Ochtendmens en avondmens

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Ochtendmens en avondmens

Is daar een biologische basis voor of is het meer psychologish, aangeleerd gedrag, een gewoonte zoiets?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 22

Re: Ochtendmens en avondmens

ik heb gekozen voor "ik ben meer een avondmens"

persoonlijk denk ik dat dit meer een gewoonte is naar hoe je je dag indeelt, lijkt me niet dat zoiets vastzou liggen in een bepaald schema

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Ochtendmens en avondmens

ik ook meer avondmens:

geen idee welke basis het heeft, ik denk grotendeels hoe je zelf leeft: in de vakantie slaap je uit, blijf je heel lang wakker. tijden sde schoolweken is dat wat anders. Maar ik wordt wel actiever laten we zeggen naarmate de avond nadert :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: Ochtendmens en avondmens

Ik ben echt wel een ochtendmens ,... persoonlijk denk ik dat het een persoonlijek voorkeur ,een gewoonte is.
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Berichten: 79

Re: Ochtendmens en avondmens

Kben zeker een avond mens. Ik heb ongelofelijk veel last van ochtend-depresie en humeur en slaperig overdag. Als het avond wordt voel ik me beter en actiever.

Weet iemand soms hoe dit komt?
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Re: Ochtendmens en avondmens

Of je ochtendmens of avondmens bent is zeker niet geheel een keuze van jezelf. Het heeft te maken met hoe je biologische klok is ingesteld. Dit verschilt aanzienlijk tussen mensen onderling. Er wordt hier momenteel veel onderzoek aan gedaan en ik denk eigenlijk niet dat het al helemaal duidelijk is waardoor de verschillen precies ontstaan, en of het eventueel een genetische basis heeft. Maar er zijn wel therapieën in ontwikkeling om je biologische klok weer bij te stellen (voornamelijk lichttherapie).

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Ochtendmens en avondmens

Ik denk ook dat er een stukje aanleg is en verder je manier van leven bepaalt wat je ontwikkelt. (Zoals je hele persoonlijkheid eigenlijk).

Dan hebben we nu een aardig beeld van de gemiddelde bezoeker van dit forum :shock: ;)

Berichten: 22

Re: Ochtendmens en avondmens

wat je ook in verband met ochtend en avond kunt brengen is de zin naar sex, ik ben een avondmens maar sochtends bij het wakker worden heb ik de meeste zin in sex hoe is dat dan geregeld ?

Berichten: 6

Re: Ochtendmens en avondmens

Ik ben een ochtendmens :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Ochtendmens en avondmens

Peter: misschien omdat je vaak over opwindende dingen gedroomd hebt?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 22

Re: Ochtendmens en avondmens

@Knownothing: Ik droom niet elke nacht over opwindende dingen maar ja kan natuurlijk wel eraan liggen dat je vriendin elke morgen met een behoorlijk uitdagende blik naast je ligt als je wakker wordt. :shock:

Berichten: 88

Re: Ochtendmens en avondmens

Ik ben een ochtendmens, ik denk dat dit inderdaad komt door gewenning.

Ik probeer zoveel mogelijk de zon na te doen met mijn slaap omdat ik denk dat ik daardoor het meest fit blijf.

Als ik 's morgens opsta ben ik vrij fit omdat ik gewoon genoeg slaap (dus ook niet te lang) en niet belachelijk lang uitslaap.

's Avonds wordt ik een beetje moe, wat overigens heel natuurlijk is. Als het gaat schemeren maak je een of andere stof aan waar je moe van wordt.

Sommige mensen weten echter hun hele slaapritme te verpesten door veel te laat naar bed te gaan. En op een gegeven moment gaat die logica natuurlijk ook niet meer op. :shock:

Berichten: 112

Re: Ochtendmens en avondmens

Topic van carbon uit het biologieforum samengevoegd met deze.

Ik vroeg me af waarom ik zo graag wakker ben 's nachts. Ik nam altijd aan dat het gewoonweg lag aan een slecht bioritme, maar ik heb me deze vakantie een maand lang bezig gehouden met op tijd naar bed te gaan, waarin het uiteindelijk inderdaad natuurlijk kwam (ik werd om normale uren moe en ging naar bed). Ik stelde echter vast dat ik veel minder productief was. Mijn slaappatroon was naar voren geschoven, maar mijn productiviteitspatroon niet, en dat ligt het hoogst in de nacht, blijkbaar. Ik voel me raar genoeg béter als ik zo lang mogelijk opblijf (dit heb ik natuurlijk wel nooit gezegd wanneer ik om 7u op moet staan voor de les ;) ). Nu, wat bedoel ik precies met productiviteit? Simpel: ik kan meer verrichten 's nachts, langer geconcentreerd met iets bezig zijn. Lijkt misschien wel logisch, aangezien er 's nachts minder is om je af te leiden. Aan de andere kant is er op het internet wel altijd iets om je af te leiden, en ik besteed mijn nachtelijke tijd veruit het meest online. Kan het dat sommige mensen biologisch gezien gewoon meer efficiënt werken tijdens nachtelijke uren? Ik kan een aantal verwante vragen opstellen, maar ik ga het redelijk open laten: zij die denken dat ze over dit onderwerp iets te zeggen hebben (wel in de richting van biologie, natuurlijk), laat maar weten :eusa_whistle:

PS: toegegeven, ik voel eigenlijk wel een zekere sufheid gedurende de nacht, maar hij voelt goed aan, omdat het gedachten lijkt tegen te houden die me normaal afleiden -- een voorbeeld zou zijn dat mijn geheugen 's nachts erbarmelijk slecht is, maar mijn (algoritmisch) analytisch denken beter als overdag.

Best mogelijk dat ik gewoon antwoorden ga krijgen als "tja, persoonlijke voorkeur", maar ik vind het zelf toch interessant genoeg om zeker willen te zijn dat ik er niet meer over kan weten. Wijt het aan nachtelijke curieuziteit ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ochtendmens en avondmens

Je bent waarschijnlijk een avond/nachtmens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 112

Re: Ochtendmens en avondmens

Haha, ja, ik had wel zoiets droogs verwacht :eusa_whistle:

Ze weten precies toch wel serieus weinig op vlak van menselijke hersenen.

Reageer