Sterke en Zwakke woorden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 28

Sterke en Zwakke woorden

Volgens mij dragen woorden te veel een emotionele betekenis.

Bijvoorbeeld iemand die verkracht is en het woordje 'verkrachting' tegen komt in een tekst, zal onmiddelijk herinnert worden aan zijn/haar eigen verkrachting en niet meer rustig het woord kunnen lezen en plaatsen.

Verder denk ik dat woorden meer beteken voor ons dat je op het eerste moment zou zeggen.

Bijvoorbeeld: in 'sperma' zit 'sper' 'ma' - open... Ja, materiaal voor Freud.

Of in het engels: Dad --> Dead. Dus wat ik wil zeggen is dat woorden meer met ons doen, emotioneel gezien, dan een mens op het eerste gezicht zou vermoeden.

Verder denk ik schrijvers van welk een soort tekst dan ook altijd zichzelf of iets anders willen neerzetten.

-Kijk mij eens slim zijn

-Kijk mij eens wijs zijn/goed advies geven

-Kijk mij het eens beter weten

-Kijk eens hoe zielig ik ben

etc.

Laten we eens een voorbeeld nemen:

Iemand die lid is van Mensa wil zijn vriend een e-mail schrijven om zich te verontschuldigen voor het kussen op de mond van diens vriendin.

De e-mail:

Beste Tim,

Na gisteren een boek van Ray Kurzweil gelezen te hebben (heeft zijn vriend dit boek gelezen? Zo niet, dan voelt deze zich misschien minder geinformeerd en minder toereikend op intellectueel gebied voor een moment), moest ik terug denken aan wat er voorgevallen is. (Is dit niet pure entertainment? Klinkt als een goede aktiefilm, de spanning erin houden... Wat is er dan voorgevallen? Iets spannends...)

Ik heb je vriendin op de mond gekust. (Dit is eerlijkheid: recht door zee vertellen waar het om gaat)

We waren scheikunde aan het discussieren (Freud zou er misschien van maken: We waren iets aan het discussieren waar jij minder verstand van hebt. Je viel al buiten de boot...) Toen...

Nou, dat lijkt me wel genoeg. Ben altijd geinteresseerd geweest in al het bovenstaande en hoop dat andere leden en moderators dat ook zijn.

Berichten: 10

Re: Sterke en Zwakke woorden

Ehm... naar mijn mening is deze tekst nogal wazig en vergezocht...

Wat is je doel hiermee? :roll:

Berichten: 4.546

Re: Sterke en Zwakke woorden

bedoel je soms dat we dingen zo nuanceren en verbloemen met mooi taalgebruik? ik vind het ook wazig, maar als ik snap wat je bedoelt zullen we beter kunnen discussiëren :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Sterke en Zwakke woorden

Als ik het goed begrijp is alles wat tussen haakjes staat in de brief jouw commentaar. Inderdaad, dat zou hij kunnen bedoelen te zeggen. Maar zoals je al zegt, het hangt volledig af van de ontvanger. De lading die de ontvanger aan de woorden geeft is uiteindelijk de lading die de woorden voor hem krijgen. Vooral bij het geschreven woord is dat duidelijk na te gaan.

Immers, degene die de brief stuurt kan in ieder geval dat wat er staat niet een intonatie meegeven, of een gezichtsuitdrukking, die de gevoelswaarde van de woorden verder zou beïnvloeden.

Maar wat je nu bedoelt met de titel sterke en zwakke woorden is me niet helemaal duidelijk.....
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 28

Re: Sterke en Zwakke woorden

Waarom snap ik jullie wel en jullie mij niet? :roll:

Ik zeg het zo duidelijk. Dat iemand mij niet begrijpt, dat ligt misschien niet aan mij maar aan een gebrek aan inzet en durf om mij te begrijpen. Over het algemeen is mijn ervaring: Hoe intelligenter iemand is, hoe beter ie mij begrijpt.

Berichten: 10

Re: Sterke en Zwakke woorden

Vincent1976 schreef:Waarom snap ik jullie wel en jullie mij niet? :P

Ik zeg het zo duidelijk. Dat iemand mij niet begrijpt, dat ligt misschien niet aan mij maar aan een gebrek aan inzet en durf om mij te begrijpen. Over het algemeen is mijn ervaring: Hoe intelligenter iemand is, hoe beter ie mij begrijpt.
Beetje rare conclusie als je het mij vraagt. :roll:

Als meerdere mensen je niet begrijpen, zou je bijvoorbeeld ook gewoon beter kunnen proberen uit te leggen wat je bedoeld.

Berichten: 672

Re: Sterke en Zwakke woorden

Vincent schreef:Waarom snap ik jullie wel en jullie mij niet? :roll:

Ik zeg het zo duidelijk. Dat iemand mij niet begrijpt, dat ligt misschien niet aan mij maar aan een gebrek aan inzet en durf om mij te begrijpen. Over het algemeen is mijn ervaring: Hoe intelligenter iemand is, hoe beter ie mij begrijpt.
vincent schreef:Verder denk ik schrijvers van welk een soort tekst dan ook altijd zichzelf of iets anders willen neerzetten.  

-Kijk mij eens slim zijn  

-Kijk mij eens wijs zijn/goed advies geven  

-Kijk mij het eens beter weten  

-Kijk eens hoe zielig ik ben  

etc.
huh?

Berichten: 991

Re: Sterke en Zwakke woorden

- dat woorden een emotionele bijklank hebben is een open deur intrappen. dat invloed afhangt van context ook

- dat een verkrachte in het begin het moeilijk heeft om eraan herinnerd te worden ligt aan verwerkingsproces en traumatische ervaring (kan met de tijd slijten

- dat menen trachten moeilijke boodschappen diplomatisch over te brengen is ook normaal.

sorry vince, waar wil je heen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Sterke en Zwakke woorden

Deze topic is gesloten. De redenen daarvoor zijn aan de topicstarter via een persoonlijk bericht kenbaar gemaakt.

-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gesloten