Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Moderator: Rhiannon

Berichten: 89

Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Ik hou mezelf en enkele vrienden van mij al enkele jaren bezig met op mijn werk alles en iedereen te analyseren...ik ben tot de conclusie gekomen dat hard werken geen enkele meerwaarde betekend voor jezelf of je overste...

Wat ik wil zegen is dat niet de hardwerkers beloond worden maar wel degene die constant leuke praatjes houden met de oversten...terwijl die gaan klagen en zagen over het werk zijn er de hardwerkers die alles ondertussen oplossen terwijl de anderen tijd aan het verspillen zijn door hun zagen en klagen...die laatste krijgen dan ook nog eens opslag/promotie terwijl de anderen ondanks hun harde werk/inzet op hun kin mogen kloppen...

Ik vind dus dat veel mensen niet op hun plaats zitten en vooral niet in staat zijn om iemand juist te beoordelen...laat dit nu juist de mensen zijn die het voor het zeggen hebben...niet moeilijk dat veel bedrijven het moeilijk hebben...

Sterker nog...ik wil de uitdaging aangaan om in enkele bedrijven de mensen een tijd te analyseren en dan een aantal mensen die voor mezelf het hards werken een tijdje thuis te laten...het effect kan je al raden...de oversten zie ik al zweten van miserie...

Of hoe een bedrijf afhankelijk kan zijn enkele personen die totaal miskend worden...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Mag ik vragen waarop je je redenering nu eigenlijk baseert? Want ik heb me tot nu toe alleen maar opgewerkt door te laten zien wat ik waard ben. Van frikandellensnijder tot bedrijfsleider bijvoorbeeld. En niet door te slijmen, echt niet. Want dan was de dochter van de eigenaar echt wel eerder aan de beurt geweest. Ook bij het distributiecentrum waar ik nu mijn bijbaan heb is het een kwestie van laten zien wat je kan. Je moet beginnen als orderpicker en pas als je daar je norm constant haalt, mag je doorgroeien. En het maakt dan niets uit hoe goed je met de leidinggevenden kan opschieten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 28

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

tja, slijmen werkt

als je aandacht krijgt beloon je dit altijd

Berichten: 179

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

gewoon schreef:ik ben tot de conclusie gekomen dat hard werken geen enkele meerwaarde betekend voor jezelf of je overste...

Wat ik wil zegen is dat niet de hardwerkers beloond worden maar wel degene die constant leuke praatjes houden met de oversten...terwijl die gaan klagen en zagen over het werk zijn er de hardwerkers die alles ondertussen oplossen terwijl de anderen tijd aan het verspillen zijn door hun zagen en klagen...die laatste krijgen dan ook nog eens opslag/promotie terwijl de anderen ondanks hun harde werk/inzet op hun kin mogen kloppen...

Of hoe een bedrijf afhankelijk kan zijn enkele personen die totaal miskend worden...
Dit hangt van de leidinggevende af: Je hebt goeie en slechte managers.

Er zijn ook goeie managers en deze laten zich hier juist niet door beïnvloeden.

Deze beloont wel degelijk n.a.v. prestaties.

En geeft in sommige gevallen de klagende en mopperende medewerker juist de taken waar hij over klaagt of moppert.

Overigens is het niet zo dat een harde werker per definitie beter presteert.

Berichten: 89

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Ik heb het dus over goed presterende werknemers(ze verzetten meer werk dan een ander aan dezelfde kwaliteit) maar zijn minder mondiger en mislopen daardoor opslag/promoties...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Wat je aanhaalt is mij onbekend. Als je nu wilt stellen dat wanneer 2 personen dezelfde hoeveelheid werk afleveren met dezelfde kwaliteit, dan zal de voorkeur voor een salarisverhoging/promotie uitgaan naar de persoon met de betere sociale kwaliteiten. Als je deze sociale kwaliteiten wilt betitelen als 'slijmen' dan vind ik dit nogal kort door de bocht.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 991

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Wat je aanhaalt is mij onbekend. Als je nu wilt stellen dat wanneer 2 personen dezelfde hoeveelheid werk afleveren met dezelfde kwaliteit, dan zal de voorkeur voor een salarisverhoging/promotie uitgaan naar de persoon met de betere sociale kwaliteiten. Als je deze sociale kwaliteiten wilt betitelen als 'slijmen' dan vind ik dit nogal kort door de bocht.


ik denk dat "gewoon" het vooral heeft over wantoestanden zoals de horizontale carrières (ff overdreven gesteld). en ja, dit soort zaken bestaat nu eenmaal

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Wat je aanhaalt is mij onbekend. Als je nu wilt stellen dat wanneer 2 personen dezelfde hoeveelheid werk afleveren met dezelfde kwaliteit, dan zal de voorkeur voor een salarisverhoging/promotie uitgaan naar de persoon met de betere sociale kwaliteiten. Als je deze sociale kwaliteiten wilt betitelen als 'slijmen' dan vind ik dit nogal kort door de bocht.


Volledig akkoord. Sociale capaciteiten zijn belangrijk, heb je dat niet en ben je een Einzelgänger die zijn werk boven alles stelt heb je in de huidige H&R wereld een streepje minder :roll:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 93

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Mee eens. Naast inhoud is ook de presentatie van belang, het gaat daarnaast niet altijd om hard werken maar vooral ook om slim te werken. Het eerste is makkelijker dan het laatste, wat mij betreft, en daarom gaan degenene die zich sociaal onderscheiden ( bij inhoudelijk een gelijk niveau) omhoog.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Berichten: 89

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Ik vind jullie reactie vreemd...ik zal een vb. geven :

- persoon A en B werken in de bouw

- persoon A werk veel sneller,efficiënter en aan dezelfde kwaliteit van persoon B

- toch krijgt persoon B opslag omdat hij het beter kan uitleggen

Jullie vinden dat rechtvaardig en logisch?

Als ik die personen hun baas was zou persoon A opslag krijgen want die zorgt voor omzet...persoon B is een praatjesmaker die beter wat meer praktisch zou werken i.p.v. met zijn tong te werken...

Ik heb dit nog verder uitgespit en wat blijkt :

Mensen met een hogere functie en/of opleiding zouden bijna allemaal persoon B opslag geven...terwijl gewone werkmensen persoon A opslag zouden geven...

Ik weet niet hoor maar volgens mij is nog altijd het werk dat iemand verzet hetgene wat de omzet verhoogd...met een bedrijf vol praatjesmakers ga je op termijn achteruit boeren...met goede en harde werkers ga je juist vooruitgaan...

Maar ja zo ver denken de meeste zogenaamde 'slimmeriken'...ze horen liever mooie woorden...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

een salarisverhogig gaat vaak hand in hand met een verandering in functie. Een meer leidinggevende functie is dan vaak het gevolg. Goed kunnen communiceren is dan een must.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 89

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Er is een verschil tussen nuttige communicatie en nutteloze communicatie...de harde werker zal slechts zijn overste communiceren als hijzelf bij problemen geen oplossing vind...de 'slijmbal' zal zowat alles gaan communiceren en veel tijd verliezen...

Alweer een + voor de harder werker dus want hij is in staat om zelf problemen op te lossen...

Als er wat meer 'praktijk' zou zijn in deze wereld i.p.v. van al die theoretische onzin/gesprekken dan zouden we al veel verder staan...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Een situtatie zoals jij die schetst is mij onbekend. Het zal vast wel eens voorkomen, maar elke goede leidinggevende prikt daar doorheen. Als iemand alleen maar slap lult en verder niet zijn werk doet valt die persoon binnen no-time door de mand.
Ik heb dit nog verder uitgespit en wat blijkt :  

Mensen met een hogere functie en/of opleiding zouden bijna allemaal persoon B opslag geven...terwijl gewone werkmensen persoon A opslag zouden geven...
Waar heb je dat vandaan? Ik heb een hoge opleiding en in mijn tijd als bedrijfsleider heb ik de praatjesmakers meestal al snel naar huis gestuurd. Ook andere mensen die ik ken die hoog zijn opgeleid en die leidinggevende functies vervullen zijn voorstanders van mensen die gewoon hun werk doen en niet slap lullen.

Ik moet trouwens voorzichtig opmerken dat ik eigenlijk nog geen echt argument van je heb gelezen. Is dit beeld van jou niet alleen ontstaan door de situatie bij jouw bedrijf? Dat de leiding daar zich om de tuin laat leiden door de praatjesmakers? Misschien dat je beeld daardoor gekleurd is?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 89

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Ik moet trouwens voorzichtig opmerken dat ik eigenlijk nog geen echt argument van je heb gelezen. Is dit beeld van jou niet alleen ontstaan door de situatie bij jouw bedrijf? Dat de leiding daar zich om de tuin laat leiden door de praatjesmakers? Misschien dat je beeld daardoor gekleurd is?
Dan werk ik en 5 vrienden van mij toevallig elk in bedrijf met slechte managers...

Maar ja jij bent hoog opgeleid zeg je...de andere die je kent zijn ook hoog opgeleid...hoe kan je dan dan weten wat er onder je gebeurt?Niet want enkel de cijfers en grafiekjes moeten er mooi uitzien, maar wie of hoe ervoor zorgt dat deze grafiekje er goed uitzien heb je waarschijnlijk geen zicht op...

Al eens nagedacht dat de cijfers en grafiekjes er nog beter zouden kunnen uitzien?

Ik neem het op voor de miskenden in de maatschappij en haat slijmers,tamzakken,leeglopers en vooral kerels met een hoge diploma die denken dat ze door die diploma alles weten en mogen...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Niet inzet maar 'slijmen' telt...

Hoe weet ik wat er onder me gebeurt? Simpel, ook al ben ik hoog opgeleid, ik heb wel de mensen nodig die achter de machines staan om mijn werk te kunnen laten slagen. Voor de duidelijkheid: het is mijn taak om te zorgen dat

1. Alles binnen de juiste parameters draait

2. Efficientie verhoogt

3. Minder uitval

4. Kortere doorlooptijden

5. Minder risico's (arbeidsrisico's, milieurisico's)

6. Verbeteringen aanbrengen (o.a. door bovenstaande)

7. De werknemers tevreden zijn

Als ik dit van achter mijn burootje zou doen en alleen af en toe zou vergaderen met de productieleiders dan zou er geen snars van terecht komen. Ik loop dus vrij vaak de fabriek in om met de mensen zelf tijdens het werk te praten en zelf ook het werk te doen wat zij doen. En de grafieken die er zijn over de medewerkers die maak ik zelf, dus als die mooier zijn dan de werkelijkheid houd ik vooral mezelf voor de gek. Daar doe ik niet aan.

Hoog opgeleid zijn hoeft dus echt niet te betekenen dat je niet weet wat er op de werkvloer gebeurt. Als je op die manier omgaat met je functie houd je het niet lang vol.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer