Citroenzuurgehalte bepalen in citroensap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Citroenzuurgehalte bepalen in citroensap

Hoii Allemaal!

Ik heb een vraag over een praktisch onderzoek, waar ik niet helemaal uit kom.

We hebben 1950 mg Citroensap verdunt met 101,49 ml water. Ik heb dit gedaan om een molariteit van 0,1 te krijgen... ik ging er vanuit dat citroensap alleen uit citroenzuur bestaat.. maar dit klopt natuurlijk niet!

We hebben het citroensap getitreerd met 18,75 ml 0,0950 M NaOH... en de indicator thymolblauw gebruikt... bij een pH van ong. 8,7 sloeg de indicator om... We kunnen dus de concentratie van H3O+ berekenen.

Ook zijn we in het bezit van de 3 zuurconstanten..

Kz 1 7,0 x 10^-4

Kz 2 1,68 x 10^-5

Kz 3 8,4 x 10^-6

we moeten alleen het citroenzuurgehalte hebben.. dat in citroensap zit.. en voor mijn gevoel mis ik wat gegevens.. ik heb namelijk geen dichtheid van citroensap en ik weet ook niet zeker hoeveel H+sen het citroensap heeft afgegeven..

We hopen dat u ons kunt helpen!...

Al vast bedankt

Marieke

Berichten: 288

Re: Citroenzuurgehalte bepalen in citroensap

citroenzuur is een driewaardig zuur er zullen dus 3 H+ worden uitgewisseld dus f=3

NaOH bevat maar 1 OH- dus f=1

reactie

H3C6H5O7(aq) + 3 NaOH(aq) -> 3 H2O(l) + Na3C6H5O7(aq)

op het eqiuvalentiepunt geldt aantal mol zuur = aantal mol base of

(v*c*f )zuur = (v*c*f)base

hoeveel ml sap heb je getitreerd? 101,49 of minder?

v * c *3 = 18,75*0,0950 *1

vul het getitreede hoeveelheid citroensap in en je kan de concentratie bepalen

Berichten: 2

Re: Citroenzuurgehalte bepalen in citroensap

hoi allemaal,

omdat citroenzuur een driewaardig zuur is, heeft het dus 3 equivalentiepunten, de molverhoudigen veranderen per equivalentiepunt, terwijl de hoeveelheid citroensap en de molariteit OH- gelijk blijven, dus de vergelijking klopt dan niet meer.

hoe kunnen we nou zien hoeveel H+'sen citroenzuur afstaat en berekenen we het citroenzuurgehalte in citroensap??

alvast bedankt,

groetjes Marieke

Berichten: 2.746

Re: Citroenzuurgehalte bepalen in citroensap

natriumhydroxide is een sterke base, dan doet het er niet meer toe hoe sterk citroenzuur is. het zal uiteindelijk alle H+-en afstaan.

Reageer