Elektrisch rendement en celrendement brandstofcel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 51

Elektrisch rendement en celrendement brandstofcel

Wat is exact het verschil tussen het celrendement en het elektrisch rendement van een brandstofcel? Als je bijvoorbeeld het rendement berekent aan de hand van de energie die waterstofgas geeft bij de verbranding en de energie die de brandstofcel werkelijk geeft, is dit dan het celrendement of elektisch rendement? Of geen van beide ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Elektrisch rendement en celrendement brandstofcel

Of allebei??

heb je stukken tekst waarin die termen worden gebruikt? Ik denk dat het een kwestie van definiëren is. Ik zie alleen maar (potentiële) energie die erin gaat, en elektrische energie en warmte die beschikbaar komt. En rendement is meestal een kwestie van:

Code: Selecteer alles

             wat haal ik eruit

rendement = -------------------

             wat stop ik erin
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Elektrisch rendement en celrendement brandstofcel

Mja, het is allebei :wink:

thanks

Berichten: 1.379

Re: Elektrisch rendement en celrendement brandstofcel

Je kunt de energie die je krijgt bij verbranding van waterstof niet goed vergelijken met de electrische energie die je krijgt uit een brandstofcel. Want het zijn verschillende soorten energie.

De warmte die je krijgt na verbranding van H2 is laagwaardige, scalaire energie die alleen maar nuttig gebruikt kan worden als je een Carnot-cyclus doorloopt. Bijvoorbeeld om een auto te laten rijden.

Waterstof in een brandstofcel levert hoogwaardige, vektoriele energie waarmee je direkt een elektromotor kunt aandrijven.

De warmte uit verbrande waterstof moet eerst een stoommachine aandrijven die een dynamo laat draaien om daarna pas een electromotor te kunnen aandrijven.

Door in een brandstofcel waterstof en zuurstof gescheiden te houden kun je de z.g. Carnotverliezen tot laagwaardige warmte vermijden en krijg je voor de aandrijving van je elektrische auto een hoger nuttig energierendement.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer