Ochtendmens en avondmens

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ochtendmens en avondmens

Dido schreef:Klopt. Eén van de therapieën bij slaapstoornissen (vnl. bij een delayed fase of een advanced fase) is chronotherapie. Iemands moment van slapen geleidelijk aan verschuiven, zeg maar, tot die aan een 'beter' ritme gewoon is. In eerste instantie gaat de cliënt een stuk later slapen dan hij gewoon is, zodat die erg vermoeid is en vaak direct in slaap valt als die dan gaat slapen. Men schuift dat uur van slapengaan steeds wat verder vooruit, zodat men tenslotte een bijna volledige fase vooruit is geschoven en men dus komt aan het gewenste uur van slapengaan.

Er zijn ook andere gelijkaardige methodes waarin men, zoals jijzelf ook al beschreef in een vroeger berichtje, steeds een beetje vroeger gaat slapen.


Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :eusa_whistle: Daarnaast ben ik het met jou en scorching eens dat de biologie een hele grote rol speelt. Uiteindelijk komt het fenomeen slaap tot stand door biologische factoren en niet door psychosociale factoren. Echter ben ik van mening dat deze psychosociale factoren een zeer grote invloed kunnen (dus niet altijd doen) uitoefenen, waardoor de biologie zich aanpast aan het psychosociale. Dat zie je met heel veel biologische fenomenen, neem bijvoorbeeld voortplanting. De mens wordt tijdens de puberteit volledig klaargestoomd om voort te planten, de hormonen gieren door je lijf, en toch valt relatief gezien het aantal tienermoeders wel mee. Het psychosociale (seksuele voorlichting, anticonceptie) werkt het biologische tegen. Hetzelfde geldt in meer of mindere mate voor de factoren (die ik eerder noemde in dit topic) voor pubers en later naar bed gaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Ochtendmens en avondmens

Het neemt ook sterk af net voor de pubertijd, wat over het algemeen geassocieerd is met slechte slaap.
"anusthesist" schreef:Dat valt blijkbaar wel mee, uit jouw eigen bron:

Quote

At the annual meeting of the Associated Professional Sleep Societies in June, she and colleagues presented research showing that in the evening, exposure to even very dim lighting delayed melatonin secretion for participants who were in middle or late puberty, but not for prepubertal participants.
Nu haal je 2 statements door elkaar. Waar ik naar refereerde was het feit dat melatonine sterk afneemt nog voor de puberteit, jij refereert naar de vondst dat melatonine regulatie wordt gewijzigd in de puberteit maar niet daarvoor. Deze zijn niet in conflict met elkaar, de afname van de hoeveelheid melatonine in het systeem hoeft niet te worden veroorzaakt door de gewijzigde gevoeligheid op licht, dit treedt pas later op.
Zeker! En interessant!
Interessant ja, maar jammer genoeg is de discussie vervallen tot de vraag of slaap ritmes in het algemeen kunnen worden gewijzigd. Dat geloof ik zelf ook nog wel. Het oorspronkelijke discussie punt was of hersenen van pubers dat ook zo makkelijk kunnen, en het IS dus bewezen dat het regelmechanisme zich minder flexibel opstelt in de puberteit.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat ik simpelweg niet vroeg kon opstaan zonder de eerste paar uur op school als een zombie rond te lopen. Het was totale tijdverspilling wat ik absorbeerde echt geen informatie, en vervolgens kon ik niet vroeg slapen. Dit had niets te maken met stereotypische scholieren/studenten gedrag zoals disco's en cafe's waar ik eigenlijk nooit heen ging; zonder dat mijn levensstijl zich wijzigde kon ik binnen een paar jaar niet meer vroeg slapen en lag de halve nacht wakker met het gevoel alsof ik de marathon kon gaan lopen. Zo rond 25 jaar is het zonder aanwijsbare reden weer gaan afnemen. Ik kan best een uitzondering zijn net zoals anusthesist dat blijkbaar is, maar gebaseerd op literatuur en de conclusies van experts lijkt dit probleem veelvoorkomend en hormonaal geregeld.

Ik wil best geloven dat er ook andere factoren zijn, maar dat is bij complexe processen eigenlijk nogal obvious en verandert niets aan de logische redenering dat als het slaapritme voor de meeste pubers niet of moeizaam te wijzigen is, door oorzaken waar ze zelf weinig effect op hebben, schooltijden aangepast moeten worden.

Berichten: 2

Re: Ochtendmens en avondmens

Je hoeft geen van beide (avondmens of ochtendmens) te zijn, je kan het "eenvoudigweg" veranderen...

Het duurt 21 dagen, 21 dagen toch wel doorbijten, daarna gaat het als vanzelf.

Voor een iets duidelijker uitleg kan je even op mijn blog "dag 22" gaan kijken, dit is het artikel:

http://dag22.wordpress.com/2009/08/27/van-...ns-in-21-dagen/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Ochtendmens en avondmens

gillipi schreef:Je hoeft geen van beide te zijn, je kan het "eenvoudigweg" veranderen...

Het duurt 21 dagen, 21 dagen toch wel doorbijten, daarna gaat het als vanzelf.

Voor een iets duidelijker uitleg kan je even op mijn blog "dag 22" gaan kijken, dit is het artikel:

http://dag22.wordpress.com/2009/08/27/van-...ns-in-21-dagen/
Tja, die 21 dagen is een fabeltje, blijkt uit recenter onderzoek. En dus valt de ganse theorie die daarop gebouwd is in het water...

De abstract van het onderzoek van Phillippa Lally (verschenen in 'European Journal of Social Psychology', in juni 2009):
To investigate the process of habit formation in everyday life, 96 volunteers chose an eating, drinking or activity behaviour to carry out daily in the same context (for example Afbeeldingafter breakfastAfbeelding) for 12 weeks. They completed the self-report habit index (SRHI) each day and recorded whether they carried out the behaviour. The majority (82) of participants provided sufficient data for analysis, and increases in automaticity (calculated with a sub-set of SRHI items) were examined over the study period. Nonlinear regressions fitted an asymptotic curve to each individual's automaticity scores over the 84 days. The model fitted for 62 individuals, of whom 39 showed a good fit. Performing the behaviour more consistently was associated with better model fit. The time it took participants to reach 95% of their asymptote of automaticity ranged from 18 to 254 days; indicating considerable variation in how long it takes people to reach their limit of automaticity and highlighting that it can take a very long time. Missing one opportunity to perform the behaviour did not materially affect the habit formation process. With repetition of a behaviour in a consistent context, automaticity increases following an asymptotic curve which can be modelled at the individual level.
uit: How are habits formed: Modelling habit formation in the real world

Of, in ietwat minder wetenschappelijke taal (op de blog van Jeremy Dean, onderzoeker op de 'university College' te London):
Dr Maxwell Maltz noticed that amputees took, on average, 21 days to adjust to the loss of a limb and he argued that people take 21 days to adjust to any major life changes.

Unless you're in the habit of sawing off your own arm, this is not particularly relevant...

... What this study reveals is that when we want to develop a relatively simple habit like eating a piece of fruit each day or taking a 10 minute walk, it could take us over two months of daily repetitions before the behaviour becomes a habit. And, while this research suggests that skipping single days isn't detrimental in the long-term, it's those early repetitions that give us the greatest boost in automaticity.

Unfortunately it seems there's no such thing as small change: the much-repeated 21 days to form a habit is a considerable underestimation unless your only goal in life is drinking glasses of water.
uit: http://www.spring.org.uk/2009/09/how-long-...orm-a-habit.php

En dan hebben we het nog niet over de biologische factoren die wel degelijk een rol spelen in iemands slaap-waakritme. Dit laatste is duidelijk aangetoond in meerdere onderzoeken. Dus gaat het hier helemaal niet op om de regel van 21 dagen te gebruiken. Eerst en vooral omdat die 21 dagen een fabeltje is. En ten tweede omdat het hier niet enkel om een 'gewoonte' gaat, maar wél om iets wat ook duidelijke biologische 'wortels' heeft.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Ochtendmens en avondmens

Dido schreef:Tja, die 21 dagen is een fabeltje, blijkt uit recenter onderzoek. En dus valt de ganse theorie die daarop gebouwd is in het water...

.........

En dan hebben we het nog niet over de biologische factoren die wel degelijk een rol spelen in iemands slaap-waakritme. Dit laatste is duidelijk aangetoond in meerdere onderzoeken. Dus gaat het hier helemaal niet op om de regel van 21 dagen te gebruiken. Eerst en vooral omdat die 21 dagen een fabeltje is. En ten tweede omdat het hier niet enkel om een 'gewoonte' gaat, maar wél om iets wat ook duidelijke biologische 'wortels' heeft.

Dido
Dido,

Bedankt voor al deze info, altijd leuk, zo'n goed onderbouwd antwoord!

Het is duidelijk dat voor elk onderzoek dat een beetje naam heeft, of dat van belang is, er meestal andere onderzoeken volgen die de conclusies van dat eerste onderzoek tegenspreken.

Zoals je zegt, is de 21 dagen regel niet gericht op het vroeg opstaan, dit is een klein experiment dat ik zelf heb gedaan om de proef op de som te nemen, 't is iets wat best makkelijk te controleren is.

En ik merk dat ik er geen probleem meer mee heb om vroeg op te staan, het is niet mijn natuurlijke reflex, maar het gaat wel vanzelf nu, ik word iets voor de wekker wakker, en sta met plezier op.

Ook omdat ik ervoor zorg dat ik die extra tijd 's morgens aangenaam en nuttig gebruik, zodat ik al heel wat taken klaar heb tegen het moment dat ik voorheen opstond. Geeft een super gevoel!

En een gewoonte veranderen is makkelijker als je plezier beleeft aan de nieuwe situatie he:

Ik kan me voorstellen dat ik minder kans op succes had gehad indien de nieuwe gewoonte zou zijn om elke dag een pak slaag te krijgen bijvoorbeeld. :-)

Dus, lang verhaal kort, voor mij werkt het!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Ochtendmens en avondmens

Dus, lang verhaal kort, voor mij werkt het!
Jouw ervaring generaliseren is niet echt wetenschappelijk. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw ervaring wel degelijk positief is. En daar valt niets tegen in te brengen. Dus, houden zo, zou ik zo zeggen... :eusa_whistle:
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer