. ik dacht altijd dat er 0V op de neuter moest staan en 220 op de fase. kan iemand dit verduidelijken. Is dit nog toegestaan?

Een bijkomende vraag: ze zouden spots willen plaatsen in hun badkamer, op 12 V. Natuurlijk moet er een transfo tussen. ze willen ook een dimmer gebruiken. Het moest er een worden die werk op faseaansnijding om overweg te kunnen met de transfo's. Nu is mijn vraag, als er op elke draad 110 staat die beide alterneren, kan er dan een dimmer met faseaansnijding gebruikt worden?

groeten,

quin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220V

Wat bedoel je met 3 fasen 220? Is het 220V tussen 2 fasen? Dan heb je 127V tussen elke fase en nul.

Het gaat er dus eerst om te weten hoe het werkelijk geschakeld staat.

Berichten: 3

Re: 3 fasen 220V

er staat telkens ong 110V tussen de fase en de nul(aarding), tussen de 2 fasen (blauw en bruin) staat er 220~230V.

blauw -------------------------------

/

|| 110V

/ /

aarding geel/groen ----------- || 220V

/ /

|| 110V

/

bruin --------------------------------

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220V

Merkwaardig. En waar is de derde fase dan?

In welke landstreek zit je?

Wat je beschrijft lijkt op een tweefasensysteem maar ik wist niet dat die nog bestonden.

Berichten: 3

Re: 3 fasen 220V

over de benaming 3 fasen heb ook zo mijn twijfels, ze noemde dat zo volgens mijn grootvader. ik denk dat het idd een 2 fasen systeem is en dat ze de grond als de derde fase zien. raar maar een andere uitleg kan ik er ook niet aan geven.

in Belgie, is niet standaard, want bij ons is het 220V en 0V op de neuter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220V

want bij ons is het 220V en 0V op de neuter
Sinds een aantal jaren is het ook in België 230V op elke fase t.o.v. de neuter, en 400V tussen de fasen onderling.

Maar om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, ik denk dat je blauw als nul en bruin als fase moet beschouwen. Het feit dat de nul spanning voert t.o.v. aarde moet je dan maar als een eigenaardigheid van het lokale net zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: 3 fasen 220V

Even een zijsprongetje ivm mijn mogelijke ontwikkelingsachterstand.

Enkelfasig : 220 V is dat 230 V geworden ?

Tussen de fasen: 380 V is dat 400 V geworden ?

Ik rekende met 220/380 V is dat nu 230/400 V geworden ?

Ik lees dat hier vaker op het forum, op gebruiksapparatuur heb ik de verandering nog niet opgemerkt.... Ehh ik steek de stekker in het stopcontact en dat werkt. :roll:

Enkelfasig is vroeger 127V geweest.

daarvoor was van toepassing:
\(U{f} = 127 \sqrt 3 = 220 V \)
Later:
\(U{f} = 220 \sqrt 3 = 380 V \)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220V

Ik rekende met 220/380 V is dat nu 230/400 V geworden ?
Inderdaad. Ik weet niet precies hoe lang het al zo is, maar toch wel minstens 10 jaar.

Was begonnen als poging tot harmonisatie. Engeland zat nl. op 240V en het continent op 220V. Op aanvraag van Engeland is toen een proces gestart om geleidelijk de spanning aan te passen tot alles 230 zou zijn. Toen het continent bezig was om stapsgewijs te verhogen besloot Engeland om het toch maar niet te doen. Die zitten dus nog steeds op 240.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 3 fasen 220V

Ik begrijp daar allemaal niks van, als ja ac 230 V wilt hebben dan maakt het toch niks uit of nu bij t (tijd) = 0, 230 op de een staat, en 0 op de ander, of 115 op de een en -115 op de ander. De aarde is namelijk niet bijgeleverd, die is plaatselijk. Ofwel de spanningsverschil is gewoon 230 Volt. De aarde is toch alleen maar voor beveiliging, in combinatie met de aardlekschakelaar?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fasen 220V

De aarde is inderdaad voor de beveiliging. Maar het is algemeen gebruik dat die verbonden is met de nul van het systeem.

Een nul en een fase die symmetrisch liggen ten opzichte van aarde is zeer uitzonderlijk. Ik had er nog nooit van gehoord, en ik betwijfel of het wel echt zo is.

Reageer