Narcose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Narcose

Vroeger werd lachgas (N2O) gebruikt als narcose-middel. Wordt dit nog steeds gebruikt? En als dat niet zo is wat wordt er dan voor gebruikt?

Re: Narcose

No bind op de rode bloed cellen en verminderen zo de zuurstof opname => kans om flauw te vallen. No is ook een 'drug' en geeft een euforisch gevoel=> lachgas. Kans op verminderde potentie, neurologische stoornissen. Lachgas is nooit gebruikt geweest voor echte operaties enkel voor kleine vlugge ingrepen, werkt vlug maar niet lang.

Wat er nu gegeven wordt weet ik niet ik neem aan morfine derivaten en/of enkelfalines.

Re: Narcose

In Amerika wordt er nog steeds lachgas gebruikt bij o.a tandheelkundige ingrepen. (in Nederland trouwens ook maar dan alleen in ziekenhuizen bij extreem angstige patienten) Een lastige bijkomstigheid is echer dat er door lachgas erotische waanideeen kunnen ontstaan. In Amerika is dit vervelend omdat daar om het minste of geringste een aanklacht wordt ingediend tegen de behandelaar. Er wordt daar dus alleen behandeld met assistentie zodat er een getuige is mocht de patient, door het lachgas, denken dat de tandarts zijn handen niet thuis kon houden. Bizar maar waar!!

Re: Narcose

Tja Robje, naast de grootste lompe auto's, de meest dikke mensen, vieze hamburgers enz. hebben die Amerikanen toch ook wel goede dingen. Lekker hoor dat NO2 om als tandarts je middagslaapje op te doen. Kun je gelijk even hallucineren hoe je die assistente zou "shaggen".

Re: Narcose

Toen mijn knieschijf uit de kom was kreeg ik wel gewoon lachgas ( om hem er weer in te zetten).

Is dit eigenlijk schadelijk in combinatie met xtc? ( ik had die avond een paar pilletjes geslikt) De mensen van de ehbo post wisten dat ik wat op had, dus ik denk dat dat wel samen kan.

Re: Narcose

Vroeger werd lachgas (N2O) gebruikt als narcose-middel. Wordt dit nog steeds gebruikt?  En als dat niet zo is wat wordt er dan voor gebruikt?


Kan het gebeuren dat iemand toch alles meemaakt, volledig bewustzijn zonder te kunnen bewegen, ondanks dat er een volledige narcose wordt toegepast?

Mijn vriendin heeft namelijk vroeger een "kapje" gekregen voor de narcose, maar heeft alles bewust meegemaakt. Alleen de spieren waren uitgeschakeld. Het bewustzijn was volledig bij.

Ik heb gehoord dat er meerdere mensen zijn bij wie dit is gebeurt, mogelijk dat iemand hier een antwoord op kan geven.

Bij voorbaat dank.

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Narcose

Dit komt inderdaad voor, dan is de narcose onvoldoende geweest. Tegenwoordig let men hier beter op, maar zeker vroeger kwam het vrij regelmatig voor dat men een operatie bewust meemaakte of zelfs de pijn ervoer, maar niet kon reageren. Geen pretje dus...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Narcose

Als je lachgas toegediend krijgt, is dat nooit puur N2O, anders zou je stikken. Om iemand echt laten inslapen geeft men je een mengsel lachgas en zuurstof, waarbij in het begin, de zuurstof nog in de meerderheid is, zo'n 75 %. Langzaam wordt, via een draaiknop van het narcose-apparaat, de verdeling lachgas / zuurstof op ongeveer 85 / 15 % gebracht. Op die manier stroomt er voldoende lachgas bij je naar binnen om je volledig te laten inslapen en krijg je toch voldoende zuurstof binnen.

Wat echter ook soms kan gebeuren is, als de behandeling niet vereist dat je volledig inslaapt, je een verhouding toegediend krijgt van minder lachgas en meer zuurstof, zodat je enkel en aleen maar in een roes geraakt, waarbij je eenvoudigweg te groggy bent om nog te bewegen of fysische pijn te voelen, maar soms wel nog genoeg bij kennis bent om gesprekken op te vangen. Het kan dan wel zijn dat de patient te "high" was om achteraf met zekerheid te kunnen vertellen wat hij/zij tijdens de behandeling heeft waargenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Narcose

Er bestaan verschillende vormen van anesthesie. Je hebt spierverlammers, je hebt pijnstillers (leggen de zenuwen plat) en je hebt slaapmiddelen.

Vaak worden er meerdere verschillende stoffen toegediend om alledrie deze effecten te verkrijgen. Het kan dan zijn dat er iets mis gaat in de dosering, of dat een patient onverwacht reageert, en dat inderdaad slechts een of twee van de drie effecten optreedt. Best wel een nachtmerrie, als je wel verlamd bent maar je zenuwen en bewustzijn werken nog...

Vooral omdat je dat aan de buitenkant niet kan zien.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Narcose

Voor die mensen die de Belgische Nederlandstalige zender (VRT één) kunnen ontvangen, en ik denk normaalgezien iedereen in Nederland wel, is er op dinsdag aanstaande een reportage over narcose :

Ineens besefte ik dat ik in de operatiekamer lag. Ik probeerde te schreeuwen, mijn vingers te bewegen en iemand te laten weten dat ik bij bewustzijn was maar ik was van kop tot teen verlamd", vertelt Jeanette.

Wat doe je als je wakker wordt tijdens je operatie? Je ligt op de operatietafel: je hoort alles, ruikt alles en voelt alles. Maar omdat je ook spierverlammers hebt gekregen, kan je niet bewegen en dus geen teken geven aan de dokters. Een vreselijke nachtmerrie. Volgens recente studies zou het één op de duizend patiënten overkomen. Koppen laat vier mensen aan het woord die wakker geworden zijn uit hun narcose.

Tot in de jaren '40 werden patiënten bij een operatie verdoofd met zware dosissen van potentieel gevaarlijk stoffen zoals ether en chloroform. Sindsdien is de anesthesie veel veiliger geworden maar ook veel delicater. Ze maakt nu gebruik van drie medicijnen: een middel om de patiënt niet te laten bewegen, een middel om de pijn weg te nemen en een middel om het bewustzijn uit te schakelen. Als dat zorgvuldig afgemeten mengsel werkt, is het perfect. Jammer genoeg reageert elke patiënt anders op deze middelen. "Er zijn heel wat verschillende theorieën over wat algemene narcose is," zegt dokter anesthesist Frank Sweeny, "maar eigenlijk kan ik het samenvatten in drie woorden. Ik weet het niet!"

En dus gebeurt het dat patiënten tot bewustzijn komen tijdens de operatie. "Het was alsof ik levend begraven werd. Ik dacht echt dat ik ging sterven tijdens de operatie", vertelt Jeanette. Zij moest geopereerd worden voor een hernia. Verdovende gassen zouden haar via een masker in slaap moeten houden en gevoelloos maken voor pijn. Maar niemand in de operatiezaal wist dat de gasflessen leeg waren. Drie kwartier verbleef Jeanette in de hel.

"En ineens voelde ik mijn been, en hoorde ik mijn botten kraken. Ik voelde hoe ze een metalen plaat in mijn been schroefden", vertelt Joe. Hij had zijn enkel gebroken bij het surfen. "Ik riep, sloeg en schopte zo hard ik kon, maar in werkelijkheid verroerde ik geen vin. Ik was helemaal verlamd door de narcose." Slachtoffers van 'bewustzijn onder narcose' houden er vaal levenslange trauma's aan over. Ze hebben nachtmerries en ook overdag flashbacks.

Artsen zoeken nu naar manieren om te voorkomen dat patiënten wakker worden tijdens de operatie zonder dat ze dat kenbaar kunnen maken. Dat kan bijvoorbeeld door de hersenactiviteit te meten tijdens de operatie, of door ervoor te zorgen dat de spierverlammers de rechterarm niet bereiken, zodat de patiënt zijn hand kan bewegen als hij ongewenst tot bewustzijn komt.

Een reportage van Channel 4 / bewerking: Liesbet Vrieleman / eindredactie: Luc Verreth

INFO:

http://een.be

Uitzending: op dinsdag 2 augustus om 21.30 u. op Eén.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.558

Re: Narcose

Bro. schreef:Vroeger werd lachgas (N2O) gebruikt als narcose-middel. Wordt dit nog steeds gebruikt?  En als dat niet zo is wat wordt er dan voor gebruikt?


Kan het gebeuren dat iemand toch alles meemaakt, volledig bewustzijn zonder te kunnen bewegen, ondanks dat er een volledige narcose wordt toegepast?

Mijn vriendin heeft namelijk vroeger een "kapje" gekregen voor de narcose, maar heeft alles bewust meegemaakt. Alleen de spieren waren uitgeschakeld. Het bewustzijn was volledig bij.

Ik heb gehoord dat er meerdere mensen zijn bij wie dit is gebeurt, mogelijk dat iemand hier een antwoord op kan geven.

Bij voorbaat dank.

Peter


Dit noemt men 'awerenes'. Bij een operatie krijgt men narcose en spierverslappers. De spierverslappers werken bij mensen met awerenes wel echter de narcose is dan te zwak. Tegenwoordig kan men aan de hand van de hersenactiviteit er voor zorgen dat awerenes nagenoeg tot het verleden behoort.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Narcose

Kan dit ook bij dieren gebeuren?
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Narcose

Ja. Ook dan is het alleen te merken wanneer men de hersenactiviteit meet. Rond dierproeven heb ik deze discussie ook wel eens gehoord.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer