Duodecimaal stelsel

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Duodecimaal stelsel

In dit topic over ongelijke maandlengten wordt gesuggereerd dat 12 vroeger het grondtal was. Ik twijfelde hieraan en ben gaan zoeken.

Op Wikipedia kwam ik o.a. tegen: "Languages based on the duodecimal system are uncommon." en "Many European languages have special words for 11 and 12 (and sometimes into the teens), which are often misinterpreted as vestiges of a base-twelve system. However, in actuality, most if not all of these terms have been eroded from decimal roots."

Op deze website wordt echter het tegenovergestelde beweerd: "The Romans, a nation of administrators and lawyers, made 12 into the base number of their system." en "This 12 or duodecimal system was widely used as late as the 12th Century."

Weet iemand hier meer van af? Het gaat zich mij dus er om of we dit vroeger gebruikten, niet hoe het werkt, vandaar dat ik het in de geschiedenis sectie heb gezet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Duodecimaal stelsel

Ik weet niet hoe relevant het is, maar de twaalfdeling komt toch wel voor.

B.v. de engelse foot is verdeeld in 12 inches, het engelse pond was vroeger verdeeld in 12 shillings.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Duodecimaal stelsel

Tja, zoals gezegd in het andere topic, er zijn vele getallenstelsels. De Romeinen gebruikten het twaalftallig (duodecimaal? die kende ik nog niet) stelsel, daar ben ik vrij zeker van. Bewijs hiervoor moet ik je voorlopig schuldig blijven.

En de tegenstelling zie ik niet direct. In het eerste stuk dat je aanhaalt, hebben ze het over taal. In het tweede stuk hebben ze het over rekenkunde. Twee totaal verschillende dingen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 28

Re: Duodecimaal stelsel

klazon schreef:Ik weet niet hoe relevant het is, maar de twaalfdeling komt toch wel voor.  

B.v. de engelse foot is verdeeld in 12 inches, het engelse pond was vroeger verdeeld in 12 shillings.
En een dozijn is bij ons ook 12 ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Duodecimaal stelsel

Wat wordt bedoeld met 12-tal in de taal is dat het gemeengoed is om ermee te rekenen. Je kunt elk getal wel als basis nemen (e zou een leuke zijn), wij zijn alleen gewend aan 10-tallen. Ik denk dat met taal in deze context reken-taal wordt bedoeld.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Duodecimaal stelsel

Klopt, daar ging het in de andere discussie ook over.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.780

Re: Duodecimaal stelsel

Op deze website wordt echter het tegenovergestelde beweerd: "The Romans, a nation of administrators and lawyers, made 12 into the base number of their system
12 werd wel als rekeneenheid gebruikt, maar wel binnen een tientallig stelsel. Er is, dacht ik, wel een bepaald teken voor 12, maar de ganbare schrijfwijze is XII, dus 10 plus 2. In een zuiver 12tallig stelsel zou het teken voor 12 (zeg Z) dominant zijn in de schrijftaal en zou b.v. 13 worden geschreven als 12+1 (ZI in het voorbeeld).

Tien als basiseenheid is eenvoudig te verklaren uit het feit dat we tien vingers hebben, twaalf voor de maanden uit het feit dat een jaar uit "ongeveer" 12 maancycli bestaat en twaalf voor de maten uit het feit dat een voet ongeveer twaalf duimbreedtes lang is (meet maar na. In Amsterdam rekende men overigens met een voet van 11 duim). Waarom men bij geld ook vaak voor twaalf als eenheid heeft gekozen zou ik niet weten.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Duodecimaal stelsel

Waarom men bij geld ook vaak voor twaalf als eenheid heeft gekozen zou ik niet weten.
Ik wel. 8 en 12 rekenen heel gemakkelijk, omdat ze makkelijker deelbaar zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.780

Re: Duodecimaal stelsel

Johan2 schreef:Waarom men bij geld ook vaak voor twaalf als eenheid heeft gekozen zou ik niet weten.
Ik wel. 8 en 12 rekenen heel gemakkelijk, omdat ze makkelijker deelbaar zijn.
Goeie. Doet me denken aan de verklaring voor het Franse gebruik van soixante-dix en quatre-vingt, die ik overigens vergeten ben, maar wel dezelfde kant op ging, dacht ik.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Duodecimaal stelsel

Doet me denken aan de verklaring voor het Franse gebruik van soixante-dix en quatre-vingt
Hoewel er ook streken zijn waar ze septante en octante zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Duodecimaal stelsel

Johan2 schreef:Waarom men bij geld ook vaak voor twaalf als eenheid heeft gekozen zou ik niet weten.
Ik wel. 8 en 12 rekenen heel gemakkelijk, omdat ze makkelijker deelbaar zijn.


12 tonen (halve noten) in een oktaaf :roll:

Reageer