Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 7

Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

Geachte Forum,

Het kan zijn dat mijn vraag maar net op het randje thuis hoort in deze categorie, maar die gok waag ik dan maar.

Er zijn nog wel meer namen van sterrenheelden waarvan ik de oorsprong niet of nog niet ken, dat wil ik gewoon even opmerken.

Maar plotseling was ik nieuwsgierig naar de oorsprong van de naam "ORION".

Ik weet dat sterren etc, naar hun ontdekkers genoemd worden maar toch kan ik me daar niet teveel bij voorstellen als het gaat om het sterrenbeeld "ORION", hoewel,.....

Zou iemand mij kunnen informeren?

JC Moes Lelystad

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

de sterrenbeelden hun namen en figuren zijn een geschiedenis op zich. Orion is ene figuur uit de griekse mythologie als ik mij niet vergis. ten tijde van de oudheid vertelden men verhalen aan de hand of met de sterren: zo ontstonden verschillende groepen die men zag als wezens, dieren, voorwerpen.

vaak zit in die mythologie hun plaatsing aan de hemel verweven (bv cassiopeia)

het zuidelijk halfrond is bv zeer geinspireerd door de scheepvaart.

De namen van sterren zijn meestal niet de naam van de ontdekken, vaak ook mythologisch geinspireerd
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

Klopt, Orion was een blinde reus uit de griekse mythologie. Orion had de handige kunde om op water te kunnen lopen. Hij was blind gemaakt door Oinopion, omdat hij zich vergrepen had aan zijn dochter. Helios de god van de zon heeft echter zijn gezichts vermogen weer hersteld. Na zijn dood is hij tussen de sterren vereeuwigd.

Berichten: 7

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

Klopt, Orion was een blinde reus uit de griekse mythologie. Orion had de handige kunde om op water te kunnen lopen. Hij was blind gemaakt door Oinopion, omdat hij zich vergrepen had aan zijn dochter. Helios de god van de zon heeft echter zijn gezichts vermogen weer hersteld. Na zijn dood is hij tussen de sterren vereeuwigd.
Hartelijk dank "Noortje" en "JV",

Weer iets wijzer geworden over de griekse mythologie.

Verhalen uit de griekse mythologie hebben wel mijn intresse en ik heb daarin ook wel eens gesnuffeld.

Maar gezien de omvang hier van, was dat oppervlakkig (blijkbaar).

Nogmaals mijn bedankt.

JC Moes Lelystad

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

De Grieken bedachten dat Orion een jager was, die opschepte dat hij alle dieren kon verjagen. Toen stuurde ‘moeder aarde’ een schorpioen op hem af. Dezelfde als het sterrenbeeld schorpioen.

Orion vocht met hem, en hij was te zwak voor hem. Hij sprong in de zee, om naar een eiland te zwemmen. Maar Apollo zag het, en hij daagde Artemis uit om ‘dat kleine plekje in de oceaan’ te schieten.

Natuurlijk raakte de godin hem, en toen ze naar hem toe zwom, zag ze dat het Orion was. Ze vroeg de andere goden om zijn leven te redden, maar dat wilden ze niet. Toen zette ze hem maar als sterrenbeeld aan de hemel.

Sindsdien is Orion altijd bezig om te vluchten voor de schorpioen.

Dat is wat ik over de Orion gehoord heb.

Berichten: 77

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

ik heb gehoord dat de orion een jager was en door een schorpioenen beet gedood werd en die mythe is terug te vinden aan de hemel op het moment dat de schorpioen opkomt gaat orion onder

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

-- Nieuw topic samengevoegd met bestaand topic over zelfde onderwerp --

Beste lezer,

Toen ik laatst voor in de stad een donkere nacht naar de sterrenhemel keek.

Ging ik kijken of ik een paar sterrenbeelden kon herkennen, en ja ik zag er een: De grote beer

Ik dacht bij mezelf hoe zijn ze in vredesnaam aan die naam gekomen?

Het lijkt meer op een steelpan vind ik zelf.

Mijn vraag is: Hoe en wie zijn op die naam gekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oorsprong van namen van sterrenbeelden?

Hier kun je wat lezen over de naam.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer