Walnoten / hersenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Walnoten / hersenen

Waarom lijken walnoten op hersenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Walnoten / hersenen

Misschien is het evolutie, en stammen we niet af van apen maar van walnoten? :roll:

Nee, geen idee. Speling van de natuur? Er zijn geloof ik wel meer structuren die op hersens of walnoten lijken, bepaalde soorten koraal bijvoorbeeld?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Walnoten / hersenen

De 'rimpels' van de hersenen is bedoeld als oppervlakte vergroting. Zo passen er 'meer hersenenen' in dezelfde schedel. De rimpeling bij walnoten zal waarschijnlijk ook bedoeld zijn als opppervlakte vergroting.

Om het oppervlakte van een bepaald object te vergroten wordt door de natuur vaak gekozen voor 'rimpels'.

Als je bij lagere diersoorten kijkt, dan zie je ook geen tot weinig rimpeling van de grote hersenen. Hell, bij veel lagere diersoorten zijn de kleine hersenen groter dan de grote hersenen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 36

Re: Walnoten / hersenen

Het oppervlakte vergroten lijkt me correct, maar waarom is een noot simmetrisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Walnoten / hersenen

Het oppervlakte vergroten lijkt me correct, maar waarom is een noot simmetrisch?
Die vraag kan je net zogoed stellen over alle andere fruitsoorten,

net zoals hogere diersoorten (bilateraal symmetrisch)

of primitieve diersoorten (meerzijdig/radiaal symmetrisch, vb kwal)

Maar het antwoord....?

Berichten: 36

Re: Walnoten / hersenen

Sorry, het is een beetje off-topic maar als het antwoord moeilijk is dan start ik er een nieuwe topic over.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Walnoten / hersenen

De 'rimpels' van de hersenen is bedoeld als oppervlakte vergroting. Zo passen er 'meer hersenenen' in dezelfde schedel.
Dan past er meer hersenoppervlak in het schedel, toch niet meer hersenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Walnoten / hersenen

Wouter_Masselink schreef:De 'rimpels' van de hersenen is bedoeld als oppervlakte vergroting. Zo passen er 'meer hersenenen' in dezelfde schedel.
Dan past er meer hersenoppervlak in het schedel, toch niet meer hersenen?


De cortex of hersenschors (=oppervlak van de hersenen) heeft bepaalde functies, vandaar dat deze groot genoeg moet zijn. Het is niet gewoonweg "het buitenlaagje".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenschors

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Walnoten / hersenen

walnoten en hersenen lijken in de verte qua vorm/patroon op elkaar, maar daarmee is alles gezegd. Er is geen verband.

Het zegt meer iets over de manier waarop wij waarnemen. Mensen herkennen overal patronen.

bv het gezicht in de maan. In de maan zijn een aantal donkere gebieden zichtbaar die eigenlijk nergens oplijken, maar onze hersenen zien er een gezicht in.

zo gaat dat denk ik ook met de walnoot en de hersenen.

Reageer